Hoe techniek wereldwijde e-commerce logistiek kan personaliseren

15 januari, 2019
Fashion_blog_1.jpg

Technologie verandert de manier waarop consumenten hun aankoopbeslissing nemen. Zo speelt digitale interactie een grote rol in het kooptraject van de consument. Allerlei factoren hebben invloed: e-mails van retailers, social media berichten en online productvergelijkingen.

Gelukkig kan diezelfde technologie retailers helpen, omdat het winkelervaringen van de klant kan verbeteren. Ga je de grens over? Dan wordt deze klantervaring nog belangrijker. Webshops kunnen een sterke relatie opbouwen met buitenlandse klanten door een zo compleet mogelijke e-commerce ervaring aan te bieden. Deze ervaring wordt gevormd door een goed doordachte social media e-commerce strategie, gestroomlijnde wereldwijde betalingsmogelijkheden en wereldwijde retourmogelijkheden.

Bereik doelgroepen met sociale e-commerce strategieën

Wereldwijd hebben 2,5 miljard mensen toegang tot social mediaplatformen vanaf een mobiel apparaat. Dat is een derde van de wereldbevolking! De gemiddelde persoon besteedt dagelijks gemiddeld iets meer dan twee uur aan social media-platforms. Deze hoge cijfers gelden absoluut niet alleen voor Nederland of Europa. Op gebied van social mediagebruik staan de Filipijnen op nummer 1: zij besteden 30 minuten meer op social media dan de nummer 2, Brazilië. Dankzij het hoge en wereldwijde gebruik wordt social media steeds belangrijker om websitebezoek van webshops te stimuleren.

Maar liefst 39% van de klanten zegt dat sociale netwerken hun belangrijkste inspiratiebron voor aankopen zijn. Sociale e-commercetactieken worden daarom steeds belangrijker voor online retailers. De meeste merken gebruiken sociale e-commercestrategieën al om te adverteren, hun online aanwezigheid te vergroten en een zo optimaal mogelijke klantenservice te bieden. Een andere cruciale factor in het beslissingsproces van de klant is de beoordeling van externe betrouwbare personen. Naarmate meer mensen over een merk praten, vergroot dat het merkbewustzijn. Hebben (potentiële) klanten vragen of zorgen over het product, dan is het belangrijk dat het merk daarop reageert. Deze dialoog versterkt de relatie tussen de klant en het merk en vergroot de kans op terugkerende klanten.

Social media kan de reputatie van een merk maken of breken. De beoordeling van zowel het product, de dienst als de (online) service van het merk op social media is daarom belangrijk. Consumenten verwachten dat een bedrijf in minder dan een paar uur reageert, liever nog binnen een half uur. Het is daarom van groot belang dat je webshop over middelen beschikt waarmee je op de hoogte blijft van vragen en klachten van klanten. Zo heb je de mogelijkheid te reageren en de relatie met de klant zo goed mogelijk te houden. Door je berichten daarnaast aan te passen aan een wereldwijd publiek en met klanten te communiceren in hun eigen taal, haal je het meeste uit je marketingactiviteiten op social media.

Optimaliseer de internationale e-commerce ervaring

Waar op de wereld je klanten zich ook bevinden, ze willen zonder uitzondering toegang tot je merk hebben. Vertrouwen is voor hen belangrijk, vooral wanneer het om buitenlandse klanten gaat. Het is daarom belangrijk dat webshops internationale transportuitdagingen oplossen zodat ze het verlies van terugkerende klanten kunnen voorkomen.

Online winkelen is een andere ervaring voor een internationale shopper, dan voor een ‘thuisshopper’. Het winkelen op Wehkamp.nl geeft voor Nederlanders bijvoorbeeld een andere ervaring dan wanneer ze winkelen in een buitenlandse webshop. Maar dat betekent niet dat het ook moeilijker moet zijn. In binnen- en buitenland moet het aankoopproces van de klant zo soepel mogelijk zijn.

Wereldwijd geoptimaliseerde check-out

Bied klanten een betalingservaring die aansluit op hun verwachtingen. Wees je er van bewust dat deze verwachtingen per land sterk verschillen! Het optimaliseren van wereldwijde betalingsmogelijkheden is dan ook belangrijk wanneer je wilt voorkomen dat klanten hun winkelmandje legen of de webshop verlaten. Goede betalingsopties verhogen gegarandeerd je succespercentage. Dit houdt in:

  • Lokale valuta: geef prijzen van producten en services weer in de lokale valuta van de consument, inclusief eventuele bijkomende kosten, zodat er geen risico op onverwachte kosten bestaat.
  • Lokale betaalmethoden: bied een scala aan lokale betaalmethoden aan in de voor jou belangrijke markten over de hele wereld. Door de betalingsverwerking lokaal te houden, heeft je merk een grotere kans op hoge conversies.

Moeiteloos retourneren

Een essentieel kenmerk van een goede online winkelervaring is het moeiteloos internationaal te kunnen retourneren. Met een klantgericht retourbeleid vergroten merken hun kansen om shoppers om te zetten in daadwerkelijke kopers. Het aanbieden van gratis retourzendingen speelt hier een belangrijke rol in.

Bezit je een systeem dat snelle terugbetalingen aan de klant levert, dat gebruik maakt van de juiste wisselkoers en een volledige terugbetaling biedt? Dan vergroot dat je loyaliteit, betrouwbaarheid en daarmee de klanttevredenheid. Technologie helpt je het retourproces van een buitenlandse webshop eenvoudig te maken, als ware het een Nederlandse webshop.

Vereenvoudig e-commercetransacties

De weg van social media naar de betaalpagina moet zo soepel mogelijk verlopen. Dit verkleint de kans dat de consument gefrustreerd raakt of de website verlaat. Geïntegreerde website-oplossingen kunnen het transactieproces ondersteunen zodat nieuwe bezoekers terugkerende bezoekers worden. Asendia en haar partner eShopWorld beheren samen de inkoop, verzending, distributie en retours van online verkoop. Hierdoor bied je je klanten de best mogelijke online ervaring. Ben je retailer en op zoek naar software oplossingen die naadloos geïntegreerd kunnen worden in de meeste platforms? Neem dan contact met ons op, wij vertellen je graag meer over onze e-commerceservices.

Met je mode e-commercebedrijf naar het buitenland?

In dit e-book maken we je wegwijs in de logistiek rondom internationale e-commerce.

Download e-book
Fashion_CTA.jpg