E-commerce verduurzamen: hoe pas je dat toe op jouw webshop?

04 februari, 2020
alternative-alternative-energy-clouds-countryside-414807.jpg

Klanten hechten in toenemende mate aan duurzaamheid en online winkelen. Het is een uitdaging om die twee wensen te combineren, want een webshop heeft zowel in het leverings- als retourproces duurzame nadelen ten opzichte van fysieke winkels. Toch zijn er altijd mogelijkheden om je webshop zo duurzaam mogelijk te maken. Wat zijn de modernste ontwikkelingen? En hoe pak je zo’n verduurzaming eigenlijk aan? Dit blog schijnt licht op de (on)mogelijkheden van e-shops en duurzaamheid.


Verdiep je in de strategie

Het begint allemaal met inventariseren en analyseren van je eigen producten en bedrijf. Veel zal afhangen van de strategie die je hanteert en de verkoopkanalen die daaruit voortvloeien. Dat is het beste te illustreren aan de hand van een voorbeeld. Stel dat je een multichannelstrategie hanteert en niet alleen een webshop en verkoopapp hebt, maar ook een fysieke winkel. Op het gebied van retourzendingen is terugbrengen via de fysieke winkel het meest duurzaam, omdat ‘online’ teruggebrachte producten eerder weg worden gegooid en over het algemeen een langere weg afleggen. In de fysieke winkel is het mogelijk om deze teruggebrachte producten tegen een korting aan te bieden. Dit proces is te sturen, bijvoorbeeld door terugbrengen naar de fysieke winkel aantrekkelijker te maken. Wanneer je duidelijk communiceert dat dit met duurzaamheid te maken heeft, dan hebben je ‘groene’ klanten daar vast en zeker begrip voor. Maar ook hele praktische zaken kunnen duurzaam. Denk aan je assortiment en een zo groen mogelijke last-mile-delivery, met zo min mogelijk Co2-uitstoot.


Verduurzaming van de sector

Het is niet nodig dat jij als relatief kleine webshophouder het wiel opnieuw uitvindt. De grote jongens zijn inmiddels al volop in beweging. Coolblue bouwt het grootste zonnedak ter wereld, in Amsterdam debuteerde in 2018 de Bolbakfiets en ook door krachten te bundelen ontstaan groene relaties, tevens duurzaam voor de portemonnee. Daarnaast is het goed om duurzame sectorinitiatieven te volgen. Zo heeft Thuiswinkel.nl met de sector het doel opgesteld om de CO2-uitstoot in 2025 te halveren ten opzichte van de huidige uitstoot. Lift dus mee op kennis en ervaring van de sectorreuzen en doe daar je voordeel mee.


Duurzame verpakkingsopties

Ook op het gebied van verpakkingen kan jij een groot verschil maken. Qua duurzaamheid draait er veel om de hoeveelheid lucht die er in een verpakking zit. Minder lucht in de verpakking betekent minder plek in de laadruimte, wat weer inhoudt dat minder vrachtwagens en busjes op de weg nodig zijn. Een belangrijke (maar niet geringe) investering om lucht te minimaliseren is het kopen van een goede verpakkingsmachines, die zorgt dat een verpakking een product nauw omsluit. Ook zijn er steeds meer smart packages, die stiekem best blits zijn. Wist je dat Italiaanse ontwerpers een puntzak voor de friet hebben gemaakt van aardappelschillen? Ook zijn er verpakkingen van schimmels. PostNL heeft zogeheten RePacks ontworpen. Dat zijn verpakkingen die tot 1000 keer gebruikt kunnen worden.


Duurzame bezorgopties

Niet alleen je verpakkingen, ook je bezorging kan duurzamer. Gooi het dogma dat alles met een bestelbus moet worden bezorgd overboord en ga net als de Bolbakfiets voor een unieke last-mile-delivery. Bezorging op skates, segway, hoverboard of te voet heeft een positief effect op de klantervaring. Werk ook over de hele breedte aan je duurzame bezorgbeleid en kies voor een duurzame vervoerder.


Duurzame keuzes makkelijk maken voor je klant

Geef sturing aan je duurzame klanten. Het is eenvoudig om ze te laten zien welke producten duurzaam zijn en waarom, bijvoorbeeld door toevoegen van duurzame labels en productomschrijvingen. Je kan zelfs je duurzame producten uitlichten, bijvoorbeeld door een speciale pagina met duurzame producten te ontwikkelen op je website. Werk daarnaast samen met jouw klanten om het aantal retourzendingen te verminderen.


Ben jij al helemaal op de duurzame tour?

Heb jij jouw duurzame bijdrage wel geleverd? Of wil je de duurzame kennis uit dit blog combineren met het veroveren van het buitenland? Download dan ons e-book over doorbreken met je webshop in het buitenland.

Door naar het buitenland!

Het e-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken.

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png