Maak je webshop aantrekkelijk & betrouwbaar voor internationaal bezoek

08 oktober, 2019

E-Commerce Destinations

De wereld globaliseert en jij moet als marketing manager zorgen dat jouw organisatie de zoete vruchten plukt van vervagende grenzen. Internationaal doorbreken is een mooi streven, maar het blijkt voor Nederlandse bedrijven allerminst eenvoudig een plaatsje te veroveren in de booming markt die internationale e-commerce is. Dit blog geeft tips hoe jij als bevlogen marketing manager de webshop, dienstverlening en bezorging een internationaal succes maakt en laat zien waarom jij nu al dat internationale zaadje moet planten.

 

Groei met de internationale e-commerce markt mee

Nederlanders kijken van oudsher over de grens, maar als het om internationaal e-commerce gaat spelen we zeker geen hoofdrol. Uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat slechts 13 procent van het verkeer van Nederlandse webshops internationaal is, waarmee we Europees gezien beneden gemiddeld presteren, zelfs onder de Europese middenmoot. Dat komt mede door de grote concurrentie van internationale online marktplaatsen. Tegelijkertijd is de internationale e-commerce aan een onstuitbare opmars bezig en liggen er kansen. Als je vroeg internationaal gaat kun je lang profiteren van die continue groeicurve. Bovendien is dit een prima moment om internationaal te gaan, want het is voor jouw organisatie veel makkelijker (en kostenefficiënter) dan voor bedrijven diejaren geleden al de oversteek maakten.

 

Loop vooruit en innoveer je webshop

Onderscheid jezelf als innovatieve marketing manager door toepassing van artificial intelligence (AI), augmented reality (zoals een 360 graden video van een product) en slimme SEO en SEA, afgestemd op jouw doelgroepen. Overweeg ook om Nederlandse én Engelstalige chatbots in te zetten, om zo de klanttevredenheid te doen groeien.



Bied je worldwide shipping aan? Lokaliseer dan je webshop!

Het is een slechte zaak als je wel internationale shipping aanbiedt, maar je webshop hier niet op inricht. Zorg niet alleen voor een meertalige webshop, maar lokaliseer je webshop zo veel mogelijk en bereik zo nieuwe klanten. Denk aan de productinformatie, advertenties, een goede domeinnaam en bezorging. Wist je bijvoorbeeld dat Engelse productnamen het in sommige landen slecht doen? Zo halen Fransen hun neus op voor elitair Engels. Verdiep je in gebruiken en in de plaatselijke cultuur en hou met zoveel mogelijk zaken rekening.

 

Ben transparant en communiceer je betrouwbaarheid

Naast lokaliseren is betrouwbare bezorging een van de belangrijkste pijlers van een succesvolle internationale strategie. Bied daarom verschillende bezorgopties aan, zoals postbusbezorging of persoonlijke bezorging. Win nog meer vertrouwen door de mogelijkheid van track & trace en door juridische informatie en eventuele keurmerken op de site van de webshop te zetten. Overleg daarnaast met jouw internationale vervoerder welke premiumopties jij kan toevoegen en kies een bezorgpartner die voor elke pakketvorm een bezorgdienst aanbiedt. Op die manier hoef je niet voor verschillende pakketten met verschillende partijen om tafel. Kies daarom een betrouwbare internationale partner die jouw onderneming stap-voor-stap op weg kan helpen.



Maak betalingsmogelijkheden van jouw webshop internationaal

Zorg er als marketing manager voor dat jouw organisatie bij internationale verkoop niet beknibbelt op betalingsmogelijkheden. Klanten over de hele wereld hebben namelijk een ding gemeen: ze willen zoveel mogelijk betaalopties. Stem dit af op de lokale markt en zoek uit welke methode in welk land gangbaar is. Ga jij de grens over met alleen een iDeal betalingsmogelijkheid, dan heeft dit zeker gevolgen voor de afzet.

De belangrijkste betaalmethode die niet mag ontbreken in een internationale webshop is betaling per creditcard. De chargebackoptie van de creditcard vinden internationale consumenten heel belangrijk. Let er wel op dat een door de consument gekozen chargebackoptie voor jouw onderneming altijd kosten met zich meebrengt. Een goede tweede in het klassement van onmisbare betalingsopties is PayPal. Bij een PayPalbetaling vindt er (simpel geschetst) een betaling van de ene naar de andere creditcard plaats. PayPal is zo populair omdat de koper én verkoper bescherming genieten. Een nadeel is dat klanten zich moeten registreren.

Tot slot: steeds meer webshops wagen zich op de tweede e-commerce markt van Europa, namelijk Frankrijk. Het land telt zo’n 67 miljoen inwoners, waarvan zo’n 60 miljoen Carte Bleuehouders (van Visa). Als jij Frankrijk wil veroveren, dan mag deze betalingsoptie niet ontbreken.

 

Nog meer kennis voor internationaal succes? Download het e-book

Met een doordacht beleid kun jij als marketing manager de mogelijkheden van je onderneming vergroten door de internationale markt op te gaan. Voor de internationale lancering helpt dit blog om enkele belangrijke voorwaarden af te vinken. Wil je nog meer weten over de opzet van een internationale webshop? Download dan onderstaand e-book.

New call-to-action

 

Global E-commerce company Asendia marks the New Year with a new look!

Press Release 8th January 2024  |  Asendia

For this new year, Asendia, a global leader in e-commerce solutions, proudly announces a significant rebrand that…

E-commerce statistieken 2023 [de 10 belangrijkste cijfers]

In dit artikel bespreken we de toestand van de e-commerce sector in 2023. Via 10 van de belangrijkste statistieken ontdek je hoe de wereld er op het…

5 voordelen van Sendcloud voor webshops en klanten

Ons E-commerceklantenbestand groeit hard. We zien, bij deze snel groeiende klantgroep, dat zij het erg belangrijk vinden om eenvoudig toegang te hebben…