Duurzame e-commerce logistiek met een optimaal bezorg- en retourbeleid

30 april, 2019
Asendia_blog_e-commerce_trends.png

Online winkelen is voor de consument nog nooit zo makkelijk geweest. Er zijn dan ook steeds meer mensen die online aankopen doen bij één van de talloze webshop. Ondertussen worden de verwachtingen van de consument wat betreft de bezorg- en retourservice van pakketjes steeds hoger. Wil je als webshop succesvol zijn, dan is het zaak om aan deze verwachtingen te voldoen. Maar welke gevolgen heeft het massale online bestellen en retourneren eigenlijk voor het milieu? En hoe kun je deze milieuschade beperken? Vragen waar je je als webshopeigenaar misschien niet regelmatig mee bezighoudt, maar die wel heel relevant zijn voor de duurzaamheidsstrategie van jouw bedrijf. Je hebt namelijk meer mogelijkheden om e-commerce groener te maken dan je in eerste instantie wellicht zou denken. In dit blog geef ik je tips om e-commerce logistiek duurzamer te maken met een optimaal bezorg- en retourbeleid. Zo onderscheid je je op een positieve manier van je concurrenten.

Boosdoeners voor het milieu? CO2 en verpakkingsmateriaal

De grote boosdoeners voor het milieu binnen e-commerce zijn de CO2-uitstoot van het transport en het verpakkingsmateriaal. Er rijden in Nederland zo’n 5000 busjes rond die pakketten bezorgen. Je kunt je voorstellen dat die samen behoorlijk wat CO2 uitstoten. Helaas wordt deze hoeveelheid ook nog eens verhoogd door de vele retouren die dagelijks worden verstuurd. In het ideale geval nemen de busjes die pakketjes bezorgen deze retouren ook weer mee terug. Dat scheelt de pakketbezorger heen en weer rijden en je voorkomt onnodige CO2-uitstoot. Ons advies is dan ook om een bezorgservice te kiezen waarbij deze optie wordt aangeboden.

Ga daarnaast na of de verpakking eenvoudig hergebruikt kan worden. Dit scheelt de consument zoeken naar het juiste verpakkingsmateriaal om het artikel eventueel weer retour te sturen. Want naast CO2 hebben ook grote verpakkingen of verpakkingen van niet duurzaam materiaal nadelige gevolgen voor het milieu. Zo worden veel producten in een te grote doos verpakt waardoor er ruimte overblijft in de doos en het pakketje meer plaats in de bus inneemt dan nodig is. Het verpakken van artikelen in passende dozen kost vaak wat meer tijd en moeite, maar in Amerika is hiervoor al een oplossing. Daar laten webshops de klanten niet alleen voor het gewicht van het pakket betalen, maar worden de verzendkosten berekend op basis van het volume. Met de opbrengst uit deze verzendkosten kunnen webshopeigenaars investeren in duurzaam verpakkingsmateriaal dat qua formaat beter aansluit op het gekochte artikel.

Creëer en vermeld een optimaal retourbeleid

Zo’n 40% van de kleding wordt retour gestuurd. Een optimaal retourbeleid is dus onmisbaar voor zowel e-commerce logistiek als voor een goede online winkelervaring van de consument. Zorg dat dit retourbeleid duidelijk zichtbaar is op de website en je vergroot de kans dat shoppers daadwerkelijke kopers worden. Bepaalde hulpmiddelen kunnen je helpen het grote aantal retouren onder controle te houden. Zo is track & trace voor retourzendingen ideaal voor zowel de klant als de webshop. De webshop kan zich op de komst van het pakket voorbereiden en de klant kan zien of zijn retour goed is aangekomen.

Voorkom retouren

Met één klik op de knop gooien consumenten hun winkelmandje vol en met nog een klik op de knop wordt pakket het binnen no time bezorgd. En is de consument toch niet tevreden met de aankoop, dan stuurt ie het gewoon weer terug. Een optimaal retourbeleid is hierbij cruciaal, maar nog beter is het om het aantal retouren te beperken. Dit doe je door de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn en hem een zo goed mogelijk beeld van het product te geven. Vermeld bijvoorbeeld de maten van het model dat het kledingstuk draagt, voeg klantreviews toe of toon het product met 360 graden beeld. Een andere optie is augmented reality, hiermee kunnen klanten bijvoorbeeld een bril passen of zien hoe een meubelstuk in hun woonkamer staat. Door klanten een goed beeld van het product te geven, voorkom je dat het na bezorging niet aan de verwachtingen voldoet.

Kies voor duurzame bezorging

Bij de keuze van een bezorger van je pakketten is het een kleine moeite om ook te bekijken of deze bezorger duurzaam te werk gaat. Wordt er bijvoorbeeld gelet op CO2-uitstoot van transport of compenseert het bezorgbedrijf door te investeren in duurzame projecten? Het is slechts een kleine moeite om hier bij de keuze van een bezorger op te letten, maar het maakt jouw bezorg- en retourproces direct groener. En dat is natuurlijk het vermelden waard! Bovendien vergroot het de kans dat webshopbezoekers bij keuze tussen meerdere webshops voor jou kiezen.

Maak je webshop klaar voor de toekomst!

We hebben je tips gegeven om je webshop groener te maken. Tips die uiteindelijk een groot effect op het milieu hebben, maar slechts een kleine aanpassing of investering in jouw bezorg- en retourbeleid vragen. Bovendien heeft een optimale bezorg- en retourservice niet alleen voordelen voor het milieu, maar levert het je ook nog eens financieel voordeel op. Win-win dus! Wil je meer lezen over het optimaliseren van (internationale) retourzendingen? Download dan onderstaande gids.

Download het e-book

In dit e-book leggen we uit hoe je als e-commercebedrijf je internationale retourzendingen kunt optimaliseren.

Download e-book
Returns_CTA.jpg