Nederland B2C e-commerce rapport 2016

08 april, 2016

Rapport met de belangrijkste e-commerce trends en cijfers over de online markt van Nederland

Nederland is een van de meest optimistische e-commercemarkten van West-Europa met een hoog consumentenvertrouwen en een aantrekkende economie. Dit nieuwe rapport van Ecommerce Europe, gesponsord door Asendia, richt zich op deze spannende markt, die vaak over het hoofd wordt gezien, en geeft de belangrijkste feiten en advies over de huidige en toekomstige online retail-situatie.

De Nederlandse bevolking is relatief jong met een gemiddelde leeftijd van 42,3 jaar, waarbij 69% van onder de 54 jaar oud is. Dit uit zich in het enthousiasme van het land voor e-commerce en het internet als geheel: 98% van de volwassen Nederlanders maakt gebruik van het internet en een indrukwekkende 93% winkelt online. Ook het gebruik van de smartphone groeit gestaag in het hele land; 76% van de volwassenen (geclassificeerd als 15 jaar of ouder voor het rapport) is in het bezit van een smartphone, wat suggereert dat m-commerce een trend is om rekening mee te houden in Nederland.

Het rapport bevat ook marktinzichten van Berry de Vaal, Asendia’s Marketing & Sales Manager Benelux, die de meest recente logistieke en e-commerceontwikkelingen in Nederland laat zien. Onder de ontwikkelingen vallen onder meer het gebruik van Facebook, de uitstekende infrastructuur van het land en het enthousiasme voor gratis retouren en verzenden.

Tips voor online verkopers zijn ook opgenomen in het rapport, waaronder:

  • Het kiezen voor het 'Thuiswinkel Waarborg' keurmerk
  • Het aanbieden van iDEAL als betaalmethode
  • Het verzorgen van zorgeloze retourmogelijkheden

Met een B2C e-commerceomzet die dit jaar naar verwachting 18 miljard euro bereikt en 23% van de Nederlandse e-shoppers die over de grens koopt, is het absoluut interessant om deze markt nu te verkennen.

Het ‘Nederland B2C e-commerce rapport 2016’ is een ideaal uitgangspunt om inzicht te krijgen in de markt; Download hier gratis het light rapport.