Verbeter je webshop met deze 4 e-commerce trends

16 april, 2019
Blog_16-04.png

Webshops zijn hot en blijven naar verwachting alleen nog maar meer stijgen in populariteit. Niet zo gek, want bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiel bij de hand waardoor online shoppen ieder moment mogelijk is. En dat is natuurlijk wat jij als webshopeigenaar wilt. Maar hoe zorg je er nou voor dat klanten met een immens aanbod voor jouw webshop kiezen en bij jouw webshop hun aankopen doen? In ieder geval door mee te gaan met de tijd! Door technologische ontwikkelingen is er steeds meer mogelijk en krijgen online shoppers steeds betere services, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren. In dit blog ga ik in op de laatste trends op het gebied van e-commerce. Ga er mee aan de slag en vergroot het succes van je webshop!

Verbeter de shopervaring met augmented reality

Het is een bekend gegeven dat klanten in fysieke winkels een product in de hand nemen, eraan voelen en soms zelfs ruiken. Je doet het zelf waarschijnlijk ook. Schoenen worden van alle kanten bekeken en boeken worden uit de kast gepakt en doorgebladerd. Bij een fysieke aankoop maken klanten optimaal gebruik van hun zintuigen. Hoewel het ruiken via een webshop (vooralsnog) lastig gaat worden, is het zien iets waar je als webshop met nieuwe middelen absoluut nog winst op kunt behalen. Een ideaal middel hiervoor is video en augmented reality. Door middel van 360 graden video’s kunnen producten van alle kanten bekeken worden. Ook is het met de webcam of camera op je mobiel mogelijk om kledingstukken of een bril te “passen”. En woonwinkels bieden inmiddels de optie aan om met VR te zien hoe een meubelstuk of een bepaalde kleur op de muur in je kamer staat. Het kan een investering zijn, maar bedenk je dat wanneer klanten een goed beeld hebben van het product dat ze bestellen, ook het aantal retourzendingen daalt.

Zet social media in om je verkoop te verhogen

Het verkopen van producten via social media wordt ook wel social commerce genoemd. Het is (ook in Nederland) al enige tijd mogelijk via onder meer Facebook en Instagram, maar ook Pinterest en Snapchat zijn opkomende kanalen voor succesvolle verkoop. Ideaal, want door middel van bijvoorbeeld hashtags weet je precies waar klanten naar op zoek zijn en bovendien is het via deze kanalen eenvoudig om direct je doelgroep te bereiken. Nederlanders brengen gemiddeld 61 uur per maand door op hun mobiele telefoon en in het buitenland is dat niet veel anders. Niet gek dus dat m-commerce een steeds grotere rol gaat spelen in de toekomst. Een mobielvriendelijke website is dan ook cruciaal voor het creëren van succesvolle klantervaringen.

Ga online in gesprek met de klant

Veel webshops waren al voorzien van live-chatfuncties waarbij klanten direct in gesprek kunnen gaan met medewerkers. Hierdoor kunnen vragen snel beantwoord worden waardoor de klanttevredenheid stijgt. Maar door nieuwe tools op het gebied van conversational marketing wordt het nog een stuk eenvoudiger om met de klant in gesprek te gaan. Door vooraf ingestelde playbooks kunnen vragen van klanten met behulp van chatbots worden beantwoord. Chatbots voeren wat betreft conversational marketing voorlopig de boventoon, maar in de toekomst kun je ook zeker verwachten dat klanten daadwerkelijk met robots in gesprek kunnen gaan. Een extra tip: ga met de klant in gesprek en kom erachter naar welke bezorgopties hun voorkeur uitgaat. Hierdoor vergroot je de kans dat je aan de verwachtingen van de klant voldoet. Same day delivery wordt steeds populairder, maar vaak gaat de voorkeur uit naar het zelf kunnen kiezen van een bezorgmoment.

Ga voor een optimale bezorgservices en denk ook aan retouren

Dat het aantal webshopgebruikers en het aantal online aankopen toeneemt, leidt ertoe dat de bezorging van deze producten gecompliceerder wordt. Dit geldt niet alleen voor de webshop, maar ook voor de transporteur. Consumenten verwachten steeds vaker dat het product op een plaats en tijdstip naar keuze wordt bezorgd en onderweg gevolgd kan worden met behulp van track & trace. Lastig genoeg zou je zeggen, maar vaak genoeg wordt het product vervolgens ook nog eens retour gestuurd. Vervelend, maar als webshop heb je geen andere keus dan zowel op het gebied van bezorging als retourneren de beste service te bieden. Het zorgt immers voor klanttevredenheid en bovendien is een goed retourbeleid ook belangrijk voor internationale groei. Een slecht retourbeleid is veelal een reden dat potentiële klanten voor een andere webshop kiezen. En daarmee is een optimaal retourbeleid een ideaal middel om in te zetten als concurrentievoordeel.

Start vandaag nog met het optimaliseren van je webshop!

Meegaan met de tijd op het gebied van e-commerce vraagt behoorlijk wat van webshopeigenaars. De technologische ontwikkelingen gaan vliegensvlug en als jij er geen gebruik van maakt dan doen je concurrenten dat wel. Probeer deze ontwikkelingen daarom op de voet te volgen en beslis welke tools en technieken jij in kunt zetten om je webshop te optimaliseren. Daarmee stoom je je webshop gelijk klaar voor buitenlandse markten. Ben je benieuwd hoe je je e-commerce bedrijf kunt uitbreiden naar het buitenland? Download dan onderstaand e-book.

Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png