Pakket naar het buitenland versturen? De belangrijkste douane termen

15 mei, 2019
Asendia_customs_blog.jpg

Bij uitbreiding van je webshop naar het buitenland komt meer kijken dan alleen het vertalen van je website. Zo moeten pakketjes eenvoudig en soepel bezorgd worden in het land van bestemming. Daarbij moet je je houden aan wet- en regelgeving en krijg je te maken met douaneprocessen. Vaak is deze wet- en regelgeving ook nog eens verschillend per land van bestemming. Wil je alles juist afhandelen dan kost dat even wat uitzoekwerk waarbij je een hoop nieuwe termen tegen zult komen. Daarom zetten we in dit blog een selectie van tien belangrijke termen rondom douaneafhandeling voor je op een rijtje. Zo ben jij in ieder geval voorbereid op pakketbezorging over de grens!

E-commerce volgens de Wereld Douane Organisatie

Voordat we ingaan op douane terminologie, bespreken we eerst wat de Wereld Douane Organisatie (WDO) onder e-commerce verstaat. Deze organisatie houdt zich wereldwijd bezig met zaken omtrent douane en bijna alle landen ter wereld zijn bij deze organisatie aangesloten. De WDO omschrijft e-commerce als een online bestelling (verkoop, communicatie, betaling) van fysieke (tastbare) goederen, die leiden tot grensoverschrijdende transacties en zendingen die bestemd zijn voor de consument of koper (zowel commercieel als niet-commercieel).Vallen jouw diensten hieronder? Dan moet je per land van bestemming bekijken welke wetten en regels gelden rondom e-commerce. Daarbij kun je de volgende termen tegenkomen:

#1. Ad Valorem invoerrechten en belastingen

Invoerrechten zijn belastingen op geïmporteerde producten. Deze rechten verhogen de prijs van ingevoerde buitenlandse producten met als doel producenten uit eigen land te beschermen. Wanneer een invoerrecht als percentage van de invoerwaarde wordt berekend, spreek je van een ad valorem recht. Vanuit het Latijn letterlijk vertaald met ‘naar waarde’.

#2. Certificate of Origin (COO document)

Een certificaat van oorsprong toont aan in welk land het product geproduceerd is. In Nederland kun je een COO document (ook wel CvO document genoemd) aanvragen bij de Kamer van Koophandel. Bepaalde landen buiten Europa vragen om een COO wegens handelspolitieke maatregelen, zoals boycotten, importbeperkingen en importquota. Daarnaast zijn er landen waarbij je met een COO minder of zelfs helemaal geen invoerrechten hoeft te betalen. In dat geval geldt het ‘most favoured nation-tarief’ (MFN).

#3. Commercial Invoice

Een commercial invoice of handelsfactuur gebruik je voor goederen met een handelswaarde en mag zowel gedrukt als geschreven zijn. Voor goederen zonder handelswaarde is een pro forma factuur noodzakelijk. Verzend je pakketjes buiten de Europese markt dan is een handelsfactuur verplicht. Het document wordt gebruikt als douaneaangifte en wordt opgesteld en verstrekt door het bedrijf dat het product exporteert. Het document bestaat uit een officiële verklaring omtrent de herkomst, bestemming, waarde en inhoud van de zending.

#4. Douane afhandeling

Het goedkeuren van goederen door documentatie te leveren aan de douaneautoriteit van een land, zodat producten het land binnen kunnen gaan of het land weer kunnen verlaten.

#5. Douane afhandeling tussenpersoon

Een persoon of organisatie die namens bijvoorbeeld een retailer de douaneafhandeling van goederen regelt en rechtstreeks handelt met een douaneautoriteit.

#6. DDP levering

DDP staat voor ‘delivered duty paid’. Bij deze vorm van betaling en levering heeft de verkoper maximale verplichtingen en de koper minimale verplichtingen. De verkoper is verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen op de genoemde plaats in het land van de koper. Daarnaast betaalt de verkoper alle kosten om de goederen naar de plek van bestemming te brengen, inclusief invoerrechten en belastingen. Verwar deze vorm van levering niet met delivered at terminal (DAT), waarbij de verkoper ook verantwoordelijk is voor het lossen van de goederen.

#7. DAP levering

DAP levering staat voor ‘delivered at place’. Hierbij is de verkoper alleen verantwoordelijk voor de kosten die verband houden met het transport van de goederen naar de overeengekomen plaats van bestemming. Het is dus belangrijk dat van tevoren duidelijk wordt afgesproken wat de eindbestemming van de producten is. Vanaf het moment van levering op de eindbestemming zijn de risico’s voor de koper.

#8. Goods and Services Tax (GST)

Een op de bestemming gebaseerde belasting. De belasting wordt geheven door 160 landen en is van toepassing op goederen en diensten die verkocht worden voor binnenlands gebruik.

#9. Harmonized System (HS codes)

‘Harmonised System’ staat voor goederencode en is een internationale standaard om goederen te categoriseren. De Wereld Douane Organisatie heeft een codegids ontworpen om zo grensoverschrijdende handel wereldwijd eenvoudiger, goedkoper en uniformer te maken. De codegids bestaat uit 5000 grondstoffengroepen, elk met een eigen code, en wordt gebruikt door meer dan 200 landen.

#10. Incoterms

Incoterms zijn ontwikkeld en gepubliceerd door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC). Incoterms staat voor ‘International Commercial Terms’ en bestaan kort gezegd uit internationale commerciële voorwaarden. Op grond van deze regels wordt bepaald wat de rechten en plichten zijn van de koper en verkoper bij internationaal transport van goederen. In het contract tussen koper en verkoper wordt onder meer vastgelegd wanneer de kosten en risico’s overgaan van de verkoper op de koper en welke verplichtingen er voor beide partijen gelden.

Tijd om pakketten naar het buitenland te versturen!

Bij internationale bezorging komt heel wat kijken. We hebben hierboven een aantal belangrijke douane termen besproken, maar er is natuurlijk nog heel veel meer te bespreken. Wil je meer lezen over douaneregelingen? Download dan het Customs report!

Alles wat je moet weten over douane

Asendia en de E-commerce Foundation hebben een gratis rapport gecreëerd om jou te helpen succesvol te worden in het buitenland en cross-border douaneregelingen beter te begrijpen.

Download
19_UK_Asendia_Customs_Report_Cover.jpg