Vijf manieren om de levertijd te halen en retouren te voorkomen

06 april, 2017

Op tijd leveren is cruciaal. Net zo belangrijk is het om de voortgang van een order te kunnen volgen en automatische notificaties rond de levering te ontvangen. Consumenten ontvangen hun pakketjes bij voorkeur via de nationale post omdat die over het beste B2C netwerk beschikt, zegt productmanager Dominik Schaller van Asendia.

Fred is niet zo blij. Zes dagen geleden kocht hij online een ketting als verjaardagscadeau voor zijn vrouw bij een juwelier, waarbij hij de bezorgoptie van vijf dagen koos. Vandaag is haar verjaardag. Aangezien Fred niet thuis was op het moment van bezorging, kreeg hij een melding van de koerier dat het pakket opgehaald kan worden bij een depot 40 kilometer verderop. Fred kan daar niet komen. Dus nu is hij ontevreden. Hij heeft een pittige review gedeeld op de website van de retailer en via social media. Hij wil zijn geld terug.

Online reviews doen ertoe

Volgens online gedragsanalisten van Kissmetrics is vijfenvijftig procent van de consumenten gevoelig voor online recensies. Het verzenden en bezorgen van goederen is cruciaal; bij 40% van de consumenten die een negatieve online ervaring heeft gehad, noemt 20% een late levering als een belangrijk probleem. Dit blijkt uit onderzoek van Trusted Shops.

Tip van Asendia: Vijf manieren om de levertijd te halen en retouren te voorkomen

    • Tijdige levering is cruciaal. Uit een IPC-onderzoek in 2016 bleek dat bezorging binnen de gestelde termijn belangrijk is voor 82% van de consumenten. Daarnaast wordt er net zoveel belang gehecht aan het volgen van een order en het ontvangen van automatische notificaties over de levering.
    • De helft van de consumenten is bereid te betalen voor een postverzekering of voor andere diensten, zoals volledige traceerbare leveringen, om er zeker van te zijn dat goederen op tijd worden ontvangen. Dit wijst het Trusted Shops onderzoek uit.
    • Zesentwintig procent van de online shoppers geeft de voorkeur aan een thuisbezorging (IPC). Het probleem hierbij is wel dat we steeds minder vaak thuis zijn.
    • Naast een bezorging aan huis wordt het postkantoor als de meest populaire bezorgplaats genoemd (8% van de consumenten). Ter vergelijking: slechts 5% van de consumenten geeft hun werkadres op (IPC).
    • Cross-border e-commerce is booming. In 2015 werd zestien procent van alle online transacties in de EU bij buitenlandse webshops gedaan, waar dit in 2013 nog 12% was. De overgrote meerderheid (81%) van internationale leveringen bestond uit goederen met een gewicht van minder dan 2kg (Ecommerce Europe).

Waarom is Freds verhaal belangrijk?

De ervaring van Fred laat bepaalde cruciale trends in cross-border leveringen zien. De juwelier is gevestigd in België. Fred woont in Londen. Samen met Duitsland is de Engelse consument koploper in Europa voor cross border e-commerce (alleen Chinezen en Amerikanen scoren hoger.

Het is duidelijk dat Fred niet alleen aan de wereld heeft verteld hoe de webshop de verjaardag van zijn vrouw verpestte, maar zodra hij de betreffende ketting ontvangt, zal hij deze bovendien retour sturen. Hij maakt deel uit van een groeiend aantal klanten die internationaal goederen terugstuurt naar de afzender. In 2015 werd volgens IPC slechts 4% van de goederen over de grens teruggestuurd. In het daaropvolgende jaar steeg dit percentage al naar 6%.

Dat is nog steeds een relatief klein percentage, maar de snelheid waarmee het aantal is toegenomen vormt belangrijke informatie voor iedereen die cross-border goederen verstuurt.

Tracking is belangrijk voor zowel koper als verkoper

De verkoper moet kunnen antwoorden op vragen van klanten en weten wanneer een bestelling is afgeleverd. De klant heeft betaald voor de bestelling en wil dus weten waar deze is en wanneer die wordt geleverd. Zelfs als de exacte leveringsdatum niet bekend is, zorgen updates voor een geruststellend gevoel dat een order bezorgd gaat worden nadat deze in het land van bestemming is gearriveerd.

Tracking wordt nog belangrijker zodra goederen over de grens worden verzonden aangezien consumenten graag geïnformeerd worden over drie fases in het proces: de verzending, de aankomst in het land van bestemming en de daadwerkelijke levering.

Stelt u zich eens voor dat de online juwelier een dienst zou hebben gebruikt die de veiligheid, het bereik en de kennis van de nationale postdiensten combineert met kostenefficiënte en volledige traceermogelijkheden. Dát is precies waar

Asendia's ‘Fully-tracked goods’ voor zorgt. Zo kan bezorging worden gegarandeerd omdat deze dienst onder verantwoording staat van en wordt uitgevoerd door nationale postbedrijven en niet door particuliere partijen.


Bied uw klanten een flexibele en betrouwbare cross-border dienst met ‘Fully-tracked goods’

  • De pakketten kunnen meestal bij de eerste poging worden afgeleverd
  • Perfect voor een breed scala aan goederen onder 2 kg
  • Bezorging door de nationale postdienst, die jarenlange kennis heeft op het gebied van particuliere huisadressen (B2C)
  • Eenvoudige afleveropties, met of zonder handtekening
  • Gratis Asendia Verzendtools – om goederen te kunnen voorbereiden op verzending
  • Gratis notificaties via e-mail voor uw klanten

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Neem contact met ons op