Internationale fashion logistiek: een route naar ongekende mogelijkheden

29 oktober, 2019
Blog_29-10.jpg

E-commerce heeft veel grenzen van handel in mode (kleding, schoenen en accessoires) weggevaagd. Met de uitgebreide mogelijkheden zijn echter ook de uitdagingen gegroeid. Trends veranderen snel en de consument is een steeds kortere levertijd gewend voor groter wordende afstanden. Het betekent dat jij als e-tailer dus ook snel moet kunnen schakelen. In dit blog geven we je 6 tips om je logistieke proces in te richten naar internationaal succes, zodat jij een groot deel van de 1,6 miljard mensen die wereldwijd online kleren kopen goed bedient.


1.Breng in kaart wat je waar mag verkopen

Elk land waar je naartoe exporteert kent eigen invoerrestricties. Deze zijn vaak ingegeven door culturele waarden of ontworpen om de eigen markt te beschermen. Voorbeelden van restricties zijn verboden smartwatches in Saudi-Arabië en het importverbod in Mexico en Brazilië op tweedehands kleding. Om alles nog ingewikkelder te maken, hebben sommige merken wél en andere merken geen contracten gesloten met landen waar ze hun producten naartoe exporteren.

Als e-tailer wil je niet struikelen over deze invoerbeperkingen. Veel webshops bouwen in het verkoopproces een tool in die hier duidelijkheid over moet verschaffen. Een FAQ-pagina over dit onderwerp is hier een voorbeeld van, met daarop ook een link naar de klantenservice voor verdere consumentenvragen.

2.Goed van binnen, stevig en duurzaam van buiten

Jouw kwaliteitsproduct moet vervoerd worden in een verpakking die er goed uitziet. Wring je hiervoor echter niet in financieel onverantwoorde bochten: de consument vindt lage kosten uiteindelijk belangrijker dan schoonheid van een pakket.

Let er daarnaast op dat het pakket stevig is, want dit is bij modeproducten nog belangrijker dan bij andere goederen. Het komt onderweg namelijk diverse ‘natuurlijke vijanden’ tegen, zoals vocht, stof en de ruwe handen van logistiek personeel. Bezuinig niet op de bescherming, want beschadigde producten leiden niet alleen tot financiële schade, maar ook tot een lagere consumenten tevredenheid. En wil jij jouw logistieke proces helemaal modern maken? Maak de exportroute dan zo duurzaam mogelijk met een partij die hier eveneens veel waarde aan hecht! Gebruik waar mogelijk recyclebare materialen voor je verpakking.

3.Zorg voor een goed en goedkoop retourbeleid

Hoe langer de weg die een pakket aflegt, des te groter is de kans op beschadiging. Bovendien maakt de consument bij internationale modebestellingen meer fouten, omdat de maattabellen per land verschillen. Het maakt een goed retourbeleid uitermate belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat 40 procent van de bestellingen van kleren en schoenen weer retour gaat? Richt het retourbeleid daarom strak, goed en vooral goedkoop in; hoge retourkosten schrikken de consument immers af. Zorg er bovendien voor dat retourvoorwaarden duidelijk op de website staan, want 36 procent van de shoppers kijkt hier naar voordat zij tot een aankoop overgaan.

4.Laat de klant beslissen over de balans tussen verzendtijd en -kosten

Verzendkosten en verzendtijd dansen een gevaarlijke tango. Hoe sneller het pakket bezorgd wordt, des te hoger zijn vaak de kosten. Andersom geldt dit ook. Laat de consument daarom leidend zijn in deze keuze en stop ze niet in een keurslijf. Een arme Italiaanse student die een Nederlandse klomp besteld (met de nodige fantasie ook een modeproduct) zal eerder voor een langere verzendtijd en lagere kosten kiezen dan de directeur van de Ferrarifabriek in Maranello of de spits van Inter Milaan.

5.Vermijd douaneproblemen en laat Asendia je helpen

Het douaneproces van één land doorgronden kan jou als logistiek manager of webshopeigenaar al vervroegd grijze haren bezorgen, laat staan als jouw onderneming in veel meer landen de modebranche wil veroveren. Vaak heb je vragen over kleine details in het douaneproces en is dit zoeken naar een speld in een hooiberg. Laat je daarom helpen door een partij die gepokt en gemazeld is in internationaal transport en een meer dan professionele douaneafdeling heeft die alles weet van douaneregels. Bovendien werkt Asendia samen met gespecialiseerde partners op dit gebied. Om alles nog eenvoudiger te maken, is er de mogelijkheid tot delivery duty paid (DDP). Zo minimaliseer je de kans dat jouw modeproducten blijven steken en consumenten ontevreden worden.

6.Gebruik online marktplaatsen

Vergroot je bekendheid als online fashionwinkel door je te begeven op internationale marktplaatsen. Maak hier een goede studie van en focus niet alleen op specifieke modemarktplaatsen, maar ook op marktplaatsen met een breder productenaanbod. Vergelijk de marktplaatsen met elkaar door te kijken waar je tegen welke kosten je modeproducten kan aanbieden. Vaak vragen online marktplaatsen namelijk een vast bedrag per maand én een vergoeding per verkocht artikel. Dit kan verschillen per productcategorie.

Alles weten over internationale logistiek van e-fashion? Download het e-book!

Met een goed logistiek beleid open jij de deur naar de veelbelovende markt van internationale modeshoppers. Hopelijk win je mede dankzij dit blog het hart van de internationale consument met een betrouwbare en goed voorbereide bezorging en optimale retourmogelijkheden. Wil jij desondanks nog meer weten over internationale logistiek van modeproducten? Download dan onderstaand e-book.

Voeg je bij de échte wereldwijde mode webshops

Kun je wel wat hulp gebruiken bij uitbreiding van je webshop naar de internationale markt? Download gratis jouw gids om de internationale markt te betreden

Download
18_Global_Blog_FashionEcommerce_June20.jpg