Verkopen in Frankrijk? Dit zijn de belangrijkste trends in bezorging

28 augustus, 2018
2018_NL_Verkopen_in_Frankrijk_Dit_zijn_de_belangrijkste_trends_in_bezorging.png

Er wordt dankzij e-commerce steeds meer gehandeld over de grens en dat leidt tot de toename van het aantal bezorgde pakketten in het buitenland. Maar of dit goed gaat, is van veel factoren afhankelijk. Denk aan de logistieke kant van het verhaal, maar ook aan de regel- en wetgeving waarmee je te maken krijgt, zoals handelsovereenkomsten. IPC heeft in haar meest recente studie onderzoek gedaan naar het gedrag en de wensen van internationale webconsumenten. In dit blog vertellen we je over de trends die zij ontdekten en wat die voor invloed kunnen hebben op jouw uitbreiding naar Frankrijk.

We shoppen graag mode in het buitenland

Internationaal gezien, blijft mode de belangrijkste productcategorie voor consumenten die graag online shoppen. Een derde van de bestellingen betreft kleding en schoenen. Een mooie kans als je op de Franse markt mode wilt verkopen. Vooral als je je richt op de luxere mode artikelen, daar zijn de Fransen namelijk gek op. Andere belangrijke categorieën zijn consumentenelektronica (21%), boeken, muziek en media (14%), en producten voor gezondheid en schoonheid (13%). Wat bovendien opvalt, is dat mode in bijna ieder land het grootste aandeel heeft op de e-commerce markt en dat jongere consumenten het meest geïnteresseerd zijn online kleding shoppen.

Omvang en kosten van kledingbestellingen

Dat mode zo populair is, zien we vooral aan het gewicht - en de kosten - van de pakketten die internationaal worden bezorgd. Hierbij valt een aantal zaken in het bijzonder op:

  • 66% van de pakketten weegt 1 kg of minder;
  • Finse en Chinese consumenten kopen erg zware pakketten;
  • Over het algemeen weegt maar vier procent van de pakketten meer dan 5 kg;

Over die kosten valt ook veel te zeggen. Zo kostte meer dan een derde (36%) van de internationale aankopen minder dan 25 euro. Met 18% van de bestellingen zijn hoge bedragen gemoeid, dan hebben we het over bestellingen van 100 euro of meer. Dit is het vaakst het geval in Luxemburg en Zwitserland. Dat is waarschijnlijk geen toeval, want het zijn beide landen met een zeer hoog besteedbaar inkomen. Houd er rekening mee dat het besteedbaar inkomen in Frankrijk wat lager ligt. In dit overzicht vind je Frankrijk op plaats 20 terug, wat lager in vergelijking met Nederland (plaats 10) en Luxemburg (eerste plaats).

Meer dan de helft van de shoppers betaalt geen verzendkosten

Goed nieuws voor online shoppers, want meer dan de helft (59%) van de consumenten betaalde geen verzendkosten. Dat had meerdere oorzaken. In de eerste plaats biedt de winkel deze service standaard aan (38%). Een andere reden is dat de bestelling een bepaalde minimumwaarde bedroeg waarbij verzendkosten niet gerekend worden. Tot slot ging het om een aanbieding of deelname aan een loyaliteitsprogramma. Het onderzoek legt de nadruk op een belangrijk feit: ‘De verwachtingen van de consument worden bepaald door de ervaringen van de consument. Als een consument loyaal is aan een detailhandelaar die regelmatig gratis verzending aanbiedt, zal hij dit voortaan ook van andere webwinkels verwachten.’ Overweeg jij je horizon te verbreden naar de Franse markt? Onderzoek dan of gratis verzending daar de standaard of juist een uitzondering is. Zo weet je met welke regeling je kunt voldoen aan de verwachting van de consument.

Hoe zit het met retourneren?

In een eerder blog lieten we al zien dat Franse consumenten een van de meest veeleisenden zijn als het gaat om retourneren. Ook al laat het onderzoek van IPC zien dat slechts 6% van de consumenten zijn meest recente aankoop uit het buitenland retourneerde aan de winkel, je moet zorgen dat het retourproces soepel en snel verloopt. Daar kun je uiteindelijk het verschil mee maken. Net zoals bij het inspelen op andere trends op e-commerce en m-commerce gebied. Houd er rekening mee dat de samenstelling van je retourbeleid invloed kan hebben op de kosten die jij maakt en maak de overweging of je dat wilt doorberekenen aan je klanten. Frankrijk staat wat dat betreft gelukkig niet bovenaan de lijst van landen waar de meeste retouren plaatsvonden, want dat waren Luxemburg en Finland. In die landen sturen respectievelijk 25% en 22% van de kopers hun pakket terug. Terwijl maar 1% van de IJslandse internationale kopers zijn pakket terug stuurt. Over het algemeen was 93% van de ondervraagde consumenten tevreden met de algemene winkelbeleving en slechts 87% met de bezorgervaring. Het lijkt maar een klein verschil, maar als retailer wil je natuurlijk op beide vlakken de beste ervaring realiseren.

Meer weten of de Franse markt en of uitbreiding richting Frankrijk kansen biedt voor jou? Download ons ebook en we vertellen je er alles over.

De introductiegids voor jouw zakelijke avontuur in Frankrijk

Download de gids

Een zonnig uitzicht op de Eiffeltoren van Parijs om de interessante e-commerce markt van Frankrijk weer te geven