Webshop beginnen in het buitenland? 4 tips voor internationaal succes

23 juli, 2019
Asendia_blog_23-07.jpg

De internationale e-commerce markt is booming. Het wordt voor consumenten steeds makkelijker en dus aantrekkelijker om iets te kopen bij een buitenlandse webshop. Veertig procent van de consumenten heeft al eens online een product uit een ander land gekocht. Dat neemt niet weg dat de drempel om iets in het buitenland te kopen altijd net iets hoger is. De sleutel tot succes in buitenlandse markten is dan ook simpel: je moet het vertrouwen van de online shopper voor je winnen! Met een goed bezorg- en retourproces, transparantie in de kosten en een goede klantenservice zorg je dat consumenten met een gerust hart een bestelling kunnen plaatsen. In dit blog geven we je vier tips om van je webshop in het buitenland een succes te maken.

Tip 1. Onderzoek je nieuwe markt tot in detail

De voorkeuren van klanten met betrekking tot online shoppen verschillen sterk per land. Bijvoorbeeld wat betreft de betalingsmethoden, waarbij Duitsers heel opvallend een voorkeur hebben voor betaling per factuur. Maar ook wat betreft bezorging en retourneren zijn de verschillen in voorkeur groot. Sommige klanten willen hun pakket het liefst thuis bezorgd krijgen, terwijl anderen het liever ophalen bij een pick-up point. In het ideale geval geef je de klant zelf de mogelijkheid om te kiezen waar het pakket wordt bezorgd. Naast het ‘waar’ is ook het ‘wanneer’ belangrijk. Voor de klant is het fijn als hij zelf een bezorgmoment kan kiezen. Dit kan een specifieke dag zijn of zelfs een specifiek tijdvak. Zorg in ieder geval dat je de pakketten met track & trace verzend, zodat de klant altijd kan zien waar het pakket is en wanneer hij het kan verwachten. Dat geeft de klant het vertrouwen dat zijn pakket goed aankomt, zelfs als het een lange weg moet afleggen.

Tip 2. Wees transparant over bezorgkosten

Niets is zo vervelend als verrast worden door extra kosten. Online shoppers hebben vaak geen bezwaar tegen verzendkosten, als maar in een vroeg stadium duidelijk is hoeveel die kosten dan zijn. Communiceer deze dan ook duidelijk op de website en zeker op de bestelpagina. Ga ook na of er nog extra kosten zijn, bijvoorbeeld douanekosten. Bij verzending over de grens moeten vaak invoerrechten worden betaald en er zijn verschillende manieren om met die extra kosten om te gaan. In het ideale geval laat je de consument de douanekosten vooruit betalen, zodat hij achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Tip 3. Richt een retourbeleid in

Hoe goed je productfoto’s en -omschrijvingen ook zijn, er zullen altijd pakketjes geretourneerd worden. Retouraantallen verschillen per land en sector, maar gemiddeld wordt 30% van de bestelde producten weer geretourneerd. Het is dus belangrijk dat jouw e-commerce logistiek hierop is ingericht. Zorg voor een helder retourbeleid en communiceer dit richting je klanten. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om een pakket terug te sturen, bijvoorbeeld door al een verzendlabel voor de retourzending mee te sturen. Die investering in een goed retourbeleid zal zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetalen: 92% van de shoppers doet namelijk een herhaalaankoop bij een webshop als hij een positieve ervaring heeft met retourneren.

Tip 4. Zorg voor een goede service

Als de consument iets bij een buitenlandse website bestelt is het pakket vaak langer onderweg. Dit kan onzekerheid met zich meebrengen: ‘waar is mijn pakket?’ en ‘zal het onderweg niet beschadigen of zelfs kwijtraken?’. Zorg daarom voor een goede klantenservice. Geef antwoord op veelgestelde vragen op je website en zorg dat je bereikbaar bent via verschillende kanalen. Zorg ook dat je pakketten goed worden verpakt en bestand zijn tegen de lange reis. Zo win je het vertrouwen van de klant en voorkom je dat producten geretourneerd worden.

Optimaliseer je bezorg- en retourproces!

Een optimaal bezorg- en retourproces is van groot belang voor succesvolle e-commerce. Met name wanneer je met je webshop de grens overgaat. Wil je meer weten over het verbeteren of optimaliseren van je webshop als je de internationale markt betreedt? Download dan onderstaand e-book “How to optimise your e-commerce business internationally”.

Hoe richt je je e-commerce-pijlen op het buitenland?

In dit e-book kom je alles te weten hoe je je bedrijf moet optimaliseren voor de groeiende internationale e-commerce markt

Download
18_FTG_Download_Image_How_To_Optimise_e-commerce_internationally.jpg