België B2C e-commerce rapport 2016

15 april, 2016

Rapport met de belangrijkste e-commerce trends en cijfers over de online markt van België

Met een derde plaats in de internationale Logistieke Performance Index vormt België een kleine maar enthousiaste e-commercemarkt, gelegen in een zeer toegankelijk deel van Europa. Dit nieuwe rapport van Ecommerce Europe, gesponsord door Asendia, onderzoekt de enorme groei van de Belgische e-commercemarkt en de lokale voorkeuren van shoppers en toont de potentie aan cross-border retailers.

Het aandeel van e-commerce in het BNP van België is sinds 2010 meer dan verdubbeld en is nu goed voor 2,01% van het totale BNP. Het consumentenvertrouwen is wel laag, maar het aantal e-shoppers groeit elk jaar en bedraagt nu 74% van de totale bevolking. B2C e-commerce liet in 2015 al jaren achter elkaar een ongelooflijke groei van 34,2% zien waaruit blijkt dat deze gevestigde markt nog steeds onbenut potentieel heeft.

Als u een online retailer bent en uit wilt breiden naar België, houd dan ook rekening met de kansen die m-commerce biedt. Het gebruik van smartphones groeit snel in België (55% van de volwassenen heeft een smartphone) en de verkoop van mobiel bedroeg vorig jaar 969 miljoen euro (12% van de totale online omzet).

Belgische e-shoppers willen over de grens kopen bij aantrekkelijke aanbiedingen, betere voorwaarden en een betere beschikbaarheid: 31% kocht kleding van een buitenlandse retailer en 30% items voor entertainment (zoals boeken en cd's). Creditcards zijn veruit de meest populaire betaalmethode, gevolgd door Bancontact. Zorg er dus voor dat u deze mogelijkheden aanbiedt aan uw klanten in België.

Het is ook verstandig om goed na te denken over de talen die u aanbiedt op de Belgische versie van uw website: Frans, Nederlands en Duits zijn de drie officiële talen, maar het is belangrijk om te weten dat veel producten die worden verkocht in Nederland anders worden genoemd in het Vlaamse (Nederlands sprekende) gedeelte van België. Daarnaast wordt er ook Engels, Italiaans en Spaans gesproken, dus u kunt overwegen deze als tweede taalopties aan te bieden.

Dit zijn slechts een paar van de feiten en tips uit het rapport, die ook tips bevat van Ellen Kop, E-commerce Manager Benelux & Nordics bij Asendia.

Het ‘België B2C e-commerce rapport 2016’ is een ideaal uitgangspunt om deze markt te leren kennen. Download hier gratis het light rapport.