Uitbreiden over de grens? 6 aandachtspunten voor verkoop op afstand

20 november, 2018
NL_2018_CBE_5.jpg

Iedere ondernemer weet dat bij uitbreiding van je webshop naar het buitenland veel keuzes gemaakt moeten worden. Om te beginnen; naar welke landen ga je uitbreiden en ga je je webshop ook vertalen? En niet geheel onbelangrijk; welke betalingsmogelijkheden ga je aanbieden en hoe zorg je dat je producten ook veilig bij je klanten aankomen? Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden. In dit blog denk ik met je mee. Ik vertel je aan welke basale zaken je moet denken en welke obstakels je tegen kunt komen bij verkoop of afstand.

1.Doe onderzoek en selecteer een afzetgebied

Heb je besloten om met je webshop de grens over te gaan, dan is een logische vervolgvraag: waar naartoe? “Het buitenland” is een groot gebied dat je niet in één keer kunt veroveren. Het is dus slim om een gebied af te bakenen en één of meerdere landen te selecteren. De belangrijkste vraag die je hierbij moet stellen is in welke landen men interesse heeft in jouw producten. Bedenk dat omdat jouw producten in Nederland aanslaan, dat niet wil zeggen dat ze in andere landen ook populair zijn. Onderzoek daarom het koopgedrag per land. Doe daarnaast onderzoek naar de concurrentie. Is een concurrent al succesvol in jouw beoogde afzetgebied? Schrijf dit gebied dan niet direct af. Dit betekent juist dat er vraag is naar jouw producten! Met een scherpe prijs of aantrekkelijke positionering kun je de concurrentie aangaan.

2.Houd je aan Nederlandse en buitenlandse wet- en regelgeving

Doe voordat je de keuze voor een bepaald land maakt ook onderzoek naar de lokale wet- en regelgeving. Want hoewel het internet geen grenzen kent, brengt het overtreden van landsgrenzen wel degelijk andere regels en wetgeving met zich mee. Zo gelden in de VS importheffingen en krijg je in Europa met de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te maken. Bedenk ook dat niet alle landen binnen Europa bij de Europese Unie horen. Hier kan dus ook andere wet- en regelgeving gelden.

3.Zorg voor een correcte vertaling van je webshop

Mensen lezen teksten altijd liever in hun eigen taal dan in het Engels. Zelfs als die vertaalde tekst een aantal foutjes bevat! Vertalen is daardoor eigenlijk altijd een goed idee. Maar hoe pak je zo’n vertaalproces aan? Mijn tip: werk met native vertalers: zij wonen in het land waar je naar uit wilt breiden en kennen daardoor niet alleen de taal, maar ook de cultuur goed. Ook weten zij op welke feestdagen en gebruiken je met jouw webshop in kunt spelen. Besteed daarnaast ook aandacht aan zoekwoorden tijdens het vertaalproces, want ook je buitenlandse klanten komen waarschijnlijk bij jou terecht via Google. Een website in de taal van het land voorkomt daarnaast ook miscommunicatie doordat bepaalde teksten mogelijk niet begrepen worden.

4.Bied een betrouwbare betaalmogelijkheid aan

Kopers willen zeker zijn dat ze hun product ontvangen, maar jij wilt als verkoper zeker zijn dat je je geld ontvangt. Zorg daarom voor betrouwbare betalingsmethoden. Mogelijke betaalmethoden zijn iDEAL, Paypal, Afterpay of betaling via een creditcard. Ben je voorloper op het gebied van technologie en bied je klanten graag de nieuwste (betaal)mogelijkheden in je webshop? Check dan altijd van tevoren even of het een betrouwbare betalingsmethode is. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij de Nederlandse Bank. Zo voorkom je mislukte betalingen en ontevreden klanten.

5.Bied meerdere bezorgopties aan

Voor tevreden klanten is optimale bezorging een absolute must. Je aanbod kan nog zo compleet zijn, je webshop nog zo goed vertaald en de betalingsmogelijkheden nog zo eenvoudig en snel, als de bezorging faalt is de klant je goede service op al deze punten zo vergeten. Zorg dus dat bezorgopties aansluiten op de vraag van je doelgroep. Houd er rekening mee dat deze vraag niet alleen verschilt per land, maar ook per product(categorie). Zo liggen de eisen voor bezorging hoger bij duurdere producten dan bij producten van minder waarde. Maak het de koper daarnaast zo eenvoudig mogelijk zodat deze niet thuis hoeft te blijven wachten op zijn pakket, wanneer dat eigenlijk niet nodig is. Hoe je dit doet? Door producten die in een brievenbuspakket passen ook zo te verpakken en te verzenden. Daardoor hoeft niet voor ontvangst getekend te worden, maar kan het pakket wel via track & trace worden gevolgd.

6.De lokale postbezorger of pick-up point?

Pas wanneer je weet wat je doelgroep wil en waar de doelgroep zich bevindt, kun je ze een optimale bezorgservice bieden. Wonen je kopers bijvoorbeeld in een dun bevolkt en afgelegen gebied, vraag je dan af of een bezorgservice als UPS (B2B netwerk) de ideale optie is. Het zal goedkoper zijn dan een lokale postbezorger, maar het heeft een minder dicht netwerk en is dus niet echt geschikt voor bezorging op adressen in the middle of nowhere. Lokale postbezorgers weten adressen daarentegen eenvoudiger te vinden en hoeven minder ver te reizen. Opkomende goede alternatieven zijn lockersystemen in openbare ruimtes, zoals universiteiten, stations, bibliotheken of grote bedrijven. En ook pick-up points in bijvoorbeeld supermarkten zijn een handig alternatief. Hierbij krijgen mensen een code toegestuurd waarmee ze de locker kunnen openen. Een nadeel hierbij is dat de klant zelf naar de locker toe moet gaan. Een voordeel is dat een klant dit kan doen wanneer het hem uitkomt.

Ga met je webshop de grens over!

Heb je eenmaal besloten de grens over te gaan, dan volgen er een hoop keuzes. Dat hoeft bij voldoende vooronderzoek geen problemen op te leveren. Je weet dan namelijk in welke landen vraag is naar jouw producten en hoe de markt er verder uitziet. Ook ben je voorbereid op juridische valkuilen en richt je je webshop zo in dat deze voldoet aan de wet- en regelgeving van het land waar jij naar uit wilt breiden. Daarnaast zorg je voor een optimale service doordat je webshop correct vertaald is en past binnen de cultuur van het land. En last but not least, je hebt betaal- en bezorgopties geselecteerd die aansluiten op de vraag van je doelgroep. Waar wacht je nog op? Doe er je voordeel mee!

Ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn om met jouw e-commerce bedrijf de grens over te gaan? In onderstaand e-book lees je er alles over!

Door naar het buitenland!

E-book voor e-commerce bedrijven die internationaal willen doorbreken

Download e-book
Door_naar_het_buitenland.png