Dit zijn de 3 belangrijkste e-commerce bezorgtrends voor 2020

07 januari, 2020
Asendia_blog_20200107.png

Als de concurrentie in een markt groeit, gebeurt er iets interessants. Waar eerst alle aandacht uitging naar productinnovatie, gaan bedrijven zich ook focussen op randvoorwaarden zoals pakketbezorging. Logisch, want als jij en concurrent X en Y ongeveer dezelfde producten aanbieden, maak je geen verschil met je aanbod, maar wél met de flexibiliteit van je postbedrijf. Een vreemde waarheid! Toch is dit de huidige gang van zaken in het moderne e-commerce, één van de snelst groeiende markten in Nederland. Maar waar moet je dan precies op letten als het gaat om pakketbezorging? En wat verwachten je klanten van je? In dit artikel lees je de 3 belangrijkste e-commerce bezorgtrends voor 2020.


Bezorgtrend #1. Direct-to-Consumer

De afgelopen jaren waren zonder twijfel het tijdperk van de online marktplaatsen. Denk aan het machtige Amazon, maar ook Bol.com en CoolBlue in ons eigen land. Een beetje retailer zorgde ervoor dat zijn producten via zo’n online marktplaats verkrijgbaar waren en profiteerde van het goede imago van de giant. Deze trend zet door in 2020, maar tegelijkertijd zien we dat grote e-commerce bedrijven hun producten weer van de online marktplaatsen halen en de bezorging in eigen hand nemen. Dankzij deze Direct-to-Consumer (D2C) methode krijgen zij meer controle over de bezorging en kunnen zij de communicatie rondom die bezorging perfect afstemmen op hun klanten. Kleine retailers doen er goed aan zich juist wél bij een marktplaats aan te sluiten, om zo mee te liften op het betrouwbare imago en de mogelijkheden op gebied van pakketbezorging.


Bezorgtrend #2. The Digital Wallet

Online shoppers zijn snel afgeleid. Een schermpje wegklikken is nu eenmaal sneller gedaan dan ongezien een winkel uitlopen. De grootste bottleneck is nog altijd de betaalfase. Hier ontstaat de meeste wrijving met de klant: de verzendkosten pakken bijvoorbeeld hoger uit dan verwacht of een favoriete betaalmethode staat niet in het rijtje. Dit laatste probleem kan worden opgelost dankzij de Digital Wallet. Dit is een systeem waarbij klanten de betaalgegevens van meerdere betaalvormen kunnen opslaan. Er zijn meerdere Digital Wallets, met deze vier als meest gebruikte:

  • Apple Pay
  • Amazon Pay
  • Google Pay
  • Paypal

Door deze vier wallets te ondersteunen, vereenvoudig je het betaalproces voor je klanten en vergroot je de kans dat ze ook echt een aankoop doen. Emerce voegt hier nog een interessant detail aan toe: door informatie over favoriete bezorgopties te koppelen aan het betaalsysteem, geef je de shopper een nog verder gepersonaliseerde ervaring.


Bezorgtrend #3. Groen bezorgen

E-commerce bezorgtrends gaan verder dan de persoonlijke voorkeuren van klanten. Zo wordt duurzaamheid in 2020 nog belangrijker. Momenteel is een duurzame bezorging van goederen nog een echte USP. Online retailers proberen de CO-uitstoot van hun pakketbezorging te beperken en communiceren hier in mooie woorden over op hun websites en in mails. Daar is niets mis mee, maar groene bezorging is wel onderweg om een vereiste te worden.

Gelukkig groeit ook het aantal mogelijkheden om de CO-uitstoot van pakketbezorging te beperken. Denk aan fietskoeriers in grote steden en de opkomst van de pick-up points. Door je klanten te stimuleren hun pakketjes hier af te halen (en weer terug te brengen in het geval van een retour), maken bezorgers minder kilometers omdat ze niet langs huisadressen hoeven. Ook het goedkoper maken van bepaalde bezorgtijden helpt. Zo maakt Albert Heijn de bezorgkosten in bepaalde tijdsvakken voordeliger omdat de bezorger de bestellingen dan in één route kan bezorgen. Door dit soort slimmigheden in te zetten, positioneer je jezelf als groen bedrijf zonder in te boeten op klantvriendelijkheid.


Ga voor minder frictie

Eigenlijk draaien de belangrijkste e-commerce bezorgtrends van 2020 om het verlagen van frictie, zowel voor klanten als voor het milieu. De overdracht van verkoper naar bezorgbedrijf moet naadloos verlopen, de digital wallet moet betalen eenvoudiger maken en het milieu moet worden ontzien. Focus je op deze drie elementen en je begint 2020 met een voorsprong!

Ben je benieuwd hoe je de bezorging van je producten goed regelt als je uitbreidt naar het buitenland? Lees er alles over in ons gratis e-book!

Hoe richt je je e-commerce-pijlen op het buitenland?

Lees er alles over in dit e-book.

Download e-book
2018_NL_how_to_optimise_your_ecommerce_internationally.png