Douanezaken? Tips & tricks voor webshopeigenaars

11 juni, 2019
noodle-kimm-1421124-unsplash.jpg

Met je webshop de grens over gaan levert behoorlijk wat uitdagingen op. Waarschijnlijk zit geen enkel bedrijf daarbij te wachten op extra kosten en administratieve rompslomp, bijvoorbeeld door douanezaken. Toch is het goed dat die douaneregels er zijn: ze zijn immers opgesteld om de handel tussen landen te reguleren en bevorderen. Door de regelingen werken landen samen in plaats van dat ze alleen maar met elkaar concurreren. Onder aan de streep wegen de voordelen dan ook op tegen de nadelen, zoals bijvoorbeeld extra heffingen en papierwerk. Je moet alleen even weten hoe je er slim mee om gaat. Daarom geven we in dit blog een aantal tips om jouw douanezaken op een goede manier te regelen.

Wees transparant!

Transparantie (tot op zekere hoogte) is cruciaal voor een succesvolle webshop. Dat geldt zowel voor de te maken kosten als voor de prijs van je producten. Want dat bij verkoop over de grens nu eenmaal extra kosten komen kijken op het gebied van bezorging is vrij duidelijk. Maar vaak brengt dit ook extra kosten met zich mee door douaneregelingen die van toepassing zijn, zoals heffingen en invoerkosten. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits je er duidelijk over bent richting jouw klanten. Niets is tenslotte zo vervelend als onverwachte extra kosten, zowel voor jou als voor je klanten. Bovendien is de kans groot dat webshopklanten een volgende keer voor een webshop kiezen die transparant is over extra bijkomende kosten. Daarnaast is ook transparantie op het gebied van etikettering vereist. De eisen hierbij verschillen van land tot land. Bepaalde regio’s of landen vereisen een specifieke etikettering voor geleverde goederen, zoals de CE-markering in de EU. De CE-markering geeft aan dat het product voldoet aan bijvoorbeeld veiligheids-, gezondheids- en milieueisen.

Gebruik een HS-code

HS-code staat voor Harmonized System code en is ontwikkeld door de Worlds Customs Organization. Als importeur of exporteur ben je bij internationale handel verplicht om goederen aan te bieden voorzien van een HS-code. Deze code bestaat uit minimaal 6 universele cijfers. Daarnaast mag ieder land deze 6-cijferige code uitbreiden met 2, 4 of 6 cijfers waardoor de code bestaat uit maximaal 12 cijfers in totaal. Met behulp van deze cijfers kunnen overheidsinstanties goederen eenvoudig identificeren. Zo kan onder andere uit de cijfers worden opgemaakt welk soort goederen het betreft, vanuit welk land de goederen worden geëxporteerd en naar welk land de goederen worden geïmporteerd. Bovendien kunnen aan de hand van deze code het toe te passen belastingtarief en eventuele import en export regels worden bepaald. Zorg dat je deze codes goed op orde hebt voor een soepele en snelle douaneafhandeling.

Regel de douaneafhandeling

Hoe je het ook went of keert; verkopen over de grens brengt extra kosten met zich mee. De vraag is hoe je met deze kosten omgaat. Grofweg zijn er twee verschillende manieren om de douaneafhandeling te regelen:

  • Je laat de geldende invoerkosten en belastingen door de koper betalen op het moment van aflevering. Het voordeel hiervan is dat de douaneafhandeling niet via jou als retailer verloopt. Het grote nadeel is dat de koper vooraf niet weet met welke extra kosten hij te maken krijgt. Die onzekerheid kan ervoor zorgen dat de koper toch afziet van de aankoop of bij levering het pakket weigert aan te nemen vanwege de onverwachte extra kosten.
  • De andere optie is om de douaneafhandeling vooruit te laten betalen. Dit houdt in dat de koper de invoerkosten en belastingen op het moment van aankoop betaalt. Er hoeven dan geen extra kosten meer te worden betaald op het moment van levering. Dat geeft de koper een stuk meer transparantie en zekerheid!

Ga de grens over!

Douanezaken kunnen een drempel zijn om met je webshop de grens over te gaan. Toch zijn er genoeg manieren waarop je douaneafhandeling soepel kunt laten verlopen. Bijvoorbeeld door de douaneafhandeling uit handen te geven aan een expert. Zo helpen we je graag om verkoop van je goederen over de grens goed te laten verlopen. Ben je benieuwd naar meer informatie over douanezaken? Download dan onderstaand customs report.

Alles wat je moet weten over douane

Asendia en de E-commerce Foundation hebben een gratis rapport gecreëerd om jou te helpen succesvol te worden in het buitenland en cross-border douaneregelingen beter te begrijpen.

Download
19_UK_Asendia_Customs_Report_Cover.jpg