Rusland B2C e-commerce rapport 2016

27 juli, 2016

Uitzicht over Moskou die het rapport over de Russische e-commerce markt weergeeft

Heeft u Rusland weleens overwogen als uw volgende e-commercemarkt? Rusland biedt verrassend veel mogelijkheden voor online retailers, zoals blijkt uit het nieuwe rapport van Ecommerce Europe, gesponsord door Asendia.

Met een grote en relatief jonge bevolking biedt Rusland unieke mogelijkheden op het gebied van e-commerce. De gemiddelde leeftijd is 39,1 jaar en 72,4% van de totale bevolking is jonger dan 55 jaar. Er zijn 121,6 miljoen mensen boven de leeftijd van 15 jaar in Rusland. Hieruit blijkt de omvang en het potentieel van deze markt. Interessant is dat slechts 70% van de Russen het internet gebruikt en slechts 25% online winkelt, waaruit blijkt dat de markt nog steeds in opkomst is en daardoor veel potentie heeft.

Rusland kent een zeer individuele markt, dus het is belangrijk goed onderzoek te doen. De Russische munteenheid is de roebel en de werkloosheid is aanzienlijk lager dan het Europese gemiddelde. Hoewel het Russisch de officiële taal is, wordt er ook Duits, Engels en Frans gesproken. Het is daarnaast ook belangrijk om na te gaan hoe het gebruik van internet verspreid is door het land; grote steden zoals Moskou en Sint-Petersburg zijn goed voor meer dan de helft van alle cross-border aankopen, terwijl de internetpenetratie veel lager is in meer afgelegen, landelijke delen.

Als u uw online activiteiten onder de aandacht wilt brengen via sociale media, houd dan rekening met de lokale sociale mediaplatformen VK en Odnoklassniki. Deze worden naast Facebook gebruikt door 39% en respectievelijk 32% van de internetgebruikers. Slechts 11% van de Russische internetgebruikers heeft een Twitter-account; als u direct contact zoekt met potentiële klanten, zou dit medium daarom minder prioriteit moeten krijgen.

Alexey Loginov, Business Intelligence Manager bij Asendia, geeft een aantal tips bij een start op de Russische e-commercemarkt, waaronder:

  • Cash betalen bij bezorging (cash-on-delivery) is nog steeds een belangrijke betaalmethode in Rusland, naast elektronische betaalmethoden
  • Logistieke uitdagingen zijn een issue in Rusland, maar de focus ligt nu op een stabiele, betrouwbare levering
  • Overweeg samenwerking met lokale bedrijven om te helpen om uw doelgroep te bereiken

Wilt u meer weten over de Russische e-commercemarkt? Download hier het volledige ‘Rusland B2C e-commerce rapport 2016’.