Webshop uitbreiden naar Rusland? Tips voor het verzenden van pakketten

19 augustus, 2019
Russia_Solutions_blog.jpg

Rusland wordt steeds populairder als afzetmarkt voor internationaal opererende e-commerce retailers

De verwachting is dat in 2019, 74% van de Russische bevolking online winkelt, met een gemiddelde van €228 per transactie per e-shopper. Dankzij de lage belastingtarieven, geen btw en de beperkte invoerrechten, biedt Rusland interessante mogelijkheden voor e-tailers.

Bij het aanboren van nieuwe afzetmarkten is het aanpassen van je webshop aan lokale wensen en gebruiken cruciaal. Om succesvol te zijn op de Russische markt is het dus enorm belangrijk om de leveringsvoorkeuren en het koopgedrag van het Russische online winkelpubliek te begrijpen.

Betalingen en bezorging

Het merendeel van de Russische online shoppers betaalt met een betaalpas. Het is dus niet nodig om ingewikkelde ‘betalen bij aflevering’ ofwel 'payment on delivery' (POD) oplossingen te introduceren. In Rusland zijn ook digitale betaalmethodes zoals e-wallets, Yandex.Money, WebMoney en QIWI e-wallets of de MIR-kaart populair. Wanneer je deze betaalmogelijkheden aanbiedt, zal dat de verkoop en klantloyaliteit zeker bevorderen.


De Russische consument maakt veel gebruik van postbezorging, koeriersdiensten, afhaalpunten en pick-up lockers in ophaalstations. Zorg er daarom voor dat de manier waarop je pakketten aflevert, aansluit bij de verschillende voorkeuren van de online shoppers. Als je maar één optie aanbiedt, kan dat klanten ervan weerhouden om bij je te kopen omdat hun spullen niet gemakkelijk thuis kunnen worden bezorgd.

Wees lokale concurrenten voor als het gaat om de prijs

Over het algemeen zoekt het Russische winkelpubliek naar producten die online goedkoper zijn dan in hun eigen winkels. Concurreren op productprijs is niet moeilijk, maar een ingewikkelde en dure logistieke oplossing kan de prijs voor de klant opdrijven, waardoor ze toch afzien van een aankoop. Door het aanbieden van een kosteneffectieve en betrouwbare bezorgoplossing, ondersteunt door een sterke logistieke partner, houdt je de Russische klanten tevreden.
Bij het aanboren van nieuwe afzetmarkten is het lokaliseren van je webshop cruciaal. Om succesvol te zijn op de Russische markt, is het dus heel belangrijk om de leveringsvoorkeuren en het koopgedrag te kennen van het Russische online winkelpubliek.

Voor meer informatie over de Russische e-commerce markt, download het Rusland B2C E-commerce Rapport van onze partner E-commerce Foundation.

Meer informatie
19_UK_Destination_Russia_Ecommerce_Report_Cover.jpg


Distribution.svg

EEN EERSTEKLAS OPLOSSING VOOR RUSSISCHE ONLINE SHOPPERS

Rusland is een enorm uitgestrekt land dat om een sterke logistieke oplossing vraagt die aansluit bij de verschillende klantvoorkeuren. De Asendia Premium Goods-oplossing voor Rusland is precies afgestemd op de Russische markt, en zo ontwikkeld dat deze niet alleen aan de verwachtingen van het winkelpubliek in deze regio voldoet, maar ze zelfs overtreft.

"Met onze diensten naar Rusland voldoen we aan deze verwachtingen. Tegelijkertijd zien we ook de noodzaak om PUDO-oplossingen (pick-up en drop-off) te ontwikkelen naast zogeheten ‘try it on’ diensten, waarbij de bezorger wacht terwijl de klant het item past en de mogelijkheid heeft om ongewenste producten meteen weer te retourneren. We kijken naar de mogelijkheden om deze extra diensten zo snel mogelijk te introduceren.”
- Sarah Clewlow, Asendia UK Team

Met Premium Goods profiteren je Russische klanten van

  • Gegarandeerde levering binnen 2-8 dagen na aankomst in Rusland.
  • Een soepel inklaringsproces verzorgd door betrouwbare lokale bezorgdiensten La Poste en Russian Post.
  • Regelmatige updates: traceer pakketten vanaf de verzending tot aan de levering met Asendia Tracking.
  • Gemakkelijke voorbereiding van de verzending: eenvoudig etiketteringsproces voor verkopers dankzij het Asendia Shipping platform.

Het mondiale wereldwijde netwerk van Asendia gecombineerd met lokale expertise maakt het aanboren van nieuwe markten gemakkelijk.