Hoe Asendia uw bedrijf helpt te leveren

Waarom Zwitserland deel moet uitmaken van uw groeistrategie voor internationale e-commerce?

Zwitserland mag dan een klein land zijn, het heeft veel te bieden op het vlak van e-commerce. Het is een zeer internationale markt die los staat van de Europese Unie, maar wel een zeer nauwe band heeft, en het heeft een sterke reputatie als land om zaken mee te doen. Bovendien winkelen Zwitserse internetshoppers graag over de grens en geven ze meer uit dan de meeste anderen.

swiss2.jpg

Waarom kopen Zwitserse online shoppers zoveel van buitenlandse retailers?

18_UK_Destination_Switzerland_Man_Using_Tablet.jpg

Leveringsverwachtingen en leveringstrends in de Zwitserse e-commercemarkt

Waarom kopen Zwitserse internetshoppers zo veel van verkopers over de grens?



Lage productbeschikbaarheid in Zwitserland

Qua bevolking doet Zwitserland natuurlijk onder voor China. Het land mag dan bekend staan om enkele producten van wereldklasse, vanwege de relatief kleine binnenlandse markt worden maar weinig consumentenartikelen lokaal geproduceerd. Daarnaast investeren veel bedrijven in Zwitserland niet in lokale magazijnen om de markt te bedienen, waardoor het aanbod consumentenartikelen beperkt is.


De hoge kosten voor producten in Zwitserland

Ledereen die in Zwitserland op vakantie is geweest, zal zich waarschijnlijk de prijzen herinneren. Voor bepaalde producten moet aanzienlijk meer worden neergeteld in vergelijking met andere buitenlandse bestemmingen, waardoor het voor de Zwitsers veel aantrekkelijker is om artikelen in het buitenland te bestellen. Dat geeft bedrijven die niet uit Zwitserland komen een voorsprong op binnenlandse verkopers bij de verkoop van hun producten.


Asendis_icon_1.svg

Wist u dat?

64% van de Zwitserse bevolking koopt regelmatig over de grens. Dat is een van de hoogste percentages ter wereld

Video: De e-commerce-oplossingen van Asendia voor Zwitserland

Asendia is het internationale merk van Swiss Post en biedt vanuit

14 landen en 3 continenten ongeëvenaarde toegang tot de oplossingen van Swiss

Post voor post- en e-commercediensten. Met ons aanbod gespecialiseerde

Zwitserse post- en pakketdiensten kunt u kosten besparen, uw klanten betere

bezorgopties bieden en de procedures voor retourzendingen verbeteren.

Video image

Hoe kunt u profiteren van deze geweldige mogelijkheid?


Weet wat de markttrends en consumentengewoonten zijn

Het rapport Swiss ecommerce trend indicator 2016 van de HWZ Hochschule für Wirtschaft Zürich en Swiss Post geeft de feiten die u nodig heeft. Meer dan 10.000 mensen uit alle taalregio's van Zwitserland hebben deelgenomen aan het onderzoek dat een zeer waardevol inzicht geeft in hoe en waarom Zwitserse consumenten online winkelen.

Maak uw website en marketing klaar voor de Zwitserse markt

E-commerce in Zwitserland groeit ieder jaar weer. Tussen 2015 en 2016 namen de uitgaven aan producten en diensten online toe met 14%. Om hier ook een graantje van mee te pikken is het essentieel dat uw website en marketing voldoen aan de behoeften van Zwitserse consumenten. Om alle Zwitserse consumenten te bereiken moet internet- en marketingmateriaal beschikbaar zijn in alle belangrijke talen van Zwitserland: Duits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans. En wat betreft betaalmogelijkheden is PayPal voor veel Zwitsers de eerste keuze naast creditcards en betaling op factuur.


Voldoe aan de bezorgingsverwachtingen van de Zwitserse internetshopper

De Zwitsers houden erg van thuisbezorgen. Maar liefst 90% geeft daar de voorkeur aan, terwijl slechts 9,9% kiest voor afhalen. De Zwitsers zijn over het algemeen iets geduldiger dan consumenten uit sommige andere landen. Dat blijkt duidelijk uit de gekozen bezorgopties. Zo werd in 2016 bijvoorbeeld in 60% van de gevallen gekozen voor Economy (E+2) boven Priority (E+1). Klanten in deze volwassen wordende markt zijn in hogere mate bereid om te wachten op hun aankopen, maar verwachten wel bezorgdiensten van hoge kwaliteit.

Ontdek meer in dit e-book

In dit e-book krijgt u alle informatie over de Zwitserse markt voor e-commerce, inclusief de laatste feiten en statistieken.

Download het e-book hier
18_UK_Blog_Switzerland_Ecommerce_Tile.jpg


Wat zijn de unieke uitdagingen voor de Zwitserse e-commercemarkt?


Douane

Aangezien Zwitserland deel uitmaakt van de interne markt zijn de douanekosten verlaagd - maar nog niet afgeschaft. Alleen al het verzuimen van het maken van de juiste douaneaangifte om de waarde van de inhoud aan te geven kan leiden tot grote problemen voor de bezorging. Verder kan het kiezen van de verkeerde HS-code leiden tot grote problemen. Als u bijvoorbeeld de waarde niet op de aangifte vermeldt, wordt uw pakket mogelijk doorgestuurd naar de inklaringsprocedure waarbij het pakket wordt uitgepakt en een röntgenscan krijgt, en contact wordt opgenomen met de klant. Dat zorgt niet alleen voor vertragingen, het kan ook leiden tot extra heffingen.


Zwitserland kent douanerechten, dat zijn belastingen op producten die de Zwitserse grens overgaan. Deze heffingen worden gebaseerd op verschillende criteria, maar de meest algemene is het brutogewicht van het pakket. Dat is dus niet alleen het gewicht van het product in het pakket, maar ook van het gewicht van het verpakkingsmateriaal. De heffingen worden vervolgens berekend volgens een vast tarief per 100 g.


Vier officiële talenguages

Zwitserland heeft vier officiële talen, Duits, Frans, Italiaans en Reto-Romaans, waarvan Duits het meest gesproken wordt. Hoewel het Engels in het hele land veel gebruikt wordt, is het geen officiële taal. Wanneer u pakketten naar Zwitserland verstuurt moet u dus in overweging nemen wat de gevolgen daarvan zijn voor communicatie en etikettering.

Aantal retourzendingen

Houd als e-commercebedrijf dat over de grens bezorgt van begin af aan rekening met retourzendingen: 92% van de klanten komt bij een merk terug als retourneren gemakkelijk is. Hoewel het aantal retourzendingen van Zwitsers gemiddeld lager ligt, kan het bij modeartikelen oplopen tot wel 40%.


Asendis_icon_3.svg

Wist u dat?

29% van Zwitserse aankopen over de grens is meer dan €100 waard


Video: Wat zijn de populairste pakketdiensten bij Zwitserse shoppers?

Deze video gaat in op Premium Goods Mailbox Plus, de meest gekozen pakketoplossing voor internetshoppers in Zwitserland. Bekijk hoe deze oplossing u geld kan besparen, uw klanten betere bezorgopties biedt met thuisbezorging en 2500 afhaalpunten, en DDP-oplossingen (Delivery Duty Paid) kan bieden, alsmede opties voor douane-inklaring.


Video image



Verwachtingen en trends bij bezorging op de e-commercemarkt van Zwitserland


Bezorgopties die de voorkeur hebben van Zwitserse shoppers

Volgens VSV kiest 90 procent van de consumenten voor een gratis mogelijkheid met bezorging binnen 48 uur, en zullen ze niet snel betalen voor bezorging op de volgende dag. Bovendien zijn veel consumenten bereid om tot wel een week op hun artikelen te wachten. Een goede manier om het Zwitserse klanten naar de zin te maken is het aanbieden van een aantal verschillende bezorgopties.

Het aanbieden van gratis bezorging is nog niet de norm in Zwitserland, waardoor buitenlandse verkopers wat speelruimte hebben om de extra kosten te dekken voor verzending over de grens. Onderzoek van IPC laat zien dat slechts 50 procent van de Zwitserse klanten gratis bezorging kreeg bij hun meest recente aankoop over de grens.


Aantal retourzendingen

Het aantal retourzendingen kan in Zwitserland hoog zijn, tot wel 40 procent voor mode. En hoewel het aantal retourzendingen over de grens laag blijft, ging het aandeel volgens IPC omhoog van 4 procent in 2015 naar 7 procent in 2016. Asendia biedt een internationale retourservice en een eersteklas retourservice in Zwitserland met Postpac.

De barrière van de Zwitserse douane

Maar liefst 21 procent van de consumenten moest importheffingen betalen bij hun laatste aankoop, en 61 procent van die mensen werd hiervan pas na hun bestelling op de hoogte gebracht. Inzicht in alle kosten, inclusief bezorging, heffingen en belasting, is cruciaal, aangezien veel Zwitserse klanten verborgen kosten opgeven als een reden om een bestelling af te breken.


Asendis_icon_2.svg

Wist u dat?

Online wordt per hoofd van de bevolking jaarlijks 2.400 CHF uitgegeven. Alleen Britse shoppers geven meer uit!

Download ons e-book

Kom meer te weten over algemene problemen die aangepakt moeten worden bij de export naar Zwitserland, zoals taalproblemen, verpakking en verboden artikelen.

Download nu
18_UK_Blog_Switzerland_Parcel_Challenges_tile.jpg



Hoe kunnen Asendia en Swiss Post bijdragen aan het succes van e-commercebedrijven die in Zwitserland willen bezorgen?


Met Swiss Post als moederbedrijf heeft Asendia unieke toegang tot de uiteindelijke bezorgdiensten die Zwitserse shoppers kennen en vertrouwen. Daarnaast kunnen wij uw pakketten efficiënt door de Zwitserse douane loodsen.


Toonaangevende pakketdiensten en oplossingen voor douane-inklaring

Onze oplossing Premium Goods biedt onder andere Mailbox Plus en Postpac, twee diensten van Swiss Post voor pakketten tot een gewicht van 30 kg. Deze oplossing biedt zowel verzenders als ontvangers de best mogelijke ervaring en is ontwikkeld met het oog op e-commerce. De oplossing biedt opties voor bezorgen, retourneren en traceren die passen bij uw voorkeuren en die uw klanten het meeste gemak bieden.

Met onze optionele DDP-inklaringsoplossingen kunnen we alle btw en kosten bij u in rekening brengen. Zodoende ontvangen uw klanten pakketten zonder extra kosten en zijn ze verpakt volgens Zwitserse standaarden. Dat zorgt voor vertrouwen. Swiss Post staat in heel Zwitserland bekend om zijn betrouwbaarheid en heeft een van de dichtste netwerken van postkantoren in Europa voor het ophalen van bestellingen en heeft een klantenservice in vier talen. Andere voordelen zijn toegespitste oplossingen voor douane-inklaring om uw douanekosten te beperken, en voor handige retourmogelijkheden. mer service in four languages. Further benefits are tailored customs clearance solutions to help minimise your duty costs and convenient return solutions.

Voor kleine artikelen waarvoor tracering niet is vereist, is onze Standard Goods een zeer kosteneffectieve bezorgoplossing.





Download ons e-book

Gebruik deze handige gids om een marketingstrategie op te zetten waarmee u uw e-commercebedrijf kunt laten groeien in Zwitserland.

Downloaden
18_UK_grow_ecommerce_business_switzerland_tile.jpg

Wilt u de Zwitserse markt opgaan, maar weet u niet goed hoe u uw producten door de douane moet krijgen? Gebruik onze handige checklist om de oplossing te vinden die het beste bij uw bedrijf past.