E-commerce in Zwitserland: kansen en uitdagingen

03 mei, 2017

Zwitserland is een van de meest interessante e-commercemarkten in Europa, dankzij de unieke demografie, relatie met (in plaats van ‘binnen’) de Europese Unie en een wisselkoers die door de Zwitserse nationale bank wordt vastgesteld.

Een nieuw rapport van FHNW laat zien hoe Zwitserse bedrijven tegenover e-commerce en retail. Het geeft waardevolle inzichten waarvan zowel bedrijven als consumenten kunnen profiteren.

Het ‘Zwitserse E-commerce 2016 rapport’ is gebaseerd op de expertise van 36 brancheleiders en onthult dat e-commerce in Zwitserland met een stijging van 10% (jaren achter elkaar) nog steeds een gezonde groei laat zien, terwijl de traditionele retail blijft dalen. De online verkoop vertegenwoordigt nu 7% van de totale detailhandel in Zwitserland. Er is echter wel een uitdaging voor Zwitserse bedrijven: in bepaalde sectoren zoeken consumenten hun heil bij bedrijven over de grens voor aantrekkelijke aanbiedingen en producten.

Er worden 6,45 miljard Zwitserse Franken besteed aan het kopen van goederen van Zwitserse bedrijven. Tegelijk worden er nu 250 miljoen Zwitserse Franken in het buitenland uitgegeven. Daarnaast wijzen de experts uit de industrie erop dat Amazon een potentiële, toetredende kracht op de Zwitserse e-commercemarkt is. Amazon.de is dominant in Duitsland en populair bij Duitstalige Zwitserse consumenten, maar zoals het rapport opmerkt, is Zwitserland nauwelijks een homogeen land te noemen. In de praktijk kopen Italiaans- en Franstalige Zwitsers bij Amazon.com. De hoge bezorgkosten voor Zwitserse consumenten kunnen potentiële klanten afschrikken.

Een ander opvallend kenmerk van de Zwitserse markt zijn de betalingsvoorkeuren. De creditcard en ‘PostFinance’ kaart zijn zeer populair bij de Zwitserse bevolking, waarbij PayPal als alternatieve betaalmethode domineert. Het rapport wijst er ook op dat een behoorlijk aantal klanten ervoor kiest om te betalen bij ontvangst van de goederen, in plaats van tijdens het online checkout proces. Dit is belangrijk om te weten wanneer u overweegt om de Zwitserse markt te betreden.

Ten slotte hebben de experts uit de branche nog een uitstekend advies voor bedrijven: de kunst van personalisatie. Het registreren van goede data over uw klanten is van essentieel belang voor het kunnen doen van individuele aanbiedingen, incentives en aanbevelingen om merkloyaliteit op te bouwen. Zwitserland blijft een populaire e-commercemarkt voor bedrijven in binnen- en buitenland.

Source: E-Commerce-Report Schweiz 2016 (German only)