IKEA en de kracht van drukwerk

06 mei, 2015

Beeld uit de IKEA catalogus met een jonge gelukkige vrouw die haar kleine appartement in Parijs van 35 vierkante meter goed kon inrichten dankzij IKEA

IKEA is een merk dat uitgeven begrijpt. In 2014 werden 217 miljoen exemplaren van de veelgeprezen IKEA-catalogus gedrukt in 32 talen.

De iconische catalogus daagde Apple uit - althans dat vond IKEA Singapore – door eerder dit jaar een parodie te creëren met een video die de editie van 2015 als een van de nieuwste Apple-producten lanceerde. De video is bijna 17 miljoen keer bekeken. Hieruit blijkt de wereldwijde populariteit van de catalogus en wordt de voortdurende kracht van drukwerk bevestigd.

Om de merkentrouw verder te stimuleren en de wereldwijde belangstelling voor haar interieurs te behouden, publiceert IKEA ook een tijdschrift, IKEA Family Live voor IKEA Family Card-houders.

Om relevant te blijven voor alle leden in landen over de hele wereld wordt in een van de (vertaalde) magazines een eenvoudige formule losgelaten: "be real". Als gevolg daarvan richt het zich op “echte mensen, echte huizen en echte stijl", waarbij getoond wordt hoe de IKEA-gemeenschap woont met IKEA-producten. Het magazine wordt gepubliceerd door August Media in het Verenigd Koninkrijk en vier keer per jaar verstuurd.

Het tijdschrift heeft zich sinds de lancering in 2007 ontwikkeld met digitale aanbiedingen om vaker meer mensen te kunnen bereiken. Er bestaat online een maandelijkse editie op www.ikeafamilylivemagazine.com, met een responsive design zodat lezers het kunnen bekijken op een desktop, tablet of mobiel. Het is ook aanwezig op social media; niet alleen op Facebook en Twitter, maar ook via Pinterest, Instagram en YouTube.

"Zowel IKEA’s catalogus als haar magazine zijn goede voorbeelden van hoe drukwerk effectief gebruikt kan worden op meerdere markten."

IKEA Family Live heeft diverse prijzen gewonnen, van de 'Professional Publishers Association' en de 'Association of Publishing Agencies' uit het Verenigd Koninkrijk voor het beste klant/consumententijdschrift.