Waarom een goed retourbeleid belangrijk is voor internationale groei

22 januari, 2019
Returns_blog_5.png

Internationale groei kan je bedrijf veel opleveren, maar vormt tegelijkertijd een enorme uitdaging. Het is daarom belangrijk dat je je op een positieve manier onderscheidt van concurrenten. Zorg ervoor dat merkwaarden en services duidelijk zijn, zodat potentiële klanten weten wat ze kunnen verwachten. Zo speelt je retourbeleid een belangrijke rol bij de internationale groei van je bedrijf. Hoe je die kunt optimaliseren, vertellen we in dit blog.

Wat is grensoverschrijdende e-commerce?

Grensoverschrijdende e-commerce is de handel tussen twee partijen in verschillende landen. Het kan gaan om de handel tussen een bedrijf en een consument, tussen twee bedrijven of tussen twee consumenten, bijvoorbeeld via een platform als eBay. Grensoverschrijdende e-commerce neemt wereldwijd toe en biedt kansen voor retailers in alle landen. Zo koopt bijna de helft van de Franse consumenten regelmatig producten bij retailers in het buitenland en groeit de markt voor grensoverschrijdende e-commerce in Mexico met 21%. De verwachting is dat in 2020 60% van de consumenten wereldwijd meer dan 13% van hun aankopen online doet (bron: Ecommerce Platforms).

De voordelen van grensoverschrijdende e-commerce

Grensoverschrijdende e-commerce biedt verschillende voordelen voor consumenten. Zo hebben ze toegang tot een groter productaanbod en kunnen ze prijzen vergelijken om de beste koop te vinden. Wanneer consumenten bij lokale retailers niet vinden wat ze zoeken, kunnen ze eenvoudig online verder zoeken. Voor retailers die in grensoverschrijdende e-commerce willen investeren, biedt dit aantrekkelijke voordelen:

  • Groter klantenbestand
  • Toegang tot lucratieve internationale markten – zo is de Chinese markt voor grensoverschrijdende e-commerce $60 miljard waard
  • Hogere omzet – hoewel er een prijskaartje aan grensoverschrijdende e-commerce hangt, is de kans groot dat de omzet exponentieel toeneemt
  • Nieuwe klanten voor bestaande producten en diensten die op de binnenlandse markt minder goed verkopen. Mogelijk zijn buitenlandse klanten wel geïnteresseerd in een ouder of minder goedlopend assortiment
  • Een grotere naamsbekendheid in het buitenland, om uiteindelijk een echt wereldwijd merk te creëren
  • Verbeterde positie – succesvolle internationale groei zorgt ervoor dat een bedrijf beter bestand is tegen negatieve ontwikkelingen op de binnenlandse markt
  • Verkopen blijven gelijk, ook buiten het seizoen. Bij internationale retailers blijven de verkoopcijfers van seizoensgebonden producten vrijwel gelijk. Er is bijvoorbeeld altijd ergens ter wereld wel vraag naar ski- of zwemkleding, ook al is het seizoen op de binnenlandse markt voorbij

Het belang van een retourprocedure voor internationale klanten

Succesvolle internationale retailers begrijpen dat je meer nodig hebt dan een website en internationaal transport om voet aan de grond te krijgen in de wereldwijde retailmarkt. Hoewel de verwachtingen van klanten wat betreft service en levering per land kunnen verschillen, zijn ze het over één ding eens: ze willen indien nodig hun aankopen kunnen terugsturen. Klanten zijn inmiddels gewend dat ze in hun eigen land producten snel, eenvoudig en goedkoop kunnen retourneren en dit verwachten ze dus ook van internationale retailers. Maar er zijn meerdere redenen waarom je retourservices voor internationale klanten moet aanbieden:

  • Bied je geen internationale retourservice aan, dan is de kans groot dat je omzet misloopt. Geschat wordt dat ongeveer een derde van alle grensoverschrijdende transacties niet wordt voltooid, omdat er twijfels zijn over het retourneren en de kosten
  • Het retourbeleid heeft grote invloed op aankoopbeslissingen en kan bijdragen aan de vertrouwensrelatie tussen de klant en een merk
  • Een duidelijk retourbeleid is een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Zo is slechts 36% van de online klanten in Azië tevreden over het retourneren of omruilen van een product. Dit betekent dat er genoeg ruimte voor verbetering is. Daarnaast biedt het kansen voor merken met een klantvriendelijk retourbeleid om nieuwe klanten aan te trekken
  • Hoe positiever de ervaring bij het retourneren van een aankoop, hoe groter de kans dat een klant nogmaals iets in je webshop koopt. Een klantvriendelijk retourbeleid is hét recept om van eenmalige klanten loyale klanten te maken

Het is belangrijk dat retailers erkennen dat consumenten met internationale aankopen een groter risico nemen. Met een duidelijk en eenvoudig te begrijpen retourbeleid neem je twijfels weg, win je het vertrouwen van klanten en kun je aankoopbeslissingen positief beïnvloeden.

Bronnen: Ecommerce Platforms/Bloomberg/UPS/SDCExec

Jouw internationale retouren optimaliseren?

In dit e-book lees je hoe je als e-commercebedrijf je internationale retourzendingen kunt optimaliseren.

Download e-book
Returns_CTA.jpg