Internationaal verzenden? 4 tips voor het selecteren van de juiste bezorger

27 november, 2018
CBE_blog_6.jpeg

Je e-commercebedrijf uitbreiden naar het buitenland brengt een hoop vragen met zich mee. Laat je je website vertalen en zo ja: in welke taal? Welke betalingsopties bied je aan en met welke cultuurverschillen krijg je te maken? Maar minstens zo belangrijk is de vraag: hoe selecteer je de juiste bezorger? Aan de ene kant wil je je klanten de beste service bieden, maar aan de andere kant wil je ook je kosten zo laag mogelijk houden. De beste optie is natuurlijk een combinatie van beide, maar hoe pak je dat aan? In dit blog geef ik je vier tips voor het selecteren van de juiste bezorger bij internationale verzending. Lees ze rustig door, denk erover na en kom zo goed voorbereid tot de juiste keuze.

Tip 1. Lift mee op het betrouwbare imago van de lokale postbezorger

Als webshop sta je qua vertrouwen bij de klant vaak al 1-0 achter op fysieke winkels. Klanten kunnen producten van webshops niet in het echt zien, voelen of proberen. Een betrouwbaar imago is daarom juist online enorm belangrijk. Betreed je een nieuwe markt met een nieuwe doelgroep, dan wordt het winnen van vertrouwen een extra uitdaging. Je buitenlandse doelgroep kent jou nog niet en dat betekent dat je eerst een band moet opbouwen. Ook kun je je minder fouten permitteren, want daarmee zet je meteen de (slechte) toon. Samenwerken met een lokaal postbedrijf kan in zo’n geval helpen. Je buitenlandse klanten kennen dit bedrijf al goed en dat geeft een vertrouwd gevoel. Zo lift je mee op een betrouwbaar imago. Niet voor niets krijgen wij in Nederland onze pakketjes van Zalando allemaal via PostNL. Dit geeft ons het gevoel dat we te maken hebben met een lokaal bedrijf, wat het gevoel van betrouwbaarheid verhoogt.

Tip 2. Maak een keuze tussen B2C en B2B

Verzendingen via een lokaal postbedrijf zoals PostNL (of La Poste in Frankrijk en Swiss Poste in Zwitserland) hebben voordelen: de postbode kent het gebied, komt zes dagen per week langs en kan dus ook de volgende dag terugkomen als een ontvanger niet thuis is. Een nadeel is dat lokale bedrijven vaak duurder zijn. B2B pakketbezorgers zoals UPS en DHL zijn goedkoper, maar komen minder vaak langs en vragen altijd om een handtekening. Het pakket kan dus nooit door de brievenbus waardoor de ontvanger thuis moet blijven wachten. Aan beide opties zitten dus voor- en nadelen. Hanteer daarom altijd de vuistregel: bij lage volumes B2B, maar bij grote volumes de meer klantvriendelijke B2C (dus lokale) postbezorger. Ga bij twijfel voor de lokale bezorger. Investeringen in je bezorgservice zijn namelijk ook investeringen in je imago.

Tip 3. Voorkom vermiste pakketjes en extra kosten

B2B bedrijven werken vaak in stedelijk gebied. Als de ontvanger van het pakket buitenaf woont, moeten bezorgers daarvoor omrijden. Dit verhoogt de bezorgprijs van een pakketje. Daarnaast gaat de bezorging ook vaker mis omdat bezorgers van B2B bedrijven het gebied minder goed kennen dan de lokale postbezorger. Hierdoor komt het wel eens voor dat een bezorger terug moet naar hetzelfde adres of dat het pakketje kwijtraakt. Scenario’s waar je als e-commercebedrijf niet aan wilt denken. Wees je er ook van bewust dat deze bezorgproblemen een negatieve invloed kunnen hebben op jouw imago. Lokale postbezorgers kunnen wel overal komen en zoals gezegd ook makkelijk terugkomen. Zeker iets om rekening mee te houden dus. Zorg er daarnaast voor dat je bezorgdienst (B2B of B2C) mee kan groeien met je bedrijf. Je weet immers nooit van tevoren hoe succesvol je buitenlandse avontuur gaat zijn.

Tip 4. Onderzoek wat de verwachtingen van je doelgroep zijn

Natuurlijk wil je je service zo optimaal mogelijk maken, maar soms is het aanbieden van alle opties niet eens nodig. Niet iedere doelgroep heeft dezelfde wensen en verwachtingen als het gaat om postbezorging. Zo zijn Nederlanders gewend aan de 24-uurs dienst en Fransen juist aan de 48-uurs. ‘Vandaag besteld, vandaag in huis’ is een trend, maar voor kleren wordt dit meestal niet eens verwacht. Voor dure producten die niet door de brievenbuis kunnen, willen de meeste klanten graag een track&trace, maar voor brievenbuspakketjes en pakketten van lage waarden hoeven zij dit meestal weer niet. Onderzoek daarom van tevoren wat de verwachtingen zijn van je doelgroep en selecteer vervolgens welke internationale verzendopties je aan gaat bieden voor je e-commercebedrijf. Bestudeer je buitenlandse doelgroepen en check bij je bezorgbedrijf of zij alle opties aanbieden die je nodig hebt. Ga niet voor het hoogst haalbare, maar voor de specifieke wensen van je klant.

Klaar om te kiezen?

Je hebt nu gelezen hoe je mee kunt liften op het betrouwbare imago van een lokaal bezorgbedrijf, hoe je de keuze maakt tussen B2C en B2B, voor welke bezorgoptie je het beste kunt kiezen per locatie en hoe je je bezorgaanbod aanpast op de verwachtingen van je klanten. Kortom, je bent weer een stuk dichter bij het selecteren van de juiste bezorger voor internationale verzending!

Wil je meer weten over een succesvolle uitbreiding naar het buitenland? Download dan ons E-book “De Grens Over! E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken”.

Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png