Uitdagingen van internationale retouren voor e-commercebedrijven

18 december, 2018
Returns_blog_1.png

Wil je groeien als e-commercebedrijf? [A1] Dan is de grens overgaan een goede optie. Maar dan wel met een goede voorbereiding. Wees je er bijvoorbeeld van bewust dat factoren zoals taalbarrières, cultuurverschillen en de lokale consumentenwetgeving invloed hebben op de verwerking van internationale retourzendingen. Zorg er daarom voor dat je over de benodigde faciliteiten voor internationale retourzendingen beschikt. Dit is een belangrijke voorwaarde voor succes in het buitenland en je voorkomt een hoop problemen. In dit blog hebben we veelgemaakte fouten op het gebied van internationale retourzendingen op een rijtje gezet, zodat jij ze in ieder geval kunt voorkomen.

1. Een onduidelijk retourbeleid

67% van de klanten gaat op zoek naar het retourbeleid voordat ze iets op het internet bestellen. Is het retourbeleid onvindbaar of onduidelijk, dan neemt de kans toe dat ze afzien van hun aankoop. Veel bedrijven hebben de neiging om de teksten over hun retourbeleid vol te stoppen met juridische termen. Geen goed idee, want dat leidt bij klanten vaak tot verwarring en maakt de kans op een aankoop kleiner. Probeer juridisch jargon daarom te voorkomen en zorg dat jouw webshop aan de volgende eisen voor een goed retourbeleid voldoet:

  • Vindbaar – verstop je retourbeleid niet in de krochten van je website
  • Duidelijk – je retourbeleid moet de belangrijkste informatie bevatten, waaronder de retourtermijn
  • Eenvoudig en kort – wat moet de klant doen en wat zijn jouw verplichtingen ten opzichte van de klant?
  • Leesbaar –juridisch jargon is niet interessant, maar verwarrend
  • Bruikbaar – een retourbeleid is een essentieel onderdeel van een e-commerce website. Gebruik echter geen standaardmodel, maar stem je retourbeleid af op je merk, website en doelgroep. Een goede optie is om van je retourbeleid een eenvoudige en duidelijke checklist te maken.

2. Te hoge kosten rekenen

De keuze voor wel of niet gratis retourneren, is een belangrijke beslissing die grote gevolgen kan hebben voor de populariteit van je merk. Klanten verwachten steeds vaker dat ze hun aankopen gratis kunnen retourneren, maar dat is lang niet voor iedere webshop haalbaar. Gelukkig voor deze webshops blijkt dat de meeste klanten het helemaal geen probleem vinden om te betalen, mits de kosten niet te hoog zijn. Gratis internationale retourzendingen vormen alleen een probleem wanneer de kosten te hoog worden. Gemiddeld wordt 30% van de internationale verkopen retour gezonden. Zeker iets waar je bij het opstellen van je retourbeleid rekening mee moet houden.

3. Beperkt aanbod terugbetalingsmogelijkheden

Klanten hebben graag iets te kiezen. Dit geldt ook voor de manier waarop hun geld na een retourzending wordt terugbetaald. Als klanten in jouw webshop alleen kunnen kiezen voor shoptegoed, dan verlies je zonder twijfel klanten. Hoewel volledig terugbetalen de minst winstgevende optie voor retailers is, heeft dit voor klanten vaak wel de voorkeur. Het beste is om klanten meerdere terugbetalingsmogelijkheden te bieden, waaronder shoptegoed of volledige terugbetaling. Wil je klanten stimuleren om voor een bepaalde optie te kiezen, dan is het slim om ook een gratis retour optie aan te bieden.

Besteed retourservices uit

Door je internationale retourzendingen uit te besteden, bespaar je tijd en geld én verbeter je de servicebeoordeling van je klanten. Asendia biedt diverse retourservices waardoor retourneren zowel voor jou als voor je klanten eenvoudiger wordt. Zo beschikt Asendia over retourcentra in belangrijke internationale markten. Bovendien profiteren je klanten van de financiële voordelen die Asendia biedt dankzij haar sterke onderhandelingspositie.

Onze internationale retourservices omvatten:

  • Lokale retourcentra voor binnenlandse retourzendingen
  • Verzameling van pakketten in regionale centra voor internationale retourzendingen
  • Retourzendingen beheren met Asendia Shipping
  • Retourzendingen volgen met Asendia Tracking
  • Inhoudscheck op aanvraag

Voor elk bedrijf dat internationaal wil groeien, is een retourstrategie noodzakelijk. De retourservices van Asendia zijn ontworpen om je bedrijf op efficiënte en kosteneffectieve wijze te ondersteunen, ongeacht het aantal retourzendingen.

Bronnen: Linnworks/Invesp

Jouw internationale retouren optimaliseren?

In dit ebook leggen we uit hoe je als e-commercebedrijf je internationale retourzendingen kunt optimaliseren.

Download e-book
Returns_CTA.jpg