Duitsland B2C e-commerce rapport 2016

29 juni, 2016

Rapport met de belangrijkste e-commerce trends en cijfers over de online markt van Duitsland

Als een van de meest gevestigde e-commercemarkten ter wereld, kan Duitsland een lucratieve markt zijn voor cross-border retailers. Dit landenrapport van Ecommerce Europe, gesponsord door Asendia, toont de kansen, statistieken en adviezen die elke online onderneming moet overwegen als ze deze spannende markt wil verkennen.

Duitse consumenten zijn bijzonder optimistisch over hun eigen economie die veel van de economische stormen die buren hebben meegemaakt in de afgelopen tien jaar heeft doorstaan. Het BNP stabiliseert (e-commerce is goed voor 1,97%) en het land presteert goed op de belangrijkste indicatoren: Duitsland staat eerste in de Logistieke Performance Index, 15e op het gemak om zaken te doen, en nummer 21 in de ‘E-government Index’, wat aangeeft dat het land digitaal vooruitstrevend en goed verbonden is.

Het is dan ook geen verrassing dat de vooruitzichten voor e-commerce net zo veelbelovend zijn. Het aantal Duitse e-shoppers groeit gestaag (momenteel 73% van de totale bevolking) en de verkoop binnen B2C e-commerce bereikt naar verwachting 66,9 miljard euro in 2016.

Hoewel ook het smartphonegebruik gestaag groeit, en m-commerce nu een waarde vertegenwoordigt van 8,8 miljard euro, is het belangrijk op te merken dat, in tegenstelling tot veel andere landen, Android (in plaats van iOS) het dominante besturingssysteem op mobiele apparaten is.

Duitse e-shoppers hebben verschillende redenen om in het buitenland te winkelen; 40% geeft als reden een betere beschikbaarheid van producten, op de voet gevolgd door aantrekkelijke aanbiedingen (36%) en betere voorwaarden (32%). Er zijn wel bepaalde overwegingen om in gedachten te houden, zoals het ijverige vergelijken van de aanbiedingen en de prijzen door consumenten en de nadruk die zij leggen op veiligheid en kwaliteit (als het gaat om duurzame consumptiegoederen).

Het rapport bevat ook inzichten en adviezen van Kai Schotten, Deputy Sales Manager bij Asendia Duitsland, die het belang voor retailers benadrukt om zich te onderscheiden van de menigte door hun eigen niche te definiëren, een verscheidenheid aan bezorgopties te bieden die inspelen op het gemak en omnichannel verder te integreren.

Hoewel Duitsland een van de meest volwassen economieën ter wereld heeft op het gebied van e-commerce, biedt het nog steeds volop kansen voor online bedrijven. Download hier het ‘Duitsland B2C e-commerce rapport 2016’ voor meer exclusieve inzichten.