Waar je op moet letten bij een leveringsplatform voor e-commerce

13 november, 2018
NL_2018_FTG_blog_5.jpg

Bezorging en e-commerce zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Thuisbezorging is immers onderdeel van de online beleving. Als pakketten niet of te laat bezorgd worden, heeft dat invloed op de klantrelatie en het imago van het e-commerce bedrijf. Om je bezorging in goede banen te leiden, is een geschikt leveringsplatform voor e-commerce een vereiste. Maar hoe selecteer je zo’n leveringsplatform en waar moet je vooral op letten?

Kies een platform waar je meteen mee aan de slag kunt

Complexe platformen waarvoor veel training en uitleg nodig is, geven alleen maar meer administratieve rompslomp. Hoe kleiner het bedrijf, hoe ingewikkelder het implementatieproces en hoe minder rendement je waarschijnlijk ziet. Een te complex platform kan de bedrijfsactiviteiten vertragen en zal zeker tot fouten leiden. Zorg er daarom in je zoektocht voor dat je je concentreert op instapklare oplossingen die passen bij de grootte van jouw bedrijf. Van uitgebreide introductiefases en gebruiksonvriendelijke software is nog nooit iemand vrolijk geworden.

Zoek een leveringsplatform met keuzemogelijkheden

De keuzemogelijkheden die je klanten biedt voor de bezorging van je producten zijn van grote invloed op de manier waarop zij je bedrijf zien. Volgens econsultancy is de oorzaak van 50% van de niet-voltooide aankopen een gebrek aan keuze op het gebied van bezorging. Het is dus belangrijk een e-commerce platform te zoeken dat veel bezorgopties mogelijk maakt. Hou rekening met diverse factoren die van invloed kunnen zijn op de besluitvorming van klanten rondom bezorging. Denk aan de kosten, de gebruiksvriendelijkheid en extra functies zoals tracking.

Kijk naar internationale bezorging

Als internationale handel een van jouw speerpunten is (of dat in de toekomst wordt), dan is een leveringsplatform voor e-commerce dat internationale bezorging mogelijk maakt uiteraard een belangrijke eis. Kijk naar scherp geprijsde internationale dienstverlening met keuzemogelijkheden op het gebied van bezorging. Verdiep je ook in de wensen van je buitenlandse doelgroep! Zo willen veel klanten die in het buitenland aankopen doen graag track & trace.

Zorg voor integratie

Integratie van de bezorging met het e-commerceplatform vermindert het aantal te beheren systemen en processen. Dat maakt niet alleen je eigen bedrijfsactiviteiten efficiënter, het verkleint ook het risico op fouten. En daarmee bespaar je weer kosten! Een one-stop-shop waar je alle leveringsbehoeften van je e-commercebedrijf centraal kunt beheren, heeft een hoop voordelen. Denk alleen al aan het traceren van pakketten en de tracking van het aantal retourpakketten.

Wil je meer weten over het succesrecept van internationale e-commerce verzendingen? Download dan onderstaand E-book.

Hoe richt je je e-commerce-pijlen op het buitenland?

Lees er alles over in dit e-book

Download e-book
2018_NL_how_to_optimise_your_ecommerce_internationally.png