De perfecte shop én ship ervaring voor Franse online shoppers

11 september, 2018
2018_NL_de_perfecte_shop_en_ship_ervaring_.png

Een van de markten met onaangeroerd potentieel voor buitenlandse webwinkels is Frankrijk. De Franse consument te overtuigen bij jou te kopen, vereist wel een verandering in je strategie. Jouw potentiële Franse klant verwacht namelijk een probleemloze mobiele ervaring met jouw webshop en deze moet bovendien volledig gelokaliseerd zijn. Hoe je klanten aantrekt en hen een goede ervaring met jouw webwinkel kunt bieden, lees je in dit blog.

Een lokale ervaring op het wereldwijde web

Bijna 90% van de Franse bevolking maakt regelmatig gebruik van het internet en er wordt verwacht dat het aantal internetaankopen de komende jaren zal stijgen. Veel van deze online transacties vinden plaats op mobiele apparaten. Wanneer jij als winkelier wilt uitbreiden naar de Franse e-commerce markt, moet je niet alleen zorgen voor een duidelijke website, maar ook een perfect functionerende app die op diverse apparaten gebruikt kan worden.

Misschien wel belangrijker dan de technische basis, is de ervaring die Franse consumenten met jouw winkel verwachten. Ze willen het gevoel hebben dat ze lokaal shoppen. Dit houdt in dat je als buitenlandse retailer rekening moet houden met de taal, afbeeldingen en advertenties. Zij moeten de Franse sfeer ademen en volledig in het Frans functioneren.

Maak aankopen makkelijk

Een klantervaring gaat verder dan het gemakkelijk kunnen vinden en bekijken van jouw webshop. Het zit ‘m vaak in de details en het proces eromheen. Om conversies te verhogen kun je bijvoorbeeld denken aan het vergemakkelijken van het betaalproces. Biedt hiervoor meerdere opties aan. Denk ook aan het verzenden en retourneren. De meeste Fransen verwachten dat hun aankoop thuis bezorgd wordt, dat verzending gratis of goedkoop is en dat ze hun pakket met tracking in de gaten kunnen houden. Je hebt hiervoor diverse mogelijkheden die we hieronder op een rijtje zetten voor je.

4 opties om pakketten te verzenden

In het algemeen zijn er vier varianten van verzending te onderscheiden:

  1. Standaard internationale verzending
  2. Internationale verzending, traceerbaar per land
  3. Traceerbare internationale verzending
  4. Hoogwaardige internationale verzending

Hieronder lichten we elke variant toe zodat jij de juiste keuze kunt maken voor het verzenden van jouw artikelen naar je Franse klanten.

Standaard internationale verzending

Wil je jouw potentiële Franse klanten een goedkope verzendoptie bieden? Ga dan voor deze variant. De beste standaard internationale verzending maakt gebruik van lokale bezorgingsnetwerken en postbezorgers, zodat elk adres zeker bereikt kan worden en de service betrouwbaar is. Standaard verzending kent meestal geen tracking, maar soms worden e-mailberichten verstuurd in bepaalde fases van bezorgproces.

Internationale verzending, traceerbaar per land

De Franse consument vindt het kunnen tracks van zijn pakket best belangrijk, maar verwacht dat het bezorgen van zijn pakket goedkoop of gratis is. In dat geval is internationale verzending die per land traceerbaar is, een mooi compromis. Hierbij is sprake van tracking per onderdeel van het gehele bezorgtraject. De klant en jijzelf ontvangen op gezette tijden updates, zo weet iedereen waar het pakket zich bevindt.

Traceerbare internationale verzending

Voor premium artikelen (waar de Fransen gek op zijn!) of wanneer de klant zijn pakket graag scherp in de gaten houdt, is traceerbare internationale verzending de beste optie. Hierbij is sprake van gedetailleerde tracking en dat geeft jouw klant vertrouwen. Ze kunnen het bezorgproces stap voor stap volgen en zelf bepalen waar hun pakket geleverd wordt. De ene klant wenst mogelijk een deur-tot-deur service en wil het pakket zelf in ontvangst nemen, terwijl de ander er niet speciaal voor thuis wil blijven en voor wie levering door de brievenbus voldoet.

Hoogwaardige internationale verzending

De meest uitgebreide en volledige internationale verzendingsoptie is een hoogwaardige service die uitzonderlijke begeleiding biedt, van ophalen tot afleveren. Deze service kan aangepast worden aan de specifieke wensen van jou als retailer en bevat toegang tot een online platform waar je jouw bezorging volledig kunt beheren. Zo heb je gemakkelijk toegang tot leveringswensen en verschillende bezorgprocessen. Deze variant is vooral geschikt voor pakketten die meer dan 30kg wegen, wanneer klanten bereid zijn wat meer te betalen voor een uitstekende bezorgdienst of als zij hoge verwachtingen hebben van de levering.

Ben jij klaar voor de Franse e-commerce markt?

Is jouw webshop al helemaal klaar voor de ultieme Franse shop en ship ervaring? Of kun je nog wel wat tips gebruiken om de stap naar de Franse markt definitief te zetten? Lees ons ebook over de Franse e-commerce markt en je weet zeker dat je goed van start gaat.

De introductiegids voor jouw zakelijke avontuur in Frankrijk

Download de gids

Een zonnig uitzicht op de Eiffeltoren van Parijs om de interessante e-commerce markt van Frankrijk weer te geven