Australië B2C E-commerce Rapport 2018

03 januari, 2019

Landschap in Australie met zee en rotsen in de zon

In 2017 steeg de B2C e-commerce omzet tot iets meer dan 36 miljard dollar, een stijging van 9% ten opzichte van 2016. Dit zal naar verwachting het komende jaar groeien tot 41,7 miljard dollar en een groeipercentage van 13% laten zien.

'De meeste grote en middelgrote Australische retailers hebben een stappenplan voor digitale transformatie waar ze goede vorderingen mee maken. Ze staan inmiddels op het punt om de tweede generatie e-commerce oplossingen te omarmen, waarbij ze in-house-technologieën en nicheproviders ontgroeid zijn. B2B-organisaties zijn sterk in opkomst als de volgende golf e-commerce verkopers, omdat ze klantgerichte snelle resultaten kunnen leveren, terwijl ze werken aan de transformatie van hun backoffice-activiteiten.'
Jennifer Arnold, Vice-president of Marketing, SAP Customer Experience, Asia Pacific Japan/Greater China

Het e-commerce rapport over Australië, opgezet door de E-commerce Foundation, gaat dieper in op de details van de B2C e-commerce markt en het gedrag van consumenten en de trends. Het rapport bevat ook interviews met experts van toonaangevende logistieke dienstverleners en retailers in de Australische e-commerce markt, waaronder Mazars en SAP.

Het e-commerce landschap in Australië

De internetpenetratie neemt toe in Australië; 88% van de bevolking maakt naar verwachting in 2018 gebruik van internet, dat is iets meer dan in 2017 toen het 87% was. Van deze 88% online bevolking, doet naar schatting 81% online aankopen in 2018. Australië staat op de 18e plaats in de Logistic Performance Index, heeft een 14e plaats in de Ease of Doing Business Index en de 2e plaats in de E-government Index.

E-commerce consumenten in Australië

'Onderzoek toont aan dat Australiërs marktleider zijn in het achterlaten van hun online winkelwagentjes. Ze zijn bijzonder prijsbewust, waarbij 60% van de ondervraagden het winkelwagentje verlaat wanneer de verzendkosten hoger zijn dan verwacht. 46% gebruikt het winkelwagentje hoofdzakelijk om prijzen met andere merken te vergelijken.' - Jennifer Arnold, Vice-president marketing, SAP Customer Experience, Asia Pacific Japan/ Greater China

Het grootste deel van wat de Australische consumenten online kopen bestaat uit kleding (47%), multimediaproducten (37%) en consumentenelektronica (31%). Op de vraag welke betaalmethoden het meest worden gebruikt of in het verleden werden gebruikt, stonden online betalingen (PayPal, Amazon Payments) op de eerste plaats met 67%, gevolgd door creditcards (51%) en automatische incasso (46%).

eBay is de toonaangevende online winkel in Australië met meer dan 9 miljoen unieke bezoekers, gevolgd door Gumtree met meer dan 5 miljoen unieke bezoekers. Bovendien vertonen Australische consumenten interessant gedrag dat vergelijkbaar is met dat van andere landen. Wanneer online shoppers bijvoorbeeld een grote aankoop plannen, doen ze eerst onderzoek op internet (59%) en vinden ze de meeste consumentenrecensies (40%) op internet erg nuttig.

Bekijk de onderstaande infographic voor hoogtepunten van het rapport van de E-commerce Foundation.

Je kan het volledige e-commerce rapport Australië 2018 kopen, of de beknopte versie van de Ecommerce Foundation hier GRATIS downloaden.

Ecommerce Foundation infographic: Ecommerce Report Australia 2018, Report highlights