5 online retail trends voor 2018: ga jij de grens over?

24 juli, 2018
2018_NL_5_online_retail_trends_voor_2018_v3.png

De e-commerce markt is booming. In 2017 werd er wereldwijd voor 2,3 triljoen dollar online gewinkeld. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer retailers kiezen ervoor om hun producten ook online aan te bieden. Dat biedt gelijk interessante mogelijkheden om je online business uit te breiden naar het buitenland. Maar met het toenemende aantal webshops, wordt de consument ook steeds kritischer. Wil je succesvol zijn in binnen- én buitenland, dan moet je weten wat de voorkeuren zijn van de online shopper. In dit blogartikel lees je de online retail trends waarmee jij in 2018 je e-commerce business de grens over brengt.

1. Stijgende online uitgaven in Zuid-Oost Azie: een potentiële groeimarkt?

De mondiale branchewaarnemer Frost & Sullivan voorspelt dat de regio Zuidoost-Azië in 2018 wereldwijd op kop zal gaan wat betreft groei en sales in e-commerce. Volwassen markten zoals Maleisië en de Filippijnen groeien flink, maar China en Korea staan nog altijd aan de top.

Online verkopen in Azië vraagt wel om een hele andere aanpak dan in Westerse landen. Waar de Westerse consument een snel en efficiënt koopproces wil, gaat de Chinese consument juist online op ontdekkingstocht, alsof hij in een winkelcentrum aan het shoppen is met vrienden en familie. Zogeheten 'superapps' zoals WeChat verweven shoppen met social media en entertainment en creëren zo een kanaal voor 'seamless sales'.

Tip: om online shoppers in Zuid-Oost Azië aan te trekken moeten Westere e-tailers goed kijken naar hun Chinese concullega’s en zorgen voor personalisering en integratie met social media.

2. Win klanten met een klantvriendelijk retourproces

Een klantvriendelijk retourproces is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Volgens de Reverse Logistics Association retourneren online consumenten hun aankopen tot vier keer vaker dan winkelkopers. KPMG meldt dat 40 procent van de consumenten een eenvoudige retourprocedure als een doorslaggevende factor ziet bij het kiezen van een webwinkel.

Steeds meer e-tailers bieden de mogelijkheid aan om aankopen te retourneren in de winkel of in een pakketkluisje. Daarnaast zijn vertrouwde opties zoals vooruitbetaalde retourzendingen, voorgedrukte retouretiketten en pick-up mogelijkheden nog steeds een goede en simpele manier om het de klant gemakkelijk te maken.

Tip: Er is eigenlijk niet één juist retourproces. Het gaat erom dat je flexibel bent en de klant de keuze geeft om zelf te bepalen hoe, waar en wanneer ze hun pakketje retourneren. Denk bijvoorbeeld aan retournering via een lokaal postkantoor of het gratis thuis ophalen van de zending. Een kosteneffectieve oplossing waarbij zowel jij als de klant ‘in control’ zijn.

3. Zorg voor transparantie in het leveringsproces

In de Future of Retail 2017 van Walker Sands staat dat minder dan een derde van de consumenten de communicatie van winkeliers over de bestelstatus en de levering als 'uitstekend' beoordeelt. Bijna de helft van de consumenten wil meer transparantie tijdens en over het leveringsproces. Er is dus werk aan de winkel voor ambitieuze e-commercebedrijven.

Kopers zijn vooral op zoek naar zekerheid: ze willen weten wanneer hun pakket wordt geleverd zodat ze thuis zijn om het in ontvangst te nemen. Hoe kleiner en preciezer het tijdvak voor bezorging, hoe beter. Daarnaast kan slimme, spraakgestuurde technologie in de nabije toekomst fungeren als informatieportaal voor webaankopen. Denk aan een kleurverandering of geluidssignaal om trackinginformatie over pakketten weer te geven.

Tip: tracking wordt steeds belangrijker voor consumenten, zeker als ze een aankoop doen bij een buitenlandse webshop. Zorg er dus voor dat je hen zekerheid biedt vanaf het magazijn tot aan de voordeur.

4. Speel in op de hoge verwachtingen van millennials

De millennials van nu zijn de grootste online shoppers van de toekomst. Als je hen nu voor je wint, pluk je daar later de vruchten van. Dat betekent dat je goed moet inspelen op de voorkeuren van deze kritische kopersgroep. Bijna 70 procent van de millennials heeft ooit een online aankoop onderbroken en is naar de concurrent gestapt omdat de bestelprocedure niet aan zijn wensen voldeed.

Om de millennial tevreden te stellen moet het betaalproces vlekkeloos verlopen, óók op mobiel. Ook spraakgestuurde technologie maakt zijn opwachting in het online koopproces van de millennial. Volgens Salesforce maakt 40 procent van hen hiervan gebruik voordat ze een aankoop doen. Dit betekent dat e-tailers hun SEO-strategie hierop aan moeten passen.

Tip: een getypte zoekopdracht kan een korte, onvolledige zin zijn maar een gesproken zoekopdracht is vaak een volzin. Zoektermen moeten die natuurlijke manier van praten reflecteren en 'longtail'-zoekwoorden bevatten.

5. Bereid je voor op internationale webshopbezoekers

De grensoverschrijdende activiteiten van Europese e-tailers kunnen binnenkort een flinke boost krijgen. Door een nieuwe EU-overeenkomst komt er een einde aan 'onrechtmatige geoblocking', een praktijk die online klanten de toegang belet tot in het buitenland gevestigde webshops. Wanneer dit van kracht wordt (waarschijnlijk eind 2018), ligt de online shopwereld volledig open voor de consument.

Volgens de Europese Raad koopt op dit moment slechts 15 procent van de Europeanen producten in het buitenland, onder andere als gevolg van geoblocking. Als deze drempel wordt weggenomen, wordt de stap om online producten te kopen in het buitenland een stuk kleiner.

Tip: Dit alles biedt een mooie kans maar ook een flinke uitdaging voor e-tailers. Je moet je namelijk verdiepen in een goedkope en kwalitatieve verzendmethode voor de buitenlandse markt. Bekijk daarbij ook welke invoerrechten gelden.

Ga jij in 2018 de grens over?

2018 biedt volop kansen om je e-commerce business de grens over te brengen. Maar om succesvol te zijn in het buitenland, heb je wel een goede lokaliseringstrategie nodig. Elk land en dus elke consument heeft andere gebruiken en voorkeuren. Jouw webshop moet hier volledig op ingericht zijn: van de taal, tot het betalingsproces, de levering en de retournering.

Wij hebben alle inzichten die je nodig hebt voor één potentiële nieuwe markt alvast voor je op een rij gezet: download het whitepaper hieronder en ontdek hoe jij succesvol kunt zijn met e-commerce in Frankrijk.

De introductiegids voor jouw zakelijke avontuur in Frankrijk

Download de gids

Een zonnig uitzicht op de Eiffeltoren van Parijs om de interessante e-commerce markt van Frankrijk weer te geven