De 6 factoren van e-commerce succes op de Zwitserse markt

09 juli, 2019
Asendia_blog_09-07.jpg

Zwitserland lijkt misschien een klein land, maar het land is groot wanneer het op succesvolle e-commerce aankomt. Hierin steekt het land ver boven andere landen uit. Met een aantrekkelijk publiek en een stabiele economische omgeving, hoef je als retailer niet lang te twijfelen of het de moeite waard is om de Zwitserse e-commerce markt te betreden. Het land is zeer internationaal georiënteerd en hoewel het land losstaat van de Europese unie, is het wel sterk met de deelnemende landen verbonden. Op demografisch gebied, maar ook zeker wat betreft betalingsverkeer. Het land heeft dan ook een sterke reputatie wanneer het om succesvol zakendoen gaat. In dit blog lees je welke factoren de kans op succes voor jouw e-commerce bedrijf in Zwitserland vergroten.

Een land met een kwalitatief hoogwaardig logistiek netwerk

Hoewel Zwitserland geen deel uitmaakt van de Europese Unie, ligt het land wel centraal in Europa en omringd door Europese landen. Dit maakt het land voor pakketbezorging makkelijk bereikbaar. Bovendien is het logistieke netwerk in het land zelf ook van hoge kwaliteit. Met name wanneer je kiest voor de lokale bezorger, leveren de grote meren en hoge bergen geen problemen op bij bezorging van je producten.

Zwitserse markt: één land, drie talen

Zwitserland kent vele gezichten en tevens meerdere talen. Hoewel het enerzijds een nadeel kan zijn dat je je website en service in meerdere talen aan zult moeten bieden, kun je het tegelijkertijd ook als een voordeel zien. Zo kun je het instellen van de Duitse, Franse en Italiaanse taal combineren met verkoop in deze landen. Een win-win situatie! Bovendien heeft het vertalen van je website en service een positieve impact op de betrouwbaarheid van je webshop bij Zwitserse klanten.

Zwitserse e-commerce markt is groeiende

Hoewel de meeste Zwitsers hun aankopen nog steeds liever via magazines of een catalogus doen dan online, blijft het gebruik van digitale middelen in het land stijgen. Inmiddels heeft 75 procent van de bevolking een mobiel in gebruik en spendeert 90 procent van de Zwitserse consumenten gemiddeld 3,4 uur per dag online. De voorkeur voor fysieke magazines ten opzichte van mobiel gebruik, wordt met name veroorzaakt doordat de Zwitser het gevoel heeft dat er een inbreuk op zijn privacy plaatsvindt, wanneer hij online shopt. Zoals gezegd kun je dit vertrouwen verhogen door onder meer het aanpassen van de taal, maar ook door het bieden van goede service en duidelijke betaal- en leveringsvoorwaarden.

Zwitserse markt heeft een sterke basis

Een goed begin is het halve werk. Wel zo fijn wanneer je met je bedrijf een nieuwe markt betreedt, dat de basis voor fijn zakendoen in ieder geval al is gelegd. Zo is er in Zwitserland een eersteklas infrastructuur en bekende juridische regelgeving. Bovendien ligt het btw-tarief met 8 procent relatief laag en ook douane-regelingen bieden met goede en advies begeleiding geen problemen.

Een land met een internationale visie

Zwitserse online shoppers winkelen graag over de grens en geven ook meer uit dan de meeste andere nationaliteiten. Maar liefst 64 procent van de Zwitserse bevolking doet regelmatig aankopen online én over de grens. Dat is een van de hoogste percentages ter wereld. Vanwege de lage productbeschikbaarheid en de hoge kosten voor producten uit eigen land, kiezen veel Zwitsers ervoor om over de grens te kopen. Het land wordt dan ook gezien als multicultureel, onder andere door de inwoners en de vele talen die er gesproken worden. Al met al maakt dit Zwitserland één van de meest interessante e-commerce bestemmingen.

Zwitserse shoppers hebben een hoge koopkracht

Voegen we Zwitserland bij Europa, dan prijkt Zwitserland op nummer één wat betreft de levensstandaard. Hierbij wordt gekeken naar het gemiddelde inkomen, de koopkracht en de kosten van levensonderhoud. Zwitserland staat dan ook bekend als een land met een hoge koopkracht. Dit wordt bevestigd wanneer je kijkt naar het aantal aankopen over de grens en de bedragen die gemiddeld worden uitgegeven bij een online aankoop. Ook dit ligt hoger dan bij omringende landen.

Laat geen kansen liggen!

Dat Zwitserland veel kansen biedt op het gebied van e-commerce moge duidelijk zijn. De overweging om deze markt te betreden met je bedrijf kan dan ook zeker geen kwaad. Het land is bovendien nog steeds in ontwikkeling wat betreft betalingsmogelijkheden en digitale mogelijkheden. Wellicht is dit het moment om met jouw bedrijf de Zwitserse grens over te gaan. Wil je liever eerst meer lezen over de succesfactoren voor het betreden van de Zwitserse markt? Download dan onderstaand whitepaper.

Asendia geeft retailers unieke inzichten in Zwitserse markt

Swiss Post is onze moedermaatschappij, dus wij kennen Zwitserland als geen ander. In dit whitepaper vind je alle geheimen om succesvol de e-commerce markt in Zwitserland te betreden.

Download

De Zwitserse vlag in karton met het bekende witte kruis en rode achtergrond om de Zwitserse online markt te omlijsten voor deze whitepaper