Winnaars van Cannes Lions betrekken publiek van alle leeftijden

20 augustus, 2016

Potloden geven samen de vorm van een raket weer en de Cannes Lions awards met prijzen voor de beste marketing campagnes

Bij de recente Cannes Lions awards hebben enkele sterke marketingcampagnes, naast innovatieve en unieke bureaus en adverteerders, erkenning gekregen.

Interessant is dat sommige van deze campagnes zich vooral richten op kinderen, waarmee wordt aangegeven dat dit een cruciale doelgroep is, zeker voor educatieve doeleinden.

Twee van de campagnes die door Cannes Lions geprezen worden, ‘Paper Glasses’ en ‘Politibooks’, geven een leuke draai aan serieuze kwesties.

Paper Glasses, van Save the Children en Santillana, is een campagne die zich richt op gezondheid in Mexico City en hun thema beschrijft als 'een simpele gezichtstest om kinderen op school te houden'. Het streven is om de hoge uitval van kinderen op school door problemen met het gezichtsvermogen aan te pakken. De papieren bril bestaat uit zwarte kaarten in de vorm van een bril, met uitsparingen op de plaats van de ogen. De bijbehorende glazen werden bijgevoegd in de schoolgids van Santillana die studenten krijgen met daarin een pagina met uitleg over hoe de bril gebruikt kan worden om oogaandoeningen zo vroeg mogelijk op te sporen.

Politibooks, van El Ciudadano, is een andere Amerikaanse campagne die is opgezet om het bewustzijn van kinderen te vergroten over de lokale politieke situatie in Chili. Politibooks gebruikt vijf politieke schandalen en transformeert deze tot luchtige verhalen in 'eenvoudige en speelse taal' zodat kinderen de wereld om zich heen leren te begrijpen. Politibooks won een bronzen Cannes Lion en Paper Glasses werd zelfs bekroond met het zilver; mooie voorbeelden van manieren waarop creatieve campagnes een verschil kunnen maken in het leven van kinderen.

Lees hier meer over de Cannes Lions.