Pakketjes bezorgen in tijden van crisis: de invloed van het coronavirus op webshops

14 april, 2020
Blog_20200414.png

Het coronavirus grijpt wild om zich heen. Niet alleen in de gezondheidszorg, ook economisch wordt de druk op het systeem groot. Ondernemers gaan zware tijden tegemoet, terwijl de overheid met steunpakketten de zilvervloot behoedt voor kapseizen. Online winkels zijn in dat economische opzicht misschien wel de kurk waar de wereld op drijft. Online bestellingen nemen in veel branches zelfs toe! Dit komt mede doordat mensen zich thuis willen vermaken (en hun kinderen), ze graag een fijne werkplek willen creëren en je bij online winkelen alleen de kans loopt op een computervirus. In dit blog lees je over de invloed van corona op e-commerce en hoe jij je kan voorbereiden op wat komen gaat.


Pakketbezorging gaat door, maar voorzichtigheid geboden

In coronatijden is het nieuws van gisteren vandaag al achterhaald. Waar eerst een sterke angst heerste dat het virus makkelijk kon worden overgedragen via pakketbezorging, bleek die vrees al snel ongegrond. Hoewel voorzichtigheid geboden blijft, zal het goede nieuws met gejuich ontvangen zijn bij webshopeigenaren en logistiek managers. Het blijft ondertussen belangrijk dat iedereen de overheidsmaatregelen goed opvolgt. Ook pakketvervoerders dragen hun steentje bij. Zo wordt er niet meer getekend voor ontvangst. Onze tip? Ben richting klanten heel duidelijk in je communicatie over welke maatregelen jij en je vervoerder nemen en voor welke beperkingen dit zorgt. Zelden in de geschiedenis zal er zoveel begrip zijn geweest voor een beperkte service, zolang je hier maar goed over communiceert.


Drukte en een virus: besteed zorg aan de bevoorrading

De coronacrisis kan dus zorgen voor een flinke groei in het aantal online aankopen. Om hier ook van te profiteren, is het cruciaal dat je als webshopeigenaar of logistiek manager zorgt voor tijdige bevoorrading, zodat eventuele door de overheid opgelegde (logistieke) beperkingen jou minder raken. Zorg verder voor een nauwkeurige bevoorradingsmethode en sluit risico op besmetting onder personeel zoveel mogelijk uit. Veel Nederlandse supermarkten sluiten zelfs even overdag, zodat het personeel veilig voor volle schappen kan zorgen.


Oorlog tegen het virus win je door te anticiperen

Ondanks de groei voor online winkels klinken er ook andere geluiden. Zeker op de lange termijn zou de crisis weleens kunnen leiden tot een massale omzetdaling voor webshops. Deze omzetdalingen komen nu vooral voor rekening van de mode- en reisbranche, maar waarschijnlijk worden in de toekomst ook andere branches ernstig geraakt door een verminderde koopkracht, als gevolg van de crisis. Als ondernemer is het daarom belangrijk om, indien mogelijk, wendbaar te zijn en vooruit te denken. Hier zijn al diverse webshops mee bezig, bijvoorbeeld door de focus te verleggen naar alternatieve producten. Begin nu al met het nadenken over vervolgstappen. Want hoewel de verkoopcijfers voor sommige webshophouders nu tot in de hemel lijken te groeien, lijkt het net zozeer een zekerheid dat dit niet zo blijft. Politici vergelijken de strijd tegen het virus met een oorlog; in tijden van oorlog geldt dat je moet anticiperen.


Wees voorbereid op internationale vertragingen

Al snel hadden veel internationale retailers zorgen over eventuele enorme vertragingen van internationale pakketbezorging, en dat is momenteel ook (voor sommige bestemmingen) terecht. De transittijden van vervoerders kunnen flink oplopen waardoor jij je niet kan houden aan je reguliere levertijd. Geef het proactief aan op je website als de levertijd iets langer is dan normaal, bijvoorbeeld in een duidelijk informatiekader. Bezoekers hebben hier zeker begrip voor en waarderen dat je dit voor de bestelling aangeeft. Tegelijkertijd ontlast je hiermee je klantenservice, zo krijgen zij geen onnodige vragen over de levertijd.
Maar ten tijde van deze coronacrisis veranderd de situatie per dag. Hou daarom de websites van vervoerders in de gaten voor actuele informatie.


Nu meer tijd om je te verdiepen in douanezaken?

Het coronavirus gooit de hele dagelijkse gang van zaken overhoop. Wellicht hebben jij en je medewerkers nu tijd over om te besteden aan andere zakelijke facetten, zoals douanezaken. Wij hebben het nodige speurwerk al voor je gedaan en helpen je hier graag mee. Meer weten? Download dan onderstaand douanerapport.

Everything You Need to Know About Customs

De kennis uit deze gids zal je helpen om door te groeien met je bedrijf, omdat je begrijpt wat er komt kijken bij internationale verzending en de kansen in markten over de grens herkent.

Download
19_UK_Asendia_Customs_Report_Cover.jpg