Is dit het moment om je webwinkel internationaal te lanceren?

09 oktober, 2018
2018_NL_CBE_blog_2.jpeg

Met je e-commerce bedrijf de grens overgaan is een spannende stap. De buitenlandse doelgroep is nieuw voor jou, maar jouw bedrijf en product zijn dat ook voor je nieuwe doelgroep. Het is lastig in te schatten of buitenlandse klanten jouw producten net zo enthousiast ontvangen als je klanten in Nederland. Daarom moet je als nieuwkomer het vertrouwen van de buitenlandse klanten winnen, waarbij ook cultuurverschillen een rol spelen. Ondanks deze mogelijke bezwaren heeft uitbreiding van je e-commercebedrijf naar het buitenland een hoop voordelen. Niet voor niets gingen veel bedrijven je al voor en profiteren zij nu van de globalisering van de markt. Twijfel je nog en weet je niet of dit “jouw” moment is? Lees dan dit blog waarin we ingaan op trends en de gevolgen daarvan in cross border e-commerce.

Trends in cross border e-commerce

Voor de meeste e-commercebedrijven is internationale uitbreiding een succesvolle investering, ondanks de kosten die er vaak mee gepaard gaan. Besef dat internationaal gaan voor jouw e-commercebedrijf een stuk eenvoudiger is dan voor de bedrijven die je een aantal jaar terug voorgingen. Dit komt onder andere door verbeterde websites, een verbeterde online klantervaring door kunstmatige intelligentie en gedigitaliseerde bezorgsystemen. De grens overgaan met je e-commercebedrijf is daarom juist nu het overwegen waard. Heb je de stap eenmaal gemaakt, dan kunnen bestellingen overal ter wereld geplaatst worden. Goed nieuws natuurlijk, maar de producten moeten vervolgens ook overal ter wereld bezorgd worden. Hierbij maakt goed en betrouwbaar transport het verschil. Gelukkig nemen ook op dit vlak de mogelijkheden toe. Door innovaties in het bezorgproces zorg je ervoor dat je producten relatief snel en eenvoudig waar ook ter wereld geleverd worden.

Voldoen aan klantverwachtingen

Ontwikkelingen binnen de IT hebben dus een grote invloed op e-commercebedrijven en bieden veel nieuwe mogelijkheden. Niet alleen voor jouw bedrijf, maar ook voor je concurrenten. Je moet je dus blijven onderscheiden en oog blijven houden voor je klanten, zeker die in het buitenland! Want met meer mogelijkheden hebben klanten ook hogere verwachtingen. Je assortiment kan nog zo compleet zijn, als de bestelling, betaling of het transport vervolgens niet goed verloopt en het product niet of te laat wordt geleverd, is de klant alsnog ontevreden. Voor een optimale klantbeleving is slim gebruik van IT en transport daarom enorm belangrijk. Een manier om klanttevredenheid te verhogen is door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Hierdoor kan je webcontent afgestemd worden op de gebruiker en kan je klant zijn vragen stellen aan een slimme chatbot. Daarnaast biedt kunstmatige intelligentie mogelijkheden het gedrag van klanten te analyseren en zo de juiste doelgroep te selecteren. Doe er je voordeel mee!

Long tail

Zoals je begrijpt, kan een fysieke winkel nooit zoveel producten op voorraad hebben als een webwinkel. Niet voor niets is het aanbod van webwinkels als Amazon en Bol.com door een fysieke winkel niet te evenaren. Producten in het schap hebben staan brengt immers kosten met zich mee. Om die reden wordt een product dat niet voldoende verkoopt in fysieke winkels vaak uit het assortiment gehaald. De voorkeur van deze bedrijven gaat uit naar de meest populaire producten. Hier hebben e-commerce ondernemers geen last van. Webwinkels hebben niet de vaste schapskosten van fysieke winkels waardoor zij ook minder populaire producten in het assortiment op kunnen nemen. Het aanbieden van deze minder populaire producten wordt ook wel de long tail genoemd. Chris Anderson schreef hier in 2006 in zijn boek ‘The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More’ al uitgebreid over. Hij noemde hierbij iTunes als voorbeeld. Door fysieke ruimte te besparen, kan het bedrijf veel meer muziek aanbieden. Dit geldt ook voor webwinkels als Bol.com en Amazon. Uit onderzoek blijkt dat hoe groter het aanbod is, hoe meer er verkocht wordt. Met andere woorden: voor minder geld meer producten aanbieden levert je uiteindelijk hogere verkoopcijfers op.

Globalisering en cultuurverschillen

Door ontwikkelingen op het gebied van IT vervagen de landsgrenzen, maar verschillen in cultuur blijven vaak aanwezig. Zo hebben consumenten in Azië andere verwachtingen dan die in Europa. Consumenten kunnen ongeacht hun locatie via hun mobiele scherm producten bestellen. Hierbij hechten consumenten in het ene land meer waarde aan een veilige betaling terwijl voor consumenten in andere landen de snelheid of vormgeving van de website juist belangrijker is. Het is handig om hier van tevoren onderzoek naar te doen. Tegelijkertijd zorgt globalisering ervoor dat steeds meer producten gestandaardiseerd worden. Hierbij kun je denken aan Apple, dat overal ter wereld exact hetzelfde wordt aangeboden en niet wordt aangepast aan de cultuur. Aan jou de keuze!

Ga je de grens over?

Door globalisering ontstaan er voor bedrijven meer mogelijkheden en voor consumenten een groter aanbod en daarmee meer keuzes. Het internetgebruik van consumenten blijft toenemen, en dit merken we in de omzet binnen de e-commercemarkt. Door globalisering, ontwikkelingen in IT en daarmee gepaard gaande long tail nemen de verkoopcijfers in de internationale e-commerce toe. De grootste succesfactor hierbij is vaak transport. Goede en betrouwbare bezorging is dan ook een belangrijk en onmisbaar onderdeel van je internationale strategie.

Wil je hier meer over weten? Download dan ons E-book “De Grens Over! E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken”!

Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png