Pakket verzenden naar Zwitserland: 4 belangrijke aandachtspunten

03 september, 2019
Blog_03-09.png

Zwitserland is een klein land, maar met een zeer gezonde en robuuste economie. Het land staat economisch gezien bekend als ‘eiland van stabiliteit’ in Europa. Het BBP van Zwitserland is 86.835 dollar per hoofd van de bevolking, het op één na hoogste ter wereld. Ter vergelijking: Nederland, België en Duitsland zweven in de BBP-index tussen de 45.000 en 50.000 dollar per hoofd van de bevolking. Deze absurditeit samengevat in voorbeelden: een bioscoopmedewerker verdient vaak al tegen de 4000 euro per maand, een kopje koffie kost in Zwitserland geregeld meer dan vijf euro. Bijkomend voordeel is dat Zwitsers als geen ander de weg vinden naar online buitenlandse bestellingen. Ongeveer 64% van de online shoppers koopt bij een buitenlandse leverancier. Daarnaast stijgt het percentage online bestellingen ieder jaar. Zwitsers hebben dus geld en zijn niet bang om het uit te geven. Voor jou als logistiek manager ligt er dus een even dankbare als mooie taak om te voldoen aan die enorme Zwitserse vraag en in te spelen op lokale trends. Er zijn echter wel enkele belangrijke aandachtspunten bij pakketbezorging in- en naar Zwitserland. Daarover meer in dit blog, zodat jij een piekfijn bezorgplan presenteert aan jouw directie voor dit Alpenland.


1. Verdiep je in de Zwitserse douaneregels en kies de meest geschikte vorm van douaneafhandeling voor jouw pakket

Zwitserland is geen lid van de EU, maar samen met Liechtenstein, Noorwegen en IJsland wel lid van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). Daarom is afhandeling van jouw pakketten door de douane een vereiste. De EVA is bedoeld om handel tussen deze vier landen en de rest van de EU te bevorderen. Door een overeenkomst tussen de EVA- en EU-landen gelden grotendeels dezelfde douaneprocedures als bij handel tussen EU-lidstaten onderling. Voor jou als logistiek manager biedt dit grote voordelen. Zo kun je gebruikmaken van het NCTS-aangiftesysteem, dat je ook gebruikt bij handel met (andere) EU-landen. Bij goederen die je naar Zwitserland wilt exporteren die op de EU-markt zijn gemaakt of gebracht, geldt wel dat je bij de douane exportaangifte (EX-A) moet doen. Dit is niet hetzelfde als het EUR.1-certificaat! Wees hierop alert en doe jouw uitvoeraangifte op tijd, want je moet eerst toestemming krijgen van de douane voor je mag uitvoeren. Dit overzicht maakt het je gemakkelijk, laat zien welke eigenschappen van je product bepalend zijn voor de manier van exporteren en helpt je de juiste stappen te nemen. Zorg vervolgens voor een tevreden klantenkring en ben zo transparant mogelijk over kosten van douaneafhandeling. Gebruik om dat te bereiken voor producten zonder invoerrechten en belastingen Douaneafhandeling Onbetaald, voor producten waarover wel belastingen en heffingen wordt betaald is Douaneafhandeling Vooruitbetaald meer geschikt.

2. Let op invoerbeperkingen voor je het pakket verzendt

Zwitserland is op veel vlakken wat traditioneel en protectionistisch. Zo gelden er voor (vaak traditioneel Zwitserse) goederen als edelmetaal, horloges, juwelen, melk- en zuivelproducten, levensmiddelen, alcoholhoudende dranken, vlees, wild, vis en geneesmiddelen invoerbeperkingen. Verdiep je hier goed in voor je de Zwitserse e-markt betreedt.

3. Track je Zwitserse pakket en maak gebruik van de beste lokale bezorger

Bij buitenlandse bestellingen wil jij zicht houden op de leverroute. Er zijn verschillende trackingopties, afhankelijk van onder andere de eigenschappen van jouw product, het budget en de zwaarte van het pakket. Het is echter minstens net zo belangrijk om vooraf goed te onderzoeken welk lokaal bezorgbedrijf het best past bij jouw product of bedrijf. Asendia is ontstaan uit een samenwerking met La Poste en Swiss Post. Swiss Post is betrouwbaar en secuur als het Zwitserse bankgeheim en heeft als lokale partner uiteraard een uitgebreid netwerk, waar Asendia iedere dag de vluchten van plukt. Het is verder een vergemakkelijkend pluspunt dat Asendia ook de pakketten bij jouw bedrijf op kan halen, mocht het volume te groot worden of de hele handelsoperatie te tijdrovend.

4. Retourzendingen naar Zwitserland: neem de pünktlichkeit en betrouwbaarheid over van de Zwitsers

Veel Zwitsers houden niet van verrassingen. In het openbaar vervoer wordt op de seconde nauwkeurig aangegeven hoe laat de trein of bus aankomt en vertrekt. Op straat mag geen vuiltje liggen. Die liefde voor betrouwbaarheid en nauwkeurigheid trekken de Zwitsers door naar het aankoopproces van online goederen, dus verras ze niet met onverwachte kosten. Overleg met de verantwoordelijke afdelingen binnen jouw bedrijf, zodat het verkoopproces eenvoudig en betrouwbaar wordt ingericht, met een simpele retourprocedure. Hou in je logistieke plan ook rekening met het aantal retourzendingen dat je verwacht. Bij modeproducten is het aantal retourzendingen bijvoorbeeld erg hoog. Onderzoek vooraf welke retourmogelijkheden het bedrijf heeft dat jouw pakket bezorgt. Waar zijn de inleverpunten? Hoe kan jij een retourzending traceren? Als een bezorgbedrijf software aanbiedt om retourzendingen te beheren, dan is dat een groot voordeel. Met deze software kun je vaak ook retouretiketten aanpassen en kiezen voor (gedeeltelijke) vooruitbetaalopties.


Bestorm de Alpentoppen, lees onze whitepaper!

Heb je genoeg info verzameld over wat van belang is bij de keuze van je pakketbezorgingsbedrijf? En wil jij de directie overrompelen met je logistieke plan voor het land waar the sky letterlijk the limit is en het Btw-tarief 8 procent? Download dan onderstaand whitepaper, zodat je klaar bent om je te melden op de toppen van de Zwitserse e-markt.

E-commerce in Zwitserland

In dit e-book krijgt u alle informatie over de mogelijkheden op de Zwitserse e-commerce markt, inclusief de laatste feiten en statistieken.

Download
18_UK_Blog_Switzerland_Ecommerce_Tile.jpg