De rol van technologie in cross border e-commerce

25 september, 2018

technologie in cross border e-commerce

Tegenwoordig is het een stuk eenvoudiger om pakketjes over de grens te bezorgen dan pakweg een decennium geleden. Dit komt vooral door nieuwe technologieën. De ontwikkelingen in IT hebben de drempel om internationaal te gaan opereren flink verlaagd voor e-commerce bedrijven. Om een zo hoog mogelijke service aan de klant te bieden, is het verstandig deze technologische ontwikkelingen zo goed mogelijk in te zetten. Want als jij het niet doet, doen je concurrenten het wel. Het aanbieden van services zoals click & collect en track & trace zijn niet langer meer een keuze, maar een absolute must bij bezorging van je producten. In dit blog geven we een opsomming van alle technische hoogstandjes van vandaag. Doe er je voordeel mee!

Click & collect

De grenzen tussen online en offline vervagen, een perfecte afstemming tussen je online en offline omgeving is daarom belangrijker dan ooit. Een sterk voorbeeld hiervan is click & collect. Klanten bestellen daarbij hun product online waarna het vervolgens gratis in de winkel bezorgd wordt en door de klant opgehaald kan worden. Een andere optie is dat de klant het product in de winkel bestelt door bijvoorbeeld het label te scannen. Hierbij ziet de klant direct de online voorraad. Click & collect is niet alleen handig voor de klant omdat deze zelf kan bepalen wanneer hij het product ophaalt. Ook voor jou als bedrijf scheelt dit tijd en geld! Er hoeven immers minder bezorgers te worden ingezet en een groot deel van de pakketjes kan naar hetzelfde adres worden verstuurd. Dubbele winst!

Supply chain automation

Tot enkele jaren geleden werd de voorraad van de meeste magazijnen handmatig door medewerkers bijgehouden. Als er een product werd verkocht, moest deze voorraad handmatig weer bijbesteld worden. Deze handeling is inmiddels geautomatiseerd en wordt supply chain automation genoemd. Deze tool geeft door aan het bestelsysteem wanneer er een product wordt verkocht en vult het product vervolgens automatisch aan. Door gebruik te maken van supply chain automation, zoals bij click & collect, optimaliseer je je logistieke voorraadbeheer en voorkom je dat klanten ontevreden zijn en misschien wel overstappen naar de concurrent door een voorraadtekort.

IoT in het magazijn

Het checken en aanvullen van de voorraad aan de hand van sensoren is een voorbeeld van IoT (Internet of things) en supply chain automation. De betekenis van IoT blijkt grotendeels al uit de tekst: het internet zorgt ervoor dat dingen (processen, apparaten, machines, robots etc.) steeds slimmer worden en communiceren, zowel onderling als met mensen. De mens wordt hierdoor steeds vaker overbodig. In vele sectoren zijn de gevolgen hiervan al zichtbaar. Zo wordt apparatuur in de gezondheidszorg steeds vaker uitgerust met sensoren en ook in retail worden steeds meer processen geautomatiseerd. Een voorbeeld hiervan is magazijn- en winkelmanagement waarbij producten automatisch aangevuld en besteld worden. En ook op het bezorgen van producten heeft het internet of things inmiddels zijn stempel gedrukt. Zo kunnen pakketjes getrackt worden door middel van sensoren.

Track & trace (ook internationaal!)

Het internationaal tracken van je pakketjes kan al in veel landen en biedt een enorme toegevoegde waarde voor je klanten. Als je buitenlandse klanten namelijk weten waar hun pakketten zich bevinden en wanneer ze bezorgd worden, draagt dat bij aan jouw imago van betrouwbare webshop, ook al ben je een “buitenlander”. Want voor ieder land geldt dat mensen liever niet thuisblijven om op een pakketje te wachten.

Beacons

Klanten verwachten persoonlijke service. Ze willen het liefst op de centimeter nauwkeurig weten waar hun pakje zich bevindt en hoe laat ze het kunne verwachten. Deze behoefte neemt toe naarmate de afstanden door grensoverschrijding groter worden. Door te laten weten dat je de bezorging, ondanks de afstand, onder controle hebt, geef je de klant meer vertrouwen. En een tevreden klant vergroot natuurlijk de kans op een volgende aankoop én mond-tot-mond reclame. Een manier waarop je deze persoonlijke service kunt bieden, is door het gebruik van beacons. Met deze location based marketing worden via Bluetooth of Wifi berichten naar de klant gestuurd met daarin de exacte locatie van het pakketje. Dit kan zelfs op de centimeter nauwkeurig! Een extra voordeel van beacons is bovendien dat je het bericht aan kunt passen aan het profiel van de gebruiker. Zo kan het bericht in de taal van de klant worden verstuurd. Je kunt het hierbij zo persoonlijk maken als je wilt. Pas het bericht bijvoorbeeld aan op de cultuur of persoonlijke voorkeuren van de klant.

Big Data

Voordat je je service kunt optimaliseren, moet je eerst weten wat de voorkeuren van je klanten zijn. Door middel van Big Data kun je klantgedrag (in webshops) analyseren. Daarnaast zijn zowel voor click & collect als track & trace gegevens van klanten vereist. Die leveren een bron aan nuttige informatie op. Door deze klantgegevens te analyseren, kun je de service voor klanten personaliseren en daardoor verbeteren. Ga niet raden wat de klant graag wil, maar maak gebruik van de beschikbare gegevens die je door Big Data tot je beschikking hebt. Door deze data te verwerken, herken je bepaalde patronen in het gedrag van klanten en kun je zelfs gedrag voorspellen. Hiermee kun je de klant, op basis van eerder vertoond gedrag, zijn gewenste opties bieden en hem daarmee op zijn wenken bedienen.

Is je bezorging op orde?

Zoals je hierboven hebt gelezen, kun je alle kanten op met de ontwikkelingen in de IT-wereld. De nieuwe tools en technologieën, zoals click & collect, loT, Big data, supply chain automation, beacons en track & trace vereenvoudigen onder meer logistiek beheer en bieden de mogelijkheid om service aan klanten nog persoonlijker te maken. Het proces kan echter nog zo goed zijn, wanneer de bezorging vervolgens niet aan de verwachtingen voldoet, vervagen alle eerder verrichtte overwinningen bij de klant. Een goede en betrouwbare bezorging is dus een voorwaarde bij een internationale strategie om hoog te scoren op klanttevredenheid.

Wil je meer weten over de rol van technologie in cross border e-commerce? Download dan ons E-book “De Grens Over! E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken”.


Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download het e-book
Door_naar_het_buitenland.png