Internationale bezorging: hoe hou je de kosten laag?

18 september, 2018
2018_NL_internationale_bezorging_hoe_hou_je_de_kosten_laag.png

Uitbreiden naar het buitenland is om veel verschillende reden spannend. Je moet je verdiepen in de wetgeving rondom import en belasting, je inlezen in je nieuwe doelgroep en een nieuw netwerk opbouwen. Vroeg of laat volgt dan het moment dat je eerste pakketten over de grens gaan. De champagne wordt ontkurkt en je kunt proosten op internationaal succes. Maar dan krijg je de factuur van je koeriersdienst onder ogen en moet je toch even slikken. Kan dat niet goedkoper? Zeker, maar dan zal je wat aanpassingen moeten doen. In dit blog bespreken we hoe je de kosten voor internationale bezorging laag houdt.

Wat heb je écht nodig?

De grootste oorzaak van (te) hoge kosten voor internationale bezorging zit ‘m meestal in de match tussen jouw bedrijf en je bezorgdienst. Zo komt het vaak voor dat Nederlandse bedrijven kiezen voor bezorgdiensten die weliswaar bekend staan om hun goede service, maar gespecialiseerd zijn in veel hogere volumes. Vooral als je net bent begonnen met het exporteren van je producten, zijn je volumes laag en dat maakt dit soort samenwerkingen prijzig. Wij raden daarom aan om goed te kijken naar de komende drie tot zes maanden: hoeveel denk je dat je gaat verzenden? Zijn het ad hoc bezorgingen of kun je bestellingen combineren? Zoek een bezorgdienst die zijn diensten kan aanpassen aan jouw specifieke behoeften tegen de best mogelijke prijs per eenheid. En wees niet bang om te switchen als de chemie (lees een goede prijs-kwaliteitsverhouding) er niet meer is! Kijk rond en kies gerust voor een nieuwe zakelijke relatie als je daarmee beter af bent.

Aan de slag met de invoerrechten en belastingen

Een andere oorzaak van hoge verzendkosten naar het buitenland is onwetendheid van lokale wetgeving en importheffingen. Verdiep je hier daarom in en kijk of je gebruik kunt maken van speciale regelingen. Zo kennen de meeste landen een financiële drempelwaarde waaronder je geen belastingen of invoerrechten hoeft te betalen. Mocht je rond die grens balanceren, kun je met wat kleine aanpassingen aan de goede kant blijven. Ook kun je een deel van de verzendkosten doorberekenen naar je klanten. Hoewel de betaling van lokale douanekosten meestal al door de klant zelf gebeurt, is dit toch nuttige informatie om te kunnen bepalen welk deel van de bezorgkosten je kunt doorberekenen. Stel dat bijna alle artikelen onder de douanedrempel vallen, kan het heel redelijk zijn om 50 tot 100% van de verzendkosten in rekening te brengen bij de klant om de kosten voor internationale bezorging te verlagen.

Kies voor efficiënter verpakken

Hoe groter de afmetingen van je pakketten, hoe hoger de verzendkosten. Dat klinkt logisch, maar het zal je verbazen hoeveel geld er door ondernemers betaald wordt aan onnodig karton en lucht! Onderwerp je productverpakkingen daarom aan een nauwkeurig onderzoek. Als je de artikelen zelf verpakt, zoek dan naar efficiëntere manieren om producten samen te versturen of gebruik dunner en sterker opvul- en verpakkingsmateriaal. Als je de verpakking van je producten uitbesteedt, maak dan samen met je fulfilmentpartner een verpakkingsplan zodat je weet dat je nooit verpakkingen gebruikt die groter zijn dan noodzakelijk. Tijd en energie stoppen in de juiste verpakking levert naast lagere bezorgkosten ook tevreden klanten op. Niemand wordt blij van fietsen met onhandig grote dozen, om er thuis achter te komen dat het product zelf maar klein is.

Verzeker wat je verstuurt (maar niet altijd)

Dit aandachtspunt is vooral belangrijk als je met luxe of dure producten werkt waarvan de vervanging hoge kosten met zich meebrengt. Hoe geweldig je koeriersdienst of postbedrijf ook is, artikelen kunnen zoekraken, zeker tijdens een internationale verzending. Je producten passeren landsgrenzen, worden gecontroleerd en overgedragen aan andere bezorgdiensten. Als er ergens in dit traject iets misgaat, blijf je zitten met een klant die wel heeft betaald, maar niets heeft ontvangen. Als het om een sjaal van 20 euro gaat, kun je dat verlies waarschijnlijk wel hebben. Maar als je duurdere producten verzendt, raden we je aan om de verzendingen te verzekeren. Mocht er dan iets misgaan, kun je de vervangingskosten dekken en de klant terugbetalen.

De match

Zoals je in bovenstaande paragrafen kunt lezen, verlaag je de kosten voor internationale bezorging niet per se door voor de goedkoopste bezorger te kiezen. De voordeligste optie hangt af van de buitenlandse wetgeving, de volumes die je verzendt en de waarde van je producten. Kijk goed naar de regelgeving in het nieuwe land, optimaliseer je verpakkingen en wees niet bang om van bezorgdienst te wisselen als je internationaal furore begint te maken.

Wil je meer weten over het succesrecept van internationale e-commerce verzendingen? Download dan onderstaand E-book.

Hoe richt je je e-commerce-pijlen op het buitenland?

Lees er alles over in dit e-book

Download e-book
2018_NL_how_to_optimise_your_ecommerce_internationally.png