Hoe overleeft jouw webshop tussen grote internationale online marktplaatsen

12 november, 2019
Afbeelding_blog_internationale_online_marktplaatsen.jpg

Online marktplaatsen hebben een groot marktaandeel in de e-commerce. Het grote aanbod en de veelal kleine prijzen zorgen voor een enorme aantrekkingskracht op de internationale consument. Dit heeft het internetlandschap enorm veranderd voor webshopeigenaren. Maar wat is nou de juiste manier om hiermee om te gaan? Dans je met de beer, vecht je ertegen of kies je ervoor om volledig je eigen weg te zoeken? De beste keuze hangt vooral af van je middelen, doelen en strategie. In dit blog tippen we jou over drie mogelijke aanpakken, zodat je op een juiste manier met internationale online marktplaatsen omgaat.


Waarom is samenwerking met een online marktplaats wel of geen goed idee?

Amazon.com was in 1994 een van de eerste grote online marktplaatsen. De toetreding van de gigant was de aanzet tot een online aardverschuiving, die later werd versterkt door grote jongens als het Amerikaanse eBay en het Chinese Taoboa en Alibaba. Door als webshopeigenaar van hun aanwezigheid gebruik te maken, heb je toegang tot een groot publiek, terwijl je niet zelf verantwoordelijk bent voor logistieke zaken en de klantenservice die daarbij hoort. Je webshop profiteert van hun bekendheid, marketing, ICT-oplossingen en onderhoud van de site is niet jouw taak. Bovendien bieden ze goede mogelijkheden om internationaal te gaan en nieuwe klanten te vinden.

Maar er zijn ook uitdagingen en nadelen, vooral op het gebied van het beïnvloeden van de klantervaring. Zo is het niet mogelijk om klantspecifieke prijzen of aanbiedingen te hanteren. Ook is het moeilijker om een directe communicatielijn met klanten te hebben en vereist het een investering om jouw webshop aan een grote online marktplaats te verbinden.

Het is daarom belangrijk om er goed over na te denken wat jouw strategie wordt om de online verkoop van de webshop toekomstbestendig te houden. Wij lichten enkele mogelijke aanpakken toe.


Aanpak 1: richt je op een niche en wees daar de expert

Wil je niet gaan verkopen via een grote online marktplaats? Dan is het slim om je op een niche te richten. Als jij je namelijk te breed oriënteert en dan het gevecht aangaat met grote online marktplaatsen, is er grote kans dat dit niet goed afloopt. Richt je op een specifiek product of op een specifieke doelgroep. Je kunt jouw webshop onderscheiden door bijzonder design of door exclusievere producten of materialen aan te bieden, die klanten niet op een grote marktplaats vinden. Zorg dat je op dat gebied de expert bent, door te inspireren, informeren of een letterlijk buitengewone customer experience te realiseren. Optimaliseer deze customer experience door gebruik te maken van klantdata en slimme personalisatie. Zo werk je aan klantbehoud en klanttevredenheid. Werk tot slot aan een goed bezorgsysteem, want het is belangrijk dat jij hierin ongeveer dezelfde service kan bieden als de grote online marktplaatsen. Klanten vinden een snelle levering en lage verzendkosten namelijk zeer belangrijk.


Aanpak 2: maak gebruik van grote marktplaatsen en verbeter service

Zeker als je jouw webshop wilt uitbreiden naar het buitenland is toetreding tot een grote internationale marktplaats een logische eerste zet om snel je doelgroep te bereiken. Verlies echter niet uit het oog dat internationalisering van je webshop een uitdaging is, die hoge eisen stelt aan het bezorg- en retourneerproces. Bereid je daarom goed voor, zorg dat je voldoende kennis en mankracht hebt om de stap aan te kunnen en zoek een partner die weet dat ieder bedrijf unieke behoeften heeft als het gaat om internationaal vervoer van goederen. Blijf ondertussen wel schaken op je eigen bord. Bied je bestaande klanten daarom op jouw webshop dezelfde of nog betere service dan voorheen, om trouwe consumenten te behouden.


Aanpak 3: focus alleen op internationale online marktplaatsen

Bespaar tijd en geld door alleen via een internationale online marktplaats jouw producten te verkopen. Het geld dat je hiermee bespaart kun je investeren in het vermarkten van je product. Dit lijkt vooral een goede optie wanneer je een startende retailer bent en je focus (nog) niet volledig bij e-commerce ligt. Deze methode is laagdrempelig, maar niet weggelegd voor amateurs. Jij moet je leverbelofte immers waar kunnen maken, want online marktplaatsen willen alleen zaken doen met een e-tailer die alles op orde heeft. Zorg daarom voor een betrouwbare partner met een groot (internationaal) bezorgnetwerk.


Ruik jij kansen in het buitenland? Download het e-book

Omgaan met de aanwezigheid van online marktplaatsen is een belangrijk aspect van internationaal zakendoen. Voor een échte internationale doorbraak is een uitgebreidere kennis nodig. Om je van dienst te zijn diepen wij daarom enkele belangrijke factoren uit die nodig zijn voor zo’n internationale uitbreiding. Wil je hierover meer weten? Download dan onderstaand e-book.

How to optimise your e-commerce business internationally

In dit gratis e-boek leggen we uit hoe uw e-commercebedrijf de oversteek naar het buitenland kan maken.

Download
Door_naar_het_buitenland.png