5 tips zodat je webshop opvalt tijdens Black Friday & andere feestdagen

26 november, 2019
Blog_26-11.png

Black Friday is een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen. De kortingsdag valt op de vrijdag na Thanksgiving en luidt onofficieel het seizoen van de kerstaankopen in. In Nederland en België wint Black Friday het afgelopen decennium steeds meer aan populariteit, wat in Nederland leidt tot meer online aankopen en een flinke omzetgroei. Ook webshophouders pikken een graantje mee. Door de groeiende bekendheid in ons land (en ver daarbuiten) wordt de Nederlandse consument ook overladen met acties en kortingen. In dit blog tonen we met 5 tips hoe jouw webshop er op Black Friday uitspringt en de aandacht van de e-shopper trekt.


1. Begin op tijd (met acties aanbieden)

Als je met het lezen van dit blog nog moet beginnen met je actieplan voor de komende Black Friday, dan ben je te laat. Begin hier liever al weken of maanden eerder mee, omdat het altijd meer werk is dan je denkt. Je moet een campagne opzetten, meer inkopen doen en die inkopen vroeg doorgeven aan je leverancier. Daarnaast zijn aanpassingen aan de website noodzakelijk en is het wellicht een aanrader om speciaal Black Friday verpakkingspapier te ontwerpen. Ook is het van belang om op tijd aan te kondigen wat de online consument op Black Friday van jouw webshop mag verwachten. Doe dit door middel van sneak peaks, het aanbieden van kortingscodes of door kopers vooraf deals aan te bieden. Zet eventueel ook een expert direct mailcampagne of een easy direct mailcampagne op, omdat dit flinke voordelen heeft ten opzichte van alleen online marketing.


2. Zorg dat je webshop drukte aan kan tijdens Black Friday

Binnen jouw organisatie zet je al de nodige zeilen bij om op Black Friday het grote aantal orders te verwerken. Daarom wil je extern op een stabiele bezorgpartner kunnen rekenen die vertrouwd is met de bezorging van grote aantallen bestellingen. Met een groeiende afzet stijgt ook het aantal retourzendingen, dus het is ideaal als jouw bezorgbedrijf ook de vele retourzendingen van Black Friday aan kan. Maak ondertussen het verzend- en retourproces binnen jouw webshoporganisatie op orde en zorg dat je betaalopties uitgebreid zijn en de drukte aankunnen. Levert Black Friday ondanks jouw inzet toch een langere levertijd op? Ben daar dan zo transparant mogelijk over. Jouw webshop is namelijk niet de enige online winkel met vertraagde pakketten rond deze drukke dag.


3. Zet originele acties in

Black Friday is meer dan een goede mogelijkheid voor het opmaken van voorraad die niet snel loopt. Black Friday won in relatief korte tijd aan terrein, maar zorgt bij veel webshops nu al voor een substantieel deel van de omzet. Bedenk daarom ludieke, slimme en vooral onderscheidende acties, die de aandacht van de consument trekken. Zorg dat de acties in de weken voorafgaand aan Black Friday een prominente plek innemen in je webshop. Maak hier extra budget voor vrij en bewandel eens een andere route dan de gebaande paden.


4. Denk ook aan piekdagen na Black Friday

Zeker voor webshops is Cyber Monday, de kortingsdag voor online winkels die op de maandag na Black Friday plaatsvindt, een prima mogelijkheid om de omzet nog een extra zetje te geven. Cyber Monday is in de Verenigde Staten een enorm succes en waaide net als Black Friday naar Nederland over. Een new kid on the block is Super Saturday, de zaterdag voor kerst. Een kortingsdag die in Amerika het einde van het shopseizoen betekent. Bepaal welke van deze dagen interessant en relevant zijn voor jouw webshop. Gebruik data die je verzamelt op Black Friday ook bij andere actiedagen of in belangrijke verkoopperiodes. Je kan bijvoorbeeld zien wat klanten op Black Friday kochten en op basis daarvan voor kerst een gesegmenteerde mailing versturen of gebruik maken van retargeting ads of remarketing met banners.


5. Maak gebruik van je kanalen: online maar ook offline

Rondom actiedagen als Black Friday wil jij bij de consument in het oog springen. Niet alleen door de beste kortingen te geven, maar ook door jouw producten zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen. Maak een leuke video ad en combineer een leuke offline actie met je online kanalen. Mensen kopen rond de feestdagen nu eenmaal veel, dus surf mee op die uitgavenpiek. Dan is de kans groot dat de investering zichzelf terugverdient.


Webshop allang op orde voor Black Friday? Dan is het misschien tijd om internationaal te gaan!

Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw webshop al klaar is om kansrijke buitenlandse shopdagen als Black Friday te importeren en hier een succes van te maken. In plaats daarvan denk je er misschien zelfs aan om jouw producten te exporteren, gezien de professionele groei van de organisatie. Wij helpen je graag op weg! Download daarom onderstaand e-book en leer alles over hoe je internationaal doorbreekt met jouw webshop.

Door naar het buitenland!

Het e-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download
Door_naar_het_buitenland.png