Thuisbezorging als aanjager voor de groei van cross-border e-commerce

08 juni, 2016

Een stempel met gele wereldbol en pijlen die aangeven dat over ter wereld thuisbezorging door Asendia mogelijk is

Consumenten verwachten steeds vaker een betere service. Of dat nu gratis verzending is, meer bezorgopties of gewoon een breder aanbod van producten. Ontdek waarom bezorging aan huis snel groeit op de Europese e-commercemarkten.

Nu e-commerce haar aandeel op de totale retailmarkt maar blijft vergroten, biedt een blik op de cijfers uit de industrie veel inzicht in de achterliggende drijvende krachten achter deze groei: niet alleen hebben meer mensen de beschikking over breedband internet, er is ook een verschuiving zichtbaar in de overtuigingen van de consument. Terughoudendheid is vervangen door vertrouwen en de lat voor verkopers is hoger komen te liggen.

Klanten hebben hogere verwachtingen over hoe en wanneer hun bestelling bezorgd wordt. Uit recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat consumenten in Frankrijk als online shoppers veel vertrouwen hebben en minder bang zijn voor het doen van online aankopen dan in andere landen. Ze zijn gecharmeerd van een bezorging aan huis en andere flexibele leveringsmogelijkheden.

Klanten eisen steeds meer van de e-commercesector; van kortere doorlooptijden tot bezorgopties die meer zekerheid en veiligheid bieden. Volgens een recente schatting van Barclays zorgen online bestelde producten voor iets meer dan een miljard leveringen in 2013; rond 2018 groet dit aantal naar verwachting met 28,8% tot 1,35 miljard euro.

Thuis ontvangen

Thuisbezorging is een belangrijke aanjager voor de groei van cross-border e-commerce. Uit onderzoek van Statista blijkt dat 83% van de respondenten in Frankrijk in het eerste half jaar van 2015 koos voor bezorging aan huis bij het online aanschaffen van producten of diensten. Verder koos 66% voor bezorging bij een 'pick up & go' locatie en 26% voor aflevering in de winkel.

Ook onder e-shoppers elders in Europa in landen zoals Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk wordt de eerste voorkeur gegeven aan thuisbezorging.

"Bezorging aan huis is van cruciaal belang voor retailers die de online consument willen bereiken in markten als Frankrijk, in Europa en daarbuiten..."

"Meer consumenten willen bezorging aan huis. Als ze niet thuis zijn, willen ze niet hoeven tekenen voor een pakketje, maar het gewoon bezorgd krijgen", zegt Dominik Schaller, productmanager bij Asendia. "Veel mensen zijn aan het werk en overdag is er dus niemand thuis. Dit betekent dat veel mensen hun pakket op moeten halen bij het dichtstbijzijnde postkantoor of ophaalpunt als aflevering niet mogelijk was bij de eerste poging. De nationale postdienst heeft vaak een goed netwerk met veel ophaalpunten, maar bij andere organisaties is dit niet altijd zo. Soms moeten mensen zestig kilometer rijden om een pakketje op te halen dat niet door de nationale post werd bezorgd. Dat is natuurlijk verre van ideaal.”

Bezorging aan huis is van cruciaal belang voor retailers die de online consument willen bereiken in markten als Frankrijk, in Europa en daarbuiten.