Je webshopproducten verkopen via een marktplaats? 5 handige tips!

31 maart, 2020
Blog_20200331.png

Wanneer je als webshopeigenaar erover nadenkt om in zee te gaan met een online marktplaats, dan wil je op de hoogte zijn van de meest recente ontwikkelingen. Los daarvan is het van belang om je op zo’n stap goed voor te bereiden. In dit blog praten we je bij aan de hand van enkele thema’s, achtergronden en tips.


De grote jongens zetten voet op Nederlandse bodem

De komst van Amazon.nl naar Nederland heeft bij een groot deel van de webshopeigenaars in Nederland onrust veroorzaakt. De grootste vrees? Er heerst een angst dat de gigant Nederlandse partijen uit de markt gaat drukken. Toch bestaat Amazon.nl al sinds 2014. Pas in maart 2020 wordt de website officieel in Nederland gelanceerd. Toch was shoppen bij de gigant al mogelijk, via Amazon.de, de Duitse variant.

Om de ongekende mogelijkheden en ontwikkelingen van marktplaatsreuzen aan te geven, zoomen we verder in op Amazon, dat constant in ontwikkeling is. Zo werden recent de virtuele assistent Amazon Alexa en Amazon Prime Video gelanceerd. Prime is een streamingsdienst, Alexa kun je vergelijken met Google Home. Home en Alexa strijden beide om de centrale plek in jouw huiskamer. De komst van Amazon naar Nederland en de rappe ontwikkelingen zijn leuk voor de consument, maar voor drukke webshophouders is het een uitdaging om in deze evolutie mee te gaan.


Je strategie bepalen tussen al deze marktplaatsen

Het is voor jouw webshop lastig om te concurreren met de Alibaba’s en Amazons van deze wereld. Hoe boks je op tegen USP’s als same day deliveries en gratis retourzenden, zoals Amazon dat heeft? Meet je daarom niet met deze giganten, maar onderscheid je hiervan. Dat kan op veel verschillende manieren, bijvoorbeeld door een persoonlijke service. Centraal staat in elk geval de strategie die je hanteert. Het is daarbij ook een optie om gebruik te maken van grote online marktplaatsen: if you can’t beat them, join them. Ze bieden namelijk voordelen. Door online marktplaatsen worden tussenhandelaren overbodig. Niet voor niets gebruiken veel private labelproducten externe platformen voor de verkoop.


Voorbereiding als jij voor verkopen of adverteren via een marktplaats kiest

Als je voor een strategie kiest waarbij je gebruik maakt van een of meerdere online marktplaatsen, bereid je dan goed voor. Hieronder geven we je 5 concrete tips:

1.Berekening: Kies voor een verkoop van een product waar veel vraag naar is, gelet op de return on investment. Stel dat het veel tijd en geld kost om een product op een online marktplaats te vermarkten, bijvoorbeeld doordat je voorafgaand veel administratieve handelingen moet verrichten, dan heeft het niet zoveel zin om dit te doen bij een product dat slechts incidenteel verkoopt.

2.Online beoordelingen: Zorg snel voor goede reviews.

3.Product placement: Besteed aandacht aan productplaatsing (listing). Loop alle onderdelen zorgvuldig door en licht de consument op die manier zo goed mogelijk in over het product. Dit verhoogt consumentenvertrouwen en de conversie.

4.Ads: Investeer in een advertentiestrategie voor de online marktplaats. Maak een organisch of betaalde campagne. En is er (een betaalbare) mogelijkheid om op de online marktplaats te adverteren?

5.Veeleisend: Wees voorbereid op de strenge eisen op het gebied van annuleringsratio en leveringstijd die online marktplaatsen stellen aan partijen waar ze mee samenwerken. Kies voor een ervaren en betrouwbare partner.


Eerst jezelf klaarstomen voor je internationale doorbraak?

Echt internationaal doorbreken behelst meer dan je aansluiten bij een grote cross bordermarktplaats. Wil je zo goed mogelijk voorbereid zijn op internationale handel met jouw webshop? Download dan ons handige e-book.

How to optimise your e-commerce business internationally

In dit gratis e-boek leggen we uit hoe uw e-commercebedrijf de oversteek naar het buitenland kan maken.

Download
Door_naar_het_buitenland.png