Reactie Asendia op het artikel in Daily Mail

11 januari, 2016

Asendia heeft tot haar spijt het nieuws gelezen over mensen die getroffen zijn door misbruik van het postsysteem en vindt het gebruik van post als medium voor illegale doeleinden zeer betreurenswaardig. Asendia is trots op haar achtergrond en heeft normen en waarden hoog in het vaandel staan. We leven dan ook mee met iedereen die geraakt is door criminele activiteiten.

Asendia vervoert grote hoeveelheden post over de grens voor duizenden gerenommeerde bedrijven uit de hele wereld, waarbij elke week miljoenen stuks worden verwerkt. Deze post is dan al verzegeld in enveloppen. De nationale en internationale regels rond het postgeheim - inclusief de ‘Postal Services Act’ in het Verenigd Koninkrijk uit 2000 - staan Asendia niet toe om de inhoud van de zendingen, die zijn overhandigd door onze klanten, te bekijken. Alleen de afzender, de drukker, de uitgeverij en de ontvanger kunnen deze zien.

Als onderdeel van de algemene voorwaarden van Asendia zijn onze klanten verplicht om ervoor te zorgen dat poststukken voldoen aan alle wet- en regelgeving die van toepassing is. Wij werken nauw samen met ‘Trading Standards’ en beëindigen de samenwerking met elk bedrijf dat schuldig wordt bevonden aan het overtreden van de wet.

We staan voor een grote uitdaging om op de hoogte te blijven van de nieuwe praktijken die fraudeurs gebruiken. Net zoals bij andere media - e-mail, sms, telefoon, online, etc. - worden fraudeurs die post als middel gebruiken steeds creatiever. Daarbij hebben we ook te maken met bedrijven van over de hele wereld. Dit draagt bij aan de complexiteit. Toch is Asendia vastbesloten om ervoor te zorgen dat post niet wordt misbruikt. We blijven dan ook nauw samenwerken met andere postbedrijven die betrokken zijn in de supply chain en alle bevoegde instanties om te bepalen hoe de industrie dit probleem nog beter kan aanpakken. Verder blijven we instanties, zoals ‘Trading Standards’ ondersteunen om oplichtingspost vaker op te sporen.