Japan B2C e-commerce rapport 2016

10 augustus, 2016

Rapport met de belangrijkste e-commerce trends en cijfers over de online markt van Japan

Als u op zoek bent naar een nieuwe markt voor uw online business, kan Japan een zeer goede keuze zijn. Als gerenommeerde e-commercemarkt, heeft Japan de derde hoogste e-commerceomzet ter wereld en een groot potentieel publiek. Het nieuwe ‘Japan B2C e-commerce rapport 2016’ van Ecommerce Europe laat zien waarom het de overweging waard is om uw bedrijf in dit unieke land te laten groeien.

Van de bevolking gebruikt 91% het internet en winkelt een indrukwekkende 70% van alle Japanse volwassenen online. Het is echter ook belangrijk op te merken dat Japan met een gemiddelde leeftijd van 46,5 jaar vergrijzing kent. Dit kan het enthousiasme over e-commerce beïnvloeden. Toch is het interessant dat mensen van boven de 55 jaar in Japan meer tijd op het internet doorbrengen dan jongeren in het land. Het is dus de moeite waard om te bekijken op welke doelgroep u zich richt.

Van de online omzet wordt 14% gerealiseerd via een mobiel apparaat en 54% van de bevolking heeft een smartphone. Dit cijfer groeit snel. Zorg er dus voor dat uw website is geoptimaliseerd voor mobiele telefoons om te profiteren van de opkomst van m-commerce in Japan.

Cross-border e-commerce begint in Japan tempo te maken en consumenten zijn op zoek naar specifieke producten uit het buitenland: 27% van de Japanse e-shoppers heeft boeken, cd's, dvd's of videogames bij een buitenlandse online winkel gekocht, 21 % kocht cosmetica en 20% bestelde modeartikelen bij een cross-border retailer. Als gevraagd wordt naar de reden waarom in het buitenland gekocht wordt, noemt 45% van de e-shoppers de betere beschikbaarheid en ziet 38% voordeel in betere voorwaarden.

In het door Asendia gesponsorde rapport geeft onze Business Intelligence Manager Alexey Loginov een aantal interessante feiten en tips voor cross-border retailers die Japan als afzetmarkt overwegen:

  • Japanse e-shoppers hebben veel vertrouwen om iets te kopen uit het buitenland via online marktplaatsen zoals Amazon en Rakuten
  • Flexibele en transparante bezorg- en retouropties helpen om uw bedrijf te onderscheiden van de rest. Maak dus gebruik van de uitstekende logistiek in Japan (10e plaats ter wereld)
  • Creditcards zijn nog steeds veruit de populairste betalingsmethode
  • Het opbouwen van naamsbekendheid vormt de sleutel, net als het creëren van een uitzonderlijke klantervaring

Japan heeft een bevolking met digitaal volwassen consumenten die steeds vaker interesse hebben om in het buitenland te kopen. Hierdoor vormt het een grote potentiële markt voor uw onderneming in cross-border e-commerce.

Wilt u meer weten over de Japanse e-commercemarkt? Download hier het volledige ‘Japan B2C e-commerce rapport 2016’.