Hoe Asendia uw bedrijf helpt te leveren

Waarom de Franse markt op gaan?

Als u graag een grote consumentengroep wilt bereiken, op een markt met vergelijkbare trends en regels als op andere Europese markten, en waar e-commerce maar blijft groeien, dan zou Frankrijk hoog op uw lijstje voor mogelijke verkoopsuccessen moeten staan.

Hoe Asendia u kan helpen bij het verkopen in Frankrijk

De grensoverschrijdende e-commerceoplossingen van Asendia zijn er om u te helpen om uw bedrijf internationaal te laten groeien. Via het moederbedrijf La Poste kent Asendia Frankrijk door en door, daarom verkeren wij in een uitstekende positie om u advies te geven voor de beste kans van slagen in Frankrijk. Met directe toegang tot alle diensten van La Poste kan Asendia u oplossingen bieden die precies aansluiten op uw wensen. Op basis van haar lange ervaring als nationaal postbedrijf heeft La Poste een uitstekend netwerk voor bezorgen en afhalen waarmee consumenten efficiënt worden bereikt.


Premium Goods met Colissimo

Onze dienst Premium Goods wordt geleverd door Colissimo, de toonaangevende pakketbezorger van Frankrijk, vertrouwd door Franse consumenten, waardoor u de concurrentie een stapje voor bent. Deze oplossing voor pakketten tot een gewicht van 30 kg biedt zowel verzenders als ontvangers de best mogelijke ervaring en is ontwikkeld met het oog op e-commerce. De oplossing biedt opties voor bezorgen, retourneren en traceren die passen bij uw voorkeuren en die uw klanten het meeste gemak bieden.


Fully Tracked Goods

La Poste biedt volledige tracering van pakketten die via deze vertrouwde dienstverlener worden verzonden, ideaal voor klanten die altijd willen weten waar hun pakket zich bevindt. Asendia kan u meerdere oplossingen leveren voor bezorging van kleine goederen (tot 2 kg) met verschillende bezorgopties, zoals persoonlijke bezorging en bezorging in de brievenbus.


Standard Goods

Asendia kan verschillende oplossingen leveren voor bezorging van kleine goederen op de meest kosteneffectieve manier en met geprioriteerde levertijden. Goederen van buiten de EU profiteren van efficiënte oplossingen voor inklaring en we beperken de douane- en btw-kosten tot een minimum voor goederen van geringe waarde. Deze service is ideaal voor goederen van geringe waarde omdat er geen tracering beschikbaar is.


Direct Mail & Business Mail

Asendia biedt u deskundige kennis en oplossingen op maat voor directe marketing en zakelijke post waarmee u uw e-commercebedrijf sneller kunt laten groeien.



Een overzicht van de Franse markt



De grootte van de markt

Frankrijk is de derde markt voor e-commerce in Europa en is bijna net zo groot als Duitsland als het gaat om verkoop via e-commerce. Bovendien blijven de cijfers maar groeien: e-commerce in Frankrijk zal in 2019 naar verwachting meer dan €100 miljard euro waard zijn. Daarmee is Frankrijk een perfecte keuze als u uw e-commerceactiviteiten wilt uitbreiden binnen Europa. Het is een markt van 67 miljoen mensen die niet ver van Nederland en België verwijderd is.


Franse consumentencijfers

De afgelopen 12 maanden heeft 80% van de mensen van 25-45 jaar online gewinkeld, wat aantoont dat Franse consumenten bereid zijn om de door hen gewenste producten op internet te kopen. Wat nog veelbelovender is voor bedrijven in Nederland en België, is dat 40% van de Franse aankopen in 2018 over de grens gedaan is. Met 38 miljoen online shoppers in Frankrijk biedt dat enorme mogelijkheden. Dit aantal zal de komende jaren naar verwachting verder stijgen, met in 2022 naar schatting 42,2 miljoen online shoppers in Frankrijk.



Waarom Frankrijk interessante kansen biedt

E-commerce in Frankrijk groeit snel, waardoor

het een ideale bestemming is om aan te verkopen vanuit Nederland en België. In

onze video kunt u meer te weten komen over de mogelijkheden en hoe Asendia u

kan helpen bij bezorging in Frankrijk.

Video image


Asendis_icon_3.svg

Wist u dat?

In 2017 werd in Frankrijk voor 82 miljard euro verkocht via e-commerce



De introductiegids voor jouw zakelijke avontuur in Frankrijk

Europa's e-commercemarkt bloeit op, waardoor voor online retailers interessante mogelijkheden ontstaan in verschillende sectoren. Ontdek jouw kansen in Frankrijk.

Download e-book
2018_NL_Verkopen_in_Frankrijk_Dit_zijn_de_belangrijkste_trends_in_bezorging.png

Verkoop- en consumententrends



Verkooptrends

  • Het belang van e-commerce neemt toe

De e-commerce groeit in Frankrijk, met een aandeel van 4,22% van de totale bbp van Frankrijk in 2018. De overgrote meerderheid van Franse consumenten kan online kopen of zoeken: 71% van de bevolking heeft een smartphone en 81% gebruikt een desktop- of laptopcomputer.

  • Rampzalige klantenservice

Als gevolg van de concurrentie begint klantenservice in Frankrijk steeds meer aandacht te krijgen. En dat is nodig: Forrester Research heeft in zijn meest recente Customer Service Index de klantenservice in Frankrijk zelfs “ellendig” genoemd, zonder tekenen van verbetering. Mogelijk dat Franse consumenten daarom een lager percentage goederen retourneren dan in andere Europese landen. Wereldwijde verkopers kunnen hier hun voordeel mee doen. Zo was Amazon het meest gewaardeerde merk in het Forrester-rapport, voornamelijk gebaseerd op het ruime aanbod, de snelle bezorging en de betrouwbare reputatie van de klantenservice.


Asendis_icon_1.svg

Wist u dat?

Bij online uitgaven in Frankrijk is kleding en schoenen de dominante productsector

Waar liggen jouw kansen in Frankrijk?

Lees in dit rapport meer informatie over de stand van zaken van e-commerce in Frankrijk.

Download
ES19_France_Pillar_France_Ecommerce_Report.jpg

Consumententrends

  • De prijs is essentieel

Voor veel Franse consumenten is de prijs essentieel, vooral sinds de wereldwijde economische malaise. Volgens Euromonitor vergelijkt 80 procent van de Franse consumenten de prijs voordat ze niet-levensmiddelen kopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat online winkelen, waarbij het mogelijk is om rond te kijken voor de laagste prijs, zo snel groeit. Het is iets dat steeds gebruikelijker is bij bijna 83 procent van de internetgebruikers, waarbij nauwelijks verschil te zien is tussen de gewoonten van mannen en vrouwen. Dat percentage neemt toe tot meer dan 90 procent bij mensen van 25-49 jaar.


  • Meer vervolgaankopen

De meest recente cijfers van FEVAD laten zien dat de gemiddelde uitgave per transactie achteruit begint te gaan (nu op €70), maar dat wordt meer dan gecompenseerd door een toenemende aankoopfrequentie. Online shoppers doen gemiddeld 28 aankopen per jaar met een totale waarde van €2.000. Hierbij staat kleding boven aan de lijst van de producten die ze kopen, gevolgd door schoenen en schoonheidsartikelen.

  • Betaalmogelijkheden

Consumenten in Frankrijk gebruiken graag hun bankpas om online te betalen. waardoor betaling voor internationale verkopers relatief eenvoudig te doorgronden is. Ongeveer 94 procent van de mensen boven de 15 jaar heeft een Carte Bancaire, en 85 procent van de shoppers gebruikt deze het liefst om online mee te betalen. Er zijn tevens ongeveer 8 miljoen PayPal-accounts in Frankrijk.


  • Aankopen over de grens

De Fransen voelen zich steeds meer op hun gemak met het idee om online aankopen te doen in andere landen, iets dat meestal komt door de prijs, betere voorwaarden en beschikbaarheid. Volgens onderzoek van International Post Corporation (IPC) zijn China, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de populairste landen. Houd echter rekening met een waarschuwing van de Ecommerce Foundation: een website in een vreemde taal of met een slechte Franse vertaling heeft weinig kans van slagen.


Bezorgingstrends



Flexibele bezorgopties

Er is een aantal bezorgopties beschikbaar in Frankrijk, van de Premium Goods-service van Colissimo tot de standaardbezorging via La Poste. Met al deze opties kunnen verkopers hun klanten veel flexibiliteit bieden. Asendia kan al deze opties leveren, waardoor het een ideale bezorgingspartner is voor uw bedrijf.


Afhaallocaties

De Fransen lopen voorop bij de populariteit van afhaallocaties dicht bij de woningen van consumenten, zoals op postkantoren, plaatselijke winkels en in kluisjes op stations. Deze optie is zelfs net zo populair als bezorging aan huis. Hiermee wordt benadrukt dat verkopers prioriteit moeten geven aan het gemak voor consumenten bij het overwegen van de bezorgopties, en hoe belangrijk het is om keuze te geven.


Betrouwbaarheid is essentieel

Betrouwbaarheid is net zo belangrijk als snelheid. Franse consumenten zijn gewend aan de betrouwbaarheid van het postsysteem en verwachten dat online verkopers aan hun verwachtingen voldoen. Dat betekent dat ze graag gerustgesteld willen worden over de bezorging, met alle relevante informatie vooraf tot aan de mogelijkheid van volledige tracering van hun goederen. Onderzoek van het Britse Royal Mail geeft aan dat dit in Frankrijk veel belangrijker gevonden wordt dan in het Verenigd Koninkrijk; 85 procent zou het liefst iedere order willen volgen, en niet alleen die van artikelen met hoge waarde (tegenover 60 procent in het Verenigd Koninkrijk).


Retouropties gewild in Frankrijk

Royal Mail ontdekte ook dat Franse consumenten het meeste worden beïnvloed door het aanbod van gratis retourneren. Met zes procent mag het algehele aantal retourzendingen in Frankrijk laag lijken, dit percentage neemt toe tot 20 procent in sommige verkoopcategorieën zoals mode. En 40 procent van de Franse consumenten vindt de huidige retourprocedures te ingewikkeld, iets dat mogelijkheden biedt voor iedereen die bereid is om Franse klanten eenvoudige retourprocedures te bieden. Desondanks is Frankrijk dankzij het algemeen lage retrourpercentage een uitstekende keuze voor verkopers die hun goederen online willen verkopen.


Asendis_icon_2.svg

Wist u dat?

77% van de Franse klanten verwacht artikelen gratis retour te kunnen sturen



Neem contact op met Asendia & Zet jouw eerste e-commerce stappen in Frankrijk

Kom in contact met Asendia en begin met leveren aan de Franse markt.

Neem contact op