Dit gebeurt er op de Franse e-Commerce markt [trendrapport 2018]

04 september, 2018
2018_NL_Dit_gebeurt_er_op_de_Franse_ecommerce_markt.png

Er wordt verwacht dat de de Franse markt in 2018 met 14,08% zal groeien naar €93 miljard

Dat blijkt uit een onderzoek dat zich richt op de Franse B2C e-commerce markt. Er is gekeken naar consumentengedrag en trends, zoals de ontwikkeling van retailers die ook een webshop aanbieden. Op basis van een enquête onder het MKB, consumenten en interviews met experts van toonaangevende logistieke dienstverleners en detailhandelaren in de Franse e-commerce markt zoals Mazars, CyberSource en SAP, kun jij je strategie voor de Franse markt bepalen.

Groei van de B2C markt

De consumentenmarkt in Frankrijk groeit. Zo steeg de omzet van B2C e-commerce naar iets minder dan €82 miljard, voortgestuwd door een groeipercentage van 14%. De verwachting is dat dit in 2019 nog verder stijgt naar een omzet van ongeveer € 93 miljard.

Fransen houden van buitenlandse shops

Bij vragen over shoppen over de grens, lieten de Franse consumenten weten dat zij vooral op buitenlandse websites aankopen doen en niet zozeer bij buitenlandse verkopers op de Franse markt. Hier ligt dus een uitdaging én kans voor jou als Nederlandse ondernemer. Ze deden tussen 2016 en 2017 meer aankopen bij verkopers buiten de EU, terwijl de aankopen bij verkopers in het eigen land afnamen. De meerderheid van de leveringen uit het buitenland kwamen in Frankrijk in 2017 uit China, op de voet gevolgd door de Verenigde Staten.

Kies je doelgroep bewust

Let goed op wie je jouw aanbod afstemt, want in Frankrijk is er sprake duidelijk sprake van een generatiekloof voor wat online shoppen betreft. Dankzij technologische ontwikkelingen wordt er in het algemeen een stuk meer online gekocht, maar de oudere generatie blijft hierbij achter. Het toegenomen social media gebruik - ook onder ouderen - dichten die kloof een beetje, maar nog niet helemaal.

Een webshop is onmisbaar

Mobiele telefoons zijn de basis geworden voor het zoeken naar producten en diensten. 75% van het winkelpubliek gebruikt het mobieltje om informatie te zoeken voordat zij overgaan op een aankoop. M-commerce is de verzamelnaam voor e-commerce die via mobiele apparaten plaatsvindt. Een webshop, inclusief goed functionerende mobiele versie, is daarom onmisbaar voor jou als retailer. Bij het vergelijken van mobiele applicaties en websites, viel op dat 70% van de Franse consumenten hun aankopen direct op de website van de winkel doen.

Neem social media mee in je strategie

De overgrote meerderheid van de MKB's die aan online verkoop doet, bereikt klanten via social media. Met name via social media apps op mobiele telefoons zorgen ze voor zichtbaarheid van hun aanbod en speciale aanbiedingen of acties. Hierbij is het belangrijk om de algehele klantervaring in het oog te houden. Zo hechten consumenten veel waarde aan eerlijke reviews en beoordelingen die anderen plaatsen bij jouw social media profielen. Maar liefst 60% van de ondervraagde consumenten zoekt naar reviews voordat ze een aankoop doet. Zorg dat je deze informatie beschikbaar stelt via je mobiele website en social media. Om die klantervaring te verbeteren, raden we aan om er niet alleen op te letten of jouw aanbod aansluit bij de doelgroep en je webshop goed functioneert, maar bijvoorbeeld ook of de bezorging goed gaat en aan de eisen van de Fransen voldoet.

Kansen en uitdagingen voor de Franse e-commerce markt

Het mogelijk maken van shoppen via mobiele apparaten is een interessante uitdaging voor winkeliers die hopen meer verkoop te behalen in Frankrijk. Klanten stimuleren om in het diepe te springen en hun eerste aankoop via hun smartphone of tablet te doen, kan lastig zijn als ze nog niet bekend met je zijn. Echter, de doelgroep die het meest gebruikmaakt van hun mobiele apparaat is tevens de groep die het meest online koopt, wat perspectief biedt voor online winkeliers.

Die stimulans biedt je door goed zicht te hebben op de beste manieren om je potentiële klanten te bereiken en aan te spreken. Zorg daarom voor een goed functionerende webshop met duidelijke productbeschrijvingen en de mogelijkheid om reviews achter te laten. Ben actief op social media en wek vertrouwen met interessante posts afgewisseld met leuke acties en aantrekkelijke aanbiedingen.

Leer meer over de Franse markt

Over de Franse markt valt nog veel meer te zeggen dan wat dit onderzoek laat zien. Benieuwd naar alle kansen en uitdagingen die de Franse consumenten en e-commerce markt voor jou in petto hebben? Lees het ebook dat we hierover schreven!

De introductiegids voor jouw zakelijke avontuur in Frankrijk

Download de gids

Een zonnig uitzicht op de Eiffeltoren van Parijs om de interessante e-commerce markt van Frankrijk weer te geven