Succesvolle crossborder e-commerce: 5 valkuilen en 5 oplossingen

04 december, 2018
CBE_7_blog_.jpeg

Het buitenland lonkt voor Nederlandse webshopeigenaren. Uit onderzoek blijkt dat verkoop in het buitenland leidt tot wel 10% meer omzet. Wil je de omzet van je webshop laten groeien, dan is de grens overgaan dus een goede optie! Maar onderschat het niet. Uitbreiding naar het buitenland vergt een aantal aanpassingen en succes is niet gegarandeerd. Om je kans op succesvolle crossborder e-commerce te vergroten, hebben we vijf veelvoorkomende valkuilen voor je op een rijtje gezet. Uiteraard vertellen we je ook wat je moet doen om ze te omzeilen. Zo ben je goed voorbereid als je je webshop in het buitenland lanceert!

Valkuil 1. Je aanbod sluit niet aan op je buitenlandse doelgroep

In Nederland zijn je klanten misschien fan van je producten, maar dat wil niet zeggen dat klanten in andere landen dat ook zijn. Zo hebben Franse, Engelse en Duitse klanten vaak andere verwachtingen dan Nederlandse klanten. Niet alleen qua producten en diensten, maar ook als het gaat om betalingsmogelijkheden en bezorgopties. Om problemen op dit gebied te voorkomen, is het belangrijk dat je van tevoren onderzoekt in welke landen je het meeste kans van slagen hebt. Een andere oplossing is het aanpassen van je aanbod op de buitenlandse doelgroep. Ook hierbij is vooronderzoek een voorwaarde voor succes. Zo kun je er na onderzoek bijvoorbeeld achterkomen dat Duitsers voornamelijk kleding en schoenen online kopen en hoge verzendkosten voor Duitsers een dealbreaker kunnen zijn. Ook qua bezorgopties zijn er verschillen tussen landen. Fransen zijn bijvoorbeeld gewend aan een 48-uurs service. Hen hoef je dus niet per se een 24-uurs service aan te bieden.

Valkuil 2. Je vergeet de vertaalslag

Een buitenlandse webshop staat met 1-0 achter op lokale aanbieders van producten. Je bent onbekend en je moet het vertrouwen van je nieuwe doelgroep zien te winnen. Een absolute must voor het winnen van vertrouwen is het vertalen van je website. Wanneer klanten een tekst lezen in hun eigen taal, komt dit betrouwbaarder over. Bovendien voorkomt het miscommunicatie én geef je klanten het idee dat ze met een lokaal bedrijf te maken hebben. Dit laatste heeft een positief effect op het vertrouwen dat de klant in je webshop heeft. Een extra tip: zorg niet alleen voor vertaalde webteksten, maar vertaal ook je productomschrijvingen, verpakkingslabels en e-mails.

Valkuil 3. Je bezorgservice is niet aangepast op je nieuwe doelgroep

Het kan verleidelijk zijn om je internationale bestellingen mee te geven aan een B2B bezorgservice. Maar dat heeft nadelen: ze werken vooral in stedelijk gebied, komen minder vaak langs, vragen om een handtekening bij ontvangst en zijn minder bekend met de omgeving. De kans is groot dat deze vorm van besparing uiteindelijk juist tot extra kosten leidt. Om deze valkuil te vermijden, raden we je aan om samen te werken met “local heroes”. Dit zijn de lokale postbedrijven die de omgeving kennen en bovendien zes keer per week langskomen. Doe dus van tevoren onderzoek naar de internationale verzendopties voor je e-commercebedrijf en pas deze aan aan je nieuwe doelgroep.

Valkuil 4. Retourneren is duur en ingewikkeld voor je buitenlandse doelgroep

Vaak gaat het retourneren van pakketjes naar een buitenlandse webshop gepaard met gedoe: de klant moet labels printen, retours online aanmelden en vaak ook nog eens geld bijbetalen. Dit draagt niet bij aan je behulpzame, welwillende imago. De oplossing is communiceren! Zorg voor duidelijke richtlijnen over retours op je websites en in mails, en maak de logistiek voor de klant zo simpel mogelijk. Je voorkomt zo miscommunicatie en teleurstellingen. Wees daarnaast transparant over de kosten. Besef je dat het retourneren van pakketjes vanuit het buitenland heel wat meer werk met zich meebrengt dan het retourneren van Nederlandse pakketjes. Van de online shoppende Duitsers heeft 46% in 2017 een pakketje geretourneerd. Onderschat het aantal geretourneerde pakketjes dus niet.

Valkuil 5. Het is voor je buitenlandse klant een raadsel wanneer je pakketjes aankomen

Internationale bestellingen hebben het slechte imago traag en ontraceerbaar te zijn. Het is voor de klant maar afwachten wanneer (en of) het pakket bezorgd wordt en dat maakt de aanbieder ervan onbetrouwbaar. Ook is de bezorger vaak een onbekend bedrijf. Een webshop in de taal van de klant kan dit vertrouwen al verbeteren, maar bovenal moet je zorgen dat je breekt met de slechte naam van internationale bezorging. Zorg dat jij je zaken wél op orde hebt en communiceer zoveel mogelijk bezorginformatie met je klant. Bied track & trace opties aan en stuur mailtjes met verwachte bezorgdatum en -tijd. Investeringen in betrouwbare bezorging verdienen zich uiteindelijk terug in tevreden klanten die vaker een aankoop zullen doen en je voorzien van gratis mond-tot-mond reclame.

Zorg dat je overal op voorbereid bent

Je weet nu welke valkuilen je moet vermijden bij uitbreiding van je webshop naar het buitenland. De rode draad hierin is rekening houden met de doelgroep. Al liggen landen dicht bij elkaar, klanten kunnen toch erg van elkaar verschillen. Doe hier van tevoren onderzoek naar en zorg dat je voldoet aan de verschillende verwachtingen van de verschillende doelgroepen. Zo ben je klaar voor de buitenlandse uitdaging én voorkom je teleurstellingen. Zorg dat je goed voorbereid bent; dan is het jouw moment om met je webshop de grens over te gaan.

Wil je meer lezen over de voorbereiding op een succesvolle uitbreiding naar het buitenland? Download dan ons E-book “De Grens Over! E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken”.

Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png