
Hoe techniek wereldwijde e-commerce logistiek kan personaliseren
Technologie verandert de manier waarop (internationale) consumenten hun aankoopbeslissing nemen. We vertellen je er meer over in dit blog.
Internationale groei kan je bedrijf veel opleveren, maar vormt tegelijkertijd een enorme uitdaging. Het is daarom belangrijk dat je je op een positieve manier onderscheidt van concurrenten. Zorg ervoor dat merkwaarden en services duidelijk zijn, zodat potentiële klanten weten wat ze kunnen verwachten. Zo speelt je retourbeleid een belangrijke rol bij de internationale groei van je bedrijf. Hoe je die kunt optimaliseren, vertellen we in dit blog.
Grensoverschrijdende e-commerce is de handel tussen twee partijen in verschillende landen. Het kan gaan om de handel tussen een bedrijf en een consument, tussen twee bedrijven of tussen twee consumenten, bijvoorbeeld via een platform als eBay. Grensoverschrijdende e-commerce neemt wereldwijd toe en biedt kansen voor retailers in alle landen. Zo koopt bijna de helft van de Franse consumenten regelmatig producten bij retailers in het buitenland en groeit de markt voor grensoverschrijdende e-commerce in Mexico met 21%. De verwachting is dat in 2020 60% van de consumenten wereldwijd meer dan 13% van hun aankopen online doet (bron: Ecommerce Platforms).
Grensoverschrijdende e-commerce biedt verschillende voordelen voor consumenten. Zo hebben ze toegang tot een groter productaanbod en kunnen ze prijzen vergelijken om de beste koop te vinden. Wanneer consumenten bij lokale retailers niet vinden wat ze zoeken, kunnen ze eenvoudig online verder zoeken. Voor retailers die in grensoverschrijdende e-commerce willen investeren, biedt dit aantrekkelijke voordelen:
Succesvolle internationale retailers begrijpen dat je meer nodig hebt dan een website en internationaal transport om voet aan de grond te krijgen in de wereldwijde retailmarkt. Hoewel de verwachtingen van klanten wat betreft service en levering per land kunnen verschillen, zijn ze het over één ding eens: ze willen indien nodig hun aankopen kunnen terugsturen. Klanten zijn inmiddels gewend dat ze in hun eigen land producten snel, eenvoudig en goedkoop kunnen retourneren en dit verwachten ze dus ook van internationale retailers. Maar er zijn meerdere redenen waarom je retourservices voor internationale klanten moet aanbieden:
Het is belangrijk dat retailers erkennen dat consumenten met internationale aankopen een groter risico nemen. Met een duidelijk en eenvoudig te begrijpen retourbeleid neem je twijfels weg, win je het vertrouwen van klanten en kun je aankoopbeslissingen positief beïnvloeden.
Bronnen: Ecommerce Platforms/Bloomberg/UPS/SDCExec
In dit e-book lees je hoe je als e-commercebedrijf je internationale retourzendingen kunt optimaliseren.
Download e-bookWij gebruiken cookies om u een betere online ervaring te geven en om onze content en diensten op basis van uw interesses te kunnen afstemmen. Door het gebruik van onze website of door te klikken op "OK", gaat u akkoord met ons cookiebeleid. Als u geen cookies wilt toestaan, kunt u ze in de instellingen van uw browser uitschakelen. Klik op deze link om te weten hoe u ze kunt uitschakelen