Maak van social e-commerce een succesnummer binnen retail

10 december, 2019
Blog_09-12.png

Socials (zoals Facebook, Twitter en LinkedIn) zijn een vloek en een zegen voor marketingmanagers. Je kan heel direct communiceren met klanten die toch al interesse hebben in jouw producten, maar ze kunnen ook zorgen voor een gevoel van schuld en nalatigheid bij marketing managers. Want hoewel het belang van social e-commerce breed wordt onderkend, is op de facebookpagina van veel retailers vaak minder leven dan op een stuk Saharaland dat te lang geen water zag.

Zonde, als je bedenkt wat socials voor jou kunnen betekenen. Ieder jaar poseren topspelers op de Ajax-socials in een foute Ajax-kersttrui, met daarbij een link naar de webshop. Natuurlijk is het niet realistisch dat elke webshop miljoenen volgers verzamelt, maar ook kleinere webshops hebben veel aan een vaste schare ‘fans’, vooral omdat gebruik van social media door generatie Z steeds meer toeneemt. In dit blog geven we jou als marketing manager relevante informatie en tips, zodat je het optimale haalt uit social e-commerce.


Verkoopmogelijkheden bieden voor retail via Social Media

Zoals het Ajax voorbeeld duidelijk maakte, zetten social media consumenten doorgaans door naar een DTC-site (direct to consumer), zonder tussenkomst van een derde partij. Denk bijvoorbeeld aan een webshop of online marktplaats. Social platforms worden echter steeds slimmer en bieden ook andere mogelijkheden. Een goed voorbeeld hiervan is de Instagram Checkout (IC). Door deze IC hoeven consumenten voor hun aankoop niet ‘weg’ van het platform, maar kunnen zij op Instagram de aankoop voltooien. Het maakt het internetgebruik voor de consument overzichtelijker (geen gedoe met meerdere openstaande pagina’s) en daarmee de klanttevredenheid hoger. Een ander voorbeeld van slimme toepassingen zijn de producttags van Instagram. Die maken het mogelijk dat jij bijvoorbeeld één foto van een kerstboom online kan zetten en daarin niet alleen de boom, maar ook de kersthanger, glitterstrik, piek en ballen aanprijst.


Meer kanalen, grotere zichtbaarheid, hogere eisen

Een goed social mediabeleid betekent dat je de verschillende kanalen echt integreert in de e-commerce strategie. Houd jouw doelgroep in gedachten wanneer je bestudeert welke socials je in wil gaan zetten. Wanneer jij ondersteunend ondergoed of gehoorapparaten verkoopt, dan is het logischer om een facebookcampagne op te tuigen dan helemaal los te gaan op Instagram, omdat de gemiddelde leeftijd van facebookgebruikers hoger ligt dan die van Instagrammers. Aan de andere kant loont een brede inzet van kanalen, omdat de content op veel social mediakanalen op elkaar lijkt. Met andere woorden: een verhaal en foto die je op Facebook plaatst, kunnen waarschijnlijk ook op eenzelfde manier gedeeld worden op LinkedIn en Instagram. Voor Twitter gelden andere eisen, vooral vanwege het beperkte aantal tekens dat per tweet mag worden gebruikt. Zo’n brede inzet van kanalen heeft als voordeel dat je overal zichtbaar bent met jouw profiel. Houd wel rekening met de interactie! Socials zijn ‘snel’ van karakter, wat betekent dat consumenten rekening houden met een korte responstijd wanneer ze via een chatfunctie een vraag stellen. Zorg daarom voor personeel dat de chats op de verschillende socials in de gaten houdt en voorkom ontevreden klanten.


De uitrol vereist grondige voorbereiding

Als jij hebt bepaald welke kanalen je in wil zetten, is het tijd voor de uitrol van de strategie. Beschouw de keten waar socials onderdeel van uitmaken als het raderwerk van een oude klok. Alles moet goed op elkaar zijn afgestemd en als er een radartje niet werkt, tikt de klok niet. De link in jouw ‘shoppable post’, het bericht op de social waar de consument wordt uitgenodigd om te winkelen, moet werken. Tegelijkertijd moet je logistiek (zoals het magazijn-, retour- en voorraadbeheer) op orde zijn. Zorg daarom voor een betrouwbare partner die een plotseling verhoogde afzet (na een succesvolle socialcampagne) aan kan.

Tegenwoordig zijn er weinig bedrijven die niet op social media zitten. Omdat consumenten waarschijnlijk niet automatisch fan van je zijn (zoals bij een voetbalclub of automerk), zul je op moeten vallen. Maak gebruik van een influencer of huur een schrijver in die teksten strak trekt. Zorg dat de personen die je extern inhuurt passen bij je doelgroep.


Social e-commerce combineren met een internationale doorbraak?

Hopelijk helpt dit blog om jouw socialbeleid te professionaliseren. Social e-commerce is ook een middel om voet aan de grond te krijgen in het buitenland. Wil jij meer weten over zo’n internationale doorbraak? Download dan ons e-book!

Asendia’s 5 beste tips om over de grens te groeien

Lees er alles over in dit e-book

Download
Tips_cross_border_growth.jpeg