Welke producten kopen Spaanse consumenten online?

06 juli, 2016

De online markt van Spanje wordt weergegeven met de Spaanse vlag en een krijtbord met de woorden hablas espanol

Denkt u erover om uw online onderneming uit te breiden naar Spanje? Uit onderzoek blijkt welke producten Spaanse consumenten online kopen en hoe ze komen tot een beslissing voor hun aankopen; van het belang van aanbevelingen tot aan betaalmethoden.

Het Duitse Ecommerce News heeft een aantal recente cijfers over e-commerce in Spanje samengevoegd, waarbij verwezen wordt naar gerenommeerde experts van Cetelem en ‘the National Observatory for Telecommunication and Information Society’.

Het onderzoek van Cetelem met de titel 'El Observatorio Cetelem Ecommerce 2015' toont aan dat vooral recreatieve producten bijzonder populair zijn bij het Spaanse winkelend publiek.

In het afgelopen jaar koopt 65% tickets voor entertainment, boeken, muziek of reserveert online een plaats in een restaurant. Met shoppers die steeds vaker via het internet hun aankopen doen, kon 30% van de totale omzet in de retail in 2015 toegeschreven worden aan online kanalen. Dit noemenswaardige getal wordt ondersteund door het enthousiasme van Spaanse consumenten voor andere productcategorieën, zoals:

  • Reizen (63% van de shoppers kocht online)
  • Mode (55% van de shoppers kocht online)
  • Elektronica (54% van de shoppers kocht online)
  • Schoenen en accessoires (51% van de shoppers kocht online)

Uit deze cijfers blijkt dat Spaanse kopers vooral naar gemak zoeken binnen e-commerce in een breed scala van productcategorieën. Dit is veelbelovend voor cross-border retailers.

Welke factoren beïnvloeden de aankopen?

De studie van Cetelem toonde aan dat Spaanse shoppers zich tot hun vrienden en familie wenden voor advies en aanbevelingen. Een uitstekende reputatie is dus van groot belang voor retailers. Verder kocht 35% via een mobiel apparaat (dit was 23% in 2014). Er is dus een duidelijk potentieel voor m-commerce binnen de markt. Interessant is dat 72% van de Spaanse consumenten de voorkeur heeft om te betalen via PayPal; een andere belangrijke overweging voor online bedrijven.

Met een Spaanse e-commercemarkt ter waarde van 16,3 miljard euro in 2014 (volgens the National Observatory for Telecommunication and Information Society), is het duidelijk dat er genoeg mogelijkheden zijn voor retailers.

Lees hier meer over dit interessante onderzoek.