Uitbreiden naar het buitenland? Zo maak je de vertaalslag

23 oktober, 2018
2018_NL_CBE_blog_3.jpeg

Ga je met jouw webshop de grens over, dan kom je er al snel achter dat landen die in eerste instantie op elkaar lijken, eigenlijk in grote mate verschillen. Om in het buitenland net zo succesvol te zijn als in Nederland, zijn een aantal aanpassingen daarom noodzakelijk. Om te beginnen moet je als buitenlandse speler net wat meer moeite doen om het vertrouwen van klanten te winnen. De meeste klanten bestellen hun producten liever bij webshops in eigen land. Ga maar na: bij Bol.com weet je zeker dat je je pakketje krijgt, of in ieder geval je geld terugkrijgt als het niet leverbaar is. De leveringsvoorwaarden zijn duidelijk, je wordt goed op de hoogte gehouden en alle communicatie is in je eigen taal. Ook hoeven bestellingen niet ver te reizen en dat betekent dat er minder fout kan gaan. Al deze (gevoelsmatige) zekerheden vallen weg klanten bij jouw buitenlandse webshop bestellen. Hoe zorg je ervoor dat je als buitenlands e-commerce bedrijf toch voet aan de grond krijgt? Dat vertellen we in dit artikel.

Tip #1. Selecteer de juiste taal

Ga je de markt op in een niet-Nederlandstalig land, dan is de kans groot dat je webshop vertaald moet worden. Hoewel Engels een wereldtaal is, benader je voor optimale communicatie je doelgroep in hun eigen taal. Want waar een Engelse website voor Nederlanders geen grote problemen zal opleveren, is dat op bijvoorbeeld de Franse en Italiaanse markt een heel ander verhaal. Zij beheersen het Engels niet alleen minder goed; zij zijn ook wat meer gesteld op hun eigen taal. Door de taal van je webshop af te stemmen op de gebruiker, verleen je een extra service, maar voorkom je ook communicatieproblemen. Deze vertaalslag is een investering, maar zal zich hoe dan ook terugverdienen. Enerzijds omdat de communicatie erdoor verbetert, anderzijds omdat het een betrouwbaar imago creëert. Bezoekers van je website voelen zich beter geïnformeerd wanneer zij de tekst volledig begrijpen. Klanten hebben het gevoel dat je je daadwerkelijk in hun land en markt hebt verdiept. Daarnaast verklein je door het wegnemen van de taalbarrière de gevoelsmatige afstand tussen jou en de klant.

Tip #2. De vertaling

Ga je aan de slag met de vertaling van je website, zorg dan dat het foutloos gebeurt. Spelfouten doen af aan je geloofwaardigheid. Bovendien kunnen fouten in de vertaling tot onnodige kosten en problemen leiden doordat product- of leveringsvoorwaarden verkeerd begrepen worden. Goede vertalingen brengen kosten met zich mee, maar deze zijn noodzakelijk bij uitbreiding naar het buitenland. Wil je de service voor klanten compleet maken, zorg dan dat vragen van klanten ook in hun eigen taal beantwoord worden. Hierop kun je je voorbereiden door veel gestelde vragen (FAQ) en antwoorden in de juiste taal te publiceren op je website. Vergeet daarnaast ook niet om advertenties en afbeeldingen in de juiste taal weer te geven.

Tip #3. Pas je aan op lokale voorkeuren

Voordat je met je webshop de grens over bent gegaan, heb je natuurlijk onderzocht of er bij je nieuwe doelgroep überhaupt vraag is naar jouw producten. Want dat een product in Nederland aanslaat, wil nog niet zeggen dat het in het buitenland ook een (groot) succes wordt. Ben je hier zeker van en breid je je webshop verder uit, dan is de volgende stap om onderzoek te doen naar bezorgopties. Ook hierbij verschillen de voorkeuren namelijk per land. Zo zijn Franse klanten gewend aan een 48-uurs bezorging en Nederlanders aan 24-uurs bezorging. Onderzoek van tevoren ook de trends in bezorging. Wellicht schelen de voorkeuren van je doelgroep je zelfs kosten! Pas tot slot ook advertenties en afbeeldingen op je website naast taal ook aan de lokale voorkeuren aan. De werking en het succes van advertenties kunnen per cultuur sterk verschillen.

Tip #4. Hou rekening met lokale wetgeving

In Frankrijk moeten alle bedrijven (dus ook webshops) zich houden aan de uitverkoopperioden. Je mag dus niet zomaar uitverkoop houden of korting geven buiten deze perioden om. Voor lokale ondernemers en klanten is dit logisch. Wanneer jij je niet aan deze regelgeving houdt, val je dus al snel door de mand. Bovendien wil je voor een betrouwbaar imago niet in strijd met de wet handelen. Houd daarnaast ook rekening met invoerrechten en belastingen. Wellicht kun je gebruik maken van speciale regelingen. Zo hoef je in een aantal landen geen invoerrechten of belastingen te betalen onder een bepaalde financiële drempelwaarde.

Tip #5. Gedraag je als een lokaal bedrijf

Je kent de uitspraak vast wel: “Think global, act local”. Ga je een nieuwe markt op? Verdiep je dan in de manieren waarop lokale bedrijven zich gedragen en zorg dat je hier in ieder geval niet voor onder doet. Sterker nog: zorg dat jij het beter doet! Je zult je tenslotte moeten onderscheiden van reeds gevestigde merken. Daarnaast moet je je als nieuwkomer bewijzen. Ga je mee in de manieren waarop lokale bedrijven zich gedragen, dan weten klanten je sneller te vinden. Vervolgens zorg jij ervoor dat je er met je uitstekende service en eigen identiteit uit springt.

Tip #6. Marketplaces

Een belangrijke tip: maak gebruik van marketplaces. Marketplaces zijn verkoopplatformen zoals Amazon en Bol.com waarop jij als e-commerce bedrijf je producten kunt aanbieden. Zo’n constructie komt met veel voordelen: je lift mee met het lokale en vaak goede imago van het verkoopplatform en je komt sneller onder de aandacht bij je buitenlandse doelgroep. Dit goede imago danken de marketplaces vaak aan de strenge selectie die ze hanteren. Er worden onder meer eisen gesteld aan de kwaliteit van je producten en aan de leveringssnelheid. Doe dus je voordeel met deze marketplaces, maar onderschat de eisen die ze stellen zeker niet.

Tip #7. Behoud je identiteit

Natuurlijk is het belangrijk dat je je aanpast aan het land waar je gaat ondernemen. Zorg dat je webshop voldoet aan de regelgeving en dat de content begrijpelijk is voor de klant, maar vergeet ook zeker niet dat je je tegelijkertijd kunt onderscheiden door jezelf te blijven. Krijg je dit voor elkaar en ben je tegelijkertijd net zo betrouwbaar als lokale webshops? Dan is de kans groot dat de klant voor jou kiest. Word dus niet een kopie van lokale webshops, maar zorg voor dezelfde goede voorwaarden en behoud tegelijkertijd je identiteit.

Een local met een eigen identiteit

Zoals je in dit blog hebt gelezen zijn er een aantal voorwaarden die de kans op succes in het buitenland vergroten. Dit zijn in ieder geval het vertalen van de content op je website naar de taal van het land waar je wilt ondernemen. Dit heeft een positieve invloed op zowel de communicatie tussen jou en de klant als op je imago en betrouwbaarheid. Daarnaast zul je je webshop aan moeten passen aan de lokale voorkeuren en wetgeving. Je valt hierdoor minder op als outsider en voorkomt extra kosten en een deuk in je imago door in strijd met de wet te handelen. Maak daarnaast slim gebruik van bestaande verkoopplatformen. Hierdoor kom je relatief eenvoudig in beeld bij de buitenlandse doelgroep. Vergeet tot slot niet jezelf te blijven. Hiermee weet jij je te onderscheiden van je buitenlandse concurrenten.

Wil je meer weten over een succesvolle uitbreiding naar het buitenland? Download dan ons E-book “De Grens Over! E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken”.

Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png