Hoe kopen we over de grens?

17 mei, 2017

Dankzij technologische innovaties en het verminderen van traditionele belemmeringen tussen landen blijft cross-border e-commerce in populariteit groeien.

Dus hoe kopen we over de grenzen in 2017?

Het laatste cross-border e-commerce shopperonderzoek van IPC geeft antwoord op deze vraag; hoe retailers kunnen bouwen aan een betere klantervaring en het beste kunnen profiteren van alle e-commerce mogelijkheden wereldwijd.

Het onderzoek bundelt de reacties van bijna 25.000 mensen uit 26 landen, waaronder zestien Europese landen, de Verenigde Staten en China.

Online winkelen is voor veel mensen een duidelijk onderdeel van het dagelijks leven.

Alle deelnemende respondenten hebben in de laatste drie maanden online fysieke goederen gekocht en in de afgelopen twaalf maanden minstens één aankoop over de grens gedaan. 31% koopt een keer per maand online, 23% van de respondenten eens per twee weken en een toegewijde 16% koopt één keer per week of vaker op het web. Dit komt vooral in China voor, waar meer dan een derde (36%) van de respondenten minstens een keer per week online een aankoop doet.

Dus, hoe kopen we? Desktop heeft nog steeds een belangrijk aandeel (36%) en is het meest populair bij mannen en oudere shoppers, maar de laptop staat bovenaan: 41% van de respondenten wil zijn online bestellingen op kleinere computers voltooien. M-commerce is aan het stijgen, met name onder jongere generaties; 14% kiest de smartphone en slechts 8% de tablet.

De technologische innovaties gaan nog verder. Alternatieve betaalmethoden beginnen het online winkellandschap te domineren, waarbij PayPal (of een vergelijkbare partij) bij 41% van de bestellingen gebruikt wordt. Het merendeel van de Duitse, Australische, Spaanse en Italiaanse consumenten geeft zelfs de voorkeur aan PayPal. Meer dan 60% van de respondenten in deze landen kiezen voor deze betaalmethode. Toch staat de creditcard nog steeds op de tweede plaats en wordt het als beste optie genoemd in 11 landen. Het is dus belangrijk om de juiste afweging te maken voor de individuele markten waarin je bedrijf opereert.

En in welke landen kopen consumenten cross border?

Het rapport werpt een bijzondere blik op Europese consumenten waaruit blijkt dat er een paar belangrijke winkelbestemmingen zijn: China, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Zoals het rapport stelt ‘hebben grote e-commerce-landen duidelijk invloed op hun kleinere buren’. Zo geven Ierse shoppers de voorkeur aan Britse websites, kiezen Oostenrijkers voor Duitse webshops en wenden Canadezen zich tot bedrijven in de Verenigde Staten.

IPC onderzocht ook de websites van de 'Big 3' marktplaatsen: Amazon, eBay en Alibaba, die een belangrijke invloed hebben op cross-border e-commerce.

This is just an overview of the key findings – download the report here to read more about your shoppers’ preferences.