M-commerce in Frankrijk en de rest van de wereld

14 augustus, 2018
2018_NL_M-commerce_in_Frankrijk_en_de_rest_van_de_wereld.jpg

In het laatste rapport van Criteo wordt de status van de m-commerce in Frankrijk en de rest van de wereld onderzocht. Voor detailhandelaars zijn er een paar interessante bevindingen, zoals de belangrijkste productcategorieën, het belang van apps en de dominantie van smartphones. In dit blog lichten we de onderzoeksresultaten toe en laten we je zien hoe de bevindingen jou kunnen helpen je export naar Frankrijk op te zetten of te verbeteren.

Essentieel: een mobiel vriendelijke website

In deze e-commercemarkt wordt 27% van de online transacties uitgevoerd op mobiele apparatuur. Twee specifieke productcategorieën stimuleren die mobiele aankopen het meest: mode & luxe en sportartikelen, met een respectievelijk jaarlijkse groei van 21% en 18%. Als jij Franse consumenten wilt aantrekken met dit soort luxe- of nicheproducten, moet je zorgen voor een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke mobiele website en app zodat je potentiële klanten beter bereikt en het hen makkelijker maakt om bij je te bestellen.

In het rapport van Criteo staan een paar handige best practices voor je mobiele shop:

  • Stimuleer het doorzoeken van je website - Zorg dat producten die op de homepage worden verwacht, daar ook te vinden zijn en dat kopers binnen overzichtelijke categorieën kunnen zoeken.
  • Zorg dat potentiële klanten eenvoudig kunnen navigeren tussen producten, producten in detail kunnen bekijken dankzij een zoomfunctie en dat er een 'opslaan voor later' optie is.
  • Optimaliseer het koopproces door belangrijke 'call to action'-knoppen te markeren en speciale informatie van relevante symbolen te voorzien. Zorg daarnaast voor gebruiksgemak van formulieren. Denk bijvoorbeeld aan een automatisch numeriek invoerveld bij het veld telefoonnummer in een formulier.

Een webshop app mag ook niet ontbreken

Naast het gebruik van mobiele websites, shoppen moderne consumenten ook graag via een app. Wat precies de kracht van zo'n webshop app is, onderzocht Criteo natuurlijk ook. Daarbij ontdekte het bedrijf dat 54% van de mobiele transacties wereldwijd worden uitgevoerd via apps omdat die geavanceerde functies hebben. Apps bieden jou als verkoper én jouw klanten veel voordelen en garanderen je een probleemloze koopervaring.

De voordelen van webshop apps zijn onder andere:

  • een drie keer hogere conversie dan in een mobiele browser
  • betere prestaties dan met een browser in elke fase van de aankoop
  • klanten bekijken en kopen meer producten dankzij de gemakkelijke navigatie

Het gebruikerspercentage 54% is meer dan de 47% van vorig jaar, wat de toenemende vraag naar goedgebouwde apps verklaart. Logisch dat klanten behoefte hebben aan eenvoudig te gebruiken kooppaden om zo makkelijk mogelijk producten aan te schaffen. Criteo wijst erop dat een app met een paar geavanceerde functies zoals pushmeldingen tijdens bestel-, bezorg- en retourproces en personalisatie, gebruikers een complete ervaring bieden en dat deze functies de aankoopconversie extra stimuleren.

De smartphone is koning

Op het gebied van mobiele transacties wereldwijd is Android-apparatuur nu dominanter dan iOS waarop iPhones draaien. Op grote e-commercemarkten zoals het Verenigd Koninkrijk en Nederland, heeft Android de m-commerce volledig in handen. Maar wanneer we het hebben over m-commerce, is het heel gemakkelijk om alleen naar smartphones te kijken, vooral omdat die het landschap van mobiele apparaten blijven domineren. Het is echter belangrijk om de grotere apparatuur niet te vergeten, ondanks dat de vraag naar tablets vorig jaar met 15% is gedaald (van 46 miljoen naar 40 miljoen).

Waarom zijn smartphones zo aantrekkelijk voor e-commerce? Volgens het rapport maken de grotere capaciteit, de hogere netwerksnelheid, en de ontwikkeling van geavanceerde software en functies zoals vingerafdrukherkenning, m-commerce nu eenvoudiger en toegankelijker dan ooit.

Bereid je goed voor op m-commerce in Frankrijk

Om jouw stap naar de Franse markt zo soepel mogelijk te laten verlopen, mag een mobiele webshop strategie dus niet ontbreken. Waar je naast dit belangrijke onderdeel nog meer op moet letten, lees je in onze introductiegids voor online retailers die willen gaan exporteren naar Frankrijk.

De introductiegids voor jouw zakelijke avontuur in Frankrijk

Download de gids

Een zonnig uitzicht op de Eiffeltoren van Parijs om de interessante e-commerce markt van Frankrijk weer te geven

Gerelateerd nieuws & blog